Potträning deluxe

Eftersom vi hade 4 dagars ledighet i helgen kändes det som ett perfekt tillfälle att köra i gång med potträningen.


Alfred fattade galoppen direkt. Klara försökte både i torsdags och fredags men inget hände. Men så plötsligt i lördags så släppte det. Vi blev så glada allihopa. Vi kom snabbt på att Alfred behövde kissa ofta och Klara kan hålla sig flera timmar.


Nr 2 gick inget vidare, Alfred vill inte bajsa i pottan utan har gjort det i kalsongerna. Han hjälper sen till att tömma det i toan, skölja kalsongerna och lägga dem i tvättmaskinen. Klara har lyckats göra nr 2 både lördag och söndag i pottan.


Vi har varit ute mycket då det varit ett fantastiskt väder och de har lärt sig kissa på gräsmattan, det tyckte de var roligt. Vi har även varit på lekland och i badhus men att kissa borta gick inget vidare. Lite olyckor har det blivit men inte så många som vi trott.


De har varit otroligt tappra och duktiga hela helgen och minst lika stolta som oss. Men det har varit slitsamt och jag måste erkänna att jag är glad att vara på jobbet i dag. Klara har haft en rejäl trotshelg och de har sovit lite dåligt, jag gissa att allt hänger i hop. De är så intensiva och det händer saker hela tiden, det är inte mycket lugna stunder om dagarna.


I dag sa jag att de var blöjfria på dagis och jag hoppas verkligen att de hänger på tåget, annars har vi kämpat i 4 dagar förgäves.


I morgon har jag utvecklingssamtal med förskolan, de har tidigare frågat hur vi ska göra i höst då de ska flytta till storbarnsavdelningen. Men vi flyttar ju mitt i terminen och det blir som två inskolningar, å andra sidan så är det många av barnen som ska flytta över så jag har tänkt att de ända ska flytta över.


*****
I går hade vi hoppning och jag har aldrig hoppat så bra, både hästen och jag var så fokuserade och det var så roligt. För första gången var jag inte rädd. Jag blir så stolt och glad. Men det var varmt i ridhuset och det var länge sen jag svettades så mycket.

Kommentarer

  1. Det är inte ovanligt att barnen är blöjfria hemma några veckor innan de blir det på förskolan.
    Så en övergång vi haft är att de varit blöjfria hemma och efter nån vecka i förskolan. Att de under tiden kissat och bajsat i förskolan men behållit blöjan som trygghet.
    Så bli inte förtvivlad om de behöver blöja i förskolan men klarar det hemma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så hade det varit i dag, det hade bara hänt olyckor. vi kör på med blöjfritt hemma så hoppas vi att det släpper på dagis. Tack för att du skrev det, känns så skönt att det är okey att det blev så annars hade jag blivit så olycklig! Tack :-)

      Radera
  2. Vår kille hade safety-blöja på sig på natten och på dagis, det blev mindre laddat då och han slapp "misslyckas" hela tiden. Dessutom höll han kvar vid bajsblöjan mycket längre än kisset. Han var utan blöja men kom och sa till när han behövde bajsa och så gjorde han det i blöjan inne i badrummet. Vi provade att strida lite för att han skulle bajsa i toan men det resulterade i förstoppning vilken vi inte ville utsätta honom för. När vi slutade tjata så bestämde han sig själv en dag och sen dess har det aldrig varit några problem eller olyckor. Då var han tydligen redo. 😄

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering