Kräkningar del 100, förskola o prickar

I bland rusar dagarna i väg och i bland är de så långsamma att det känns som man är med i "måndag hela veckan" filmen.  Ju tidigare de vaknar desto längre dagar såklart. 

I går var förmiddagen bra, städaren var här så vi var ute i 2 timmar. De äter ju fortfarande ett mål med ersättning så då brukar det passa perfekt att ge i vagnen när vi är ute. Klara hade dessutom en bra matdag och det underlättar verkligen livet för oss alla. Hon har så svårt för mat och framförallt riktig mat. Minsta lilla så kaskadkräks hon över halva köket, även av ersättning om hon hostar eller sätter i halsen. Då kommer all mat upp.  Jag brukar ha lite blandat med lite stora småbitar och lite mer puré så hon ska vänja sig sakta. 

Mellanmålet är värst. Då kräks hon nästan alltid så hon får små yttepyttebitar och allt med försiktighet. Hon äter mellanmålet själv. Hon får alltid ersättning efter varje måltid. Under måltiderna är det ofta (inte jämt) protester, gråt och matvägran, mycket hulkandes och rysningar. Ändå har hon blivit bättre då vi backat ett steg och bara erbjuder försöker ha roligt och att mat är kul.  Vill hon inte ha så väntar jag eller erbjuder ersättning. Bvc är ju mkt på och säger att de ska sluta med ersättning och äta mat. Men Klara är inte redo så jag följer hellre hennes önskemål än Bvc. 

Är man själv o båda krånglar så är det nära hjärtinfarkt. Eller det räcker ju med bara en och den andra vill ha annan uppmärksamhet.  Jag försöker ha de osynkade men det funkar inte alltid. 

Alfred är tvärtom och äter allt och gärna stora bitar. Ju mer i munnen desto bättre :) han äter gärna vår mat och är enkel att ge mat och duktig att äta själv. Tur att jag har en av varje. 

En assistent vid varje måltid hade varit toppen ;)

****
Jag vet inte om jag berättat men vi har blivit erbjudna förskoleplats på kommunala förskolan. Efter en del funderande har vi tackat ja. Det finns inte så mkt att välja på och vänta på den privata att vi kanske får plats känns sådär. Så i mitten på september är det dags. Vi får se om dem och vi är redo.


***
Jag får inte bukt med Alfreds prickar och röda utslag. Han har hakan, halsen och bakom öronen. Det verkar klia och han blir störd av det. Har beställt tid på bm men det var som sagt 2 mån väntetid. Har smort med miniderm, asollösning, den där gula tuben mi...kortison för barn..., svampmedel (inrådan från Bvc) Vi har slutat med konstiga frukter, han verkar nämligen ha böjveckseksem oxå. Det har ju jag med. 

Jag tycker så synd om honom! 

Undra på att han är gnällig när det kliar så. 

Kommentarer

  1. Jag läser en annan blogg och där har hennes 2-åring samma problem som Klara. Svår med maten och hulkar och kväljer sig. Hon utreder om det är hans stora halsmandlar som är orsaken och om de i så fall ska opereras bort. Har klara stora mandlar kan det kanske hänga ihop? Bara ett förslag....
    Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh just det, de�� stämmer! Så var det för mig när jag var liten. De brände bort halsmandlar för att göra svaljet större.
      Karin

      Radera
    2. Åhh det visste jag inte. Det måste jag fråga om! Tack!

      Radera
  2. Leta upp en privat barnläkare!! Du kan inte vänta på Vc som dessutom är allmän läkare o inte barnläkare experter.
    Mitt tips! Ni måste bli tagna på allvar o det blir man tyvärr inte på Vc.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har bokar tid BÅDE på en barnmottagningen och vc. ;)

      Radera
  3. Rekommenderar varmt Fruängens barnläkarmottagning, Dr Christina. Brukar få tid med kort varsel.
    /Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt tips. Det ska vi undersöka!

      Radera
  4. Det är väl inget konstigt att ge ersättning som mellanmål. Hade du ammat så hade det uppmuntrats att fortsätta amma tills dom är ett år. Jag har en ettåring som får ersättning flera gånger om dagen både som mellanmål och till gröten. Jag tänker som så att det inte finns ngn vuxen med nappflaska och ersättning. Jag fortsätter så länge hon verkar må bra av det.
    JC

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har oxå läst det. Jag vet inte varför hon är så på.

      Tack för din input!

      Radera
  5. Tycker du ska försöka tänka lite positivt. Menar inte att man inte får klaga. Det är jobbigt med barn men allt här i bloggen låter totalt nattsvart. Du kanske inte menar så men det låter inte som du njuter utan bara "lider". Det finns inte många småbarnsföräldrar som får sova eller som har massa hjälp från omgivningen. Om du inte försöker ta vara på den korta stund som barnen är små kommer du ångra dig. Och du kanske gör det, njuter av barnen. Jag känner ju inte dig men bloggen känns extremt negativ. Det är så här att ha barn. Det tror jag du behöver inse. Menar inget illa men antar att detta inte kommer mottagas väl. Var ändå tvungen att säga det! Finns mammor som är döende och inget hellre vill än få leva och vara med sina barn. Det finns döende barn som aldrig kommer få växa upp. Man måste lära sig se det man har och inte bara det man vill ha. Tack för ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tråkigt att du tolkar den så. Men det är frivilligt att läsa :)

      Det är är ingen rosagullblogg utan kanske mer faktabaserade o kunskapstörstande blogg. Mer för mig än för er kanske.

      Att jämföra mitt skrivande med döende känns lite väl magstarkt måste jag säga. Och som du påpekar känner du inte alls mig och vet inte om jag är positiv eller hur jag nu är.

      Bra att du fick det ur dig och tack för påpekandet.

      Radera
    2. Och ett lite tillägg; om du bara visste hur mkt jag njuter av mina barn o pussar o kramar dem varje dag. Men det vet du inte så att basera din åsikt på en glimt av min vardag är rätt dömande.

      Men tack för ordet :-)

      Radera
  6. Tvivlar inte alls på kärleken till dina barn. Vill mest få fram att det ibland är bra att tänka på det man har på ett positivt sätt. Man vet aldrig vad som väntar. Och nej jag känner dig inte utan baserar allt utifrån det jag läser i bloggen. Tycker du verkar vara en bra och kärleksfull mor. Dock tycker jag att du behöver se saken ur ett annat perspektiv. Tror verkligen du kommer ångra dig när barnen är äldre om du inte ändrar ditt synsätt. Men återigen allt jag ser är på bloggen och inte IRL.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar och jag blir oerhört ledsen av dina ord. Jag har redan skuldkänslor för allt och nu fick jag lite till. Jag gör så gott jag kan men visst kan jag bätte.

      Radera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Och jag vill bara säga att jag tycker precis tvärtom. Tycker inte alls varken du eller bloggen känns negativ utan snarare tvärtom. Verkligheten beskrivs och dessutom på ett realistiskt och roligt sätt. Fortsätt precis som du gör. Ser fram emot dina inlägg :-)

    SvaraRadera
  9. Jag är inne och läser här dagligen... just för att jag älskar denna blogg enbart för att den skildrar ditt liv ur ditt perspektiv... vi som har följt dig ett tag vet vilken kamp det har varit att komma dit du är idag med världens två underbaraste barn med sina speciella egenskaper....

    Passar inte det mig att läsa det på ditt sätt så kan jag låta bli....

    Fortsätt skriv och precis så som du gör...

    Massa kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finaste du, jag tänker på dig varje dag. Vi använder alla dina leksaker varje dag. :)

      Hoppas ni mår bra <3 kram

      Radera
  10. Hej, kan du inte boka tid på vanliga distriktssköterskan ifall bcc inte har tid? Det kanske är svamp? Fråga om bra svampdödare på apoteket. Kram o lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har sån svampdödande. Funkar tyvärr inte

      Kanske jag kan ta hjälp där. Tack för tips!

      Radera
  11. Hallais! Min tv2 har atopiskt exem. Upptäckte det första gången runt 6 mnd. Han blev värre runt 1 års ålder, och har i perioder haft utslag bakom örona, mellan tårna, i knäveck och ganska mycket i blöjområde. Han blir bäst att bada 2 gånger i veckan, med mycket barnolja i vattnet. Vi smörjer med Locobase repair. I bland med Miniderm. Vi har provat det mesta och fått olika råd. Har varit till läkare och BVC. Bäst har det funkat med att bada, som nämnt, och smörja. Nâr det är som värst, med hydrokortison salva. Vi har också försökt med svampdödare utan att det hjälpte. Nu är han 22 månader och är jättefin i huden. Har varit fin nu i 2-3 månader och hoppas att det håller i sig. !! Men badar fortfarande 2 gånger pr. vecka och smörjer ordentligt efter bad. Skulle han bli lite irriterad i blöjområdet har jag på lite hydrokortison direkt, och då blir det bra med en gång.
    Lycka till!!

    Kram Ahm66

    SvaraRadera
  12. Får Klara välja själv gällande maten eller matas hon? Om ni konsekvent matar henne, prova låta henne pilla och kladda själv så att hon helt själv får känna konsistensen och avgöra vad och hur mkt och när hon vill ha in det i munnen... Det kanske tar tid, det kanske är kladdigt men det är, ur mitt sätt att se det på, absolut mest "humana" sättet att låta barn börja äta på, det smartaste också för barnet lär sig att äta rätt på en gång istället för puréer som stoppas in i munnen på dem. Och det där med ersättningen, det är väl TOPPEN att hon har den. Som någon nämnt ovan hade du manats att amma om dom ammades. Jag slutade just amma min 14-månaders liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon äter ofta själv, eller ja..Hon försöker. Men leker mest med maten och hulkar om det åker in stora bitar. Hon kastar mest mat vilt omkring sig och inte mkt åker in i munnen. Men ätit själv har hon gjort någon månad. Gröt tex matar vi.

      Alfred däremot är super på att äta själv. Han Klarar av allt men är tvärtom. Han tuggar inte maten utan sväljer stora bitar :)

      Radera
  13. Hej anonym m tips om distriktssköterskan här igen. Kom på en annan sak. Min son har också atopiska eksem, fick i vintras ett envist skov på handleden som inte gav sig. Blev sedan akut blåsor o svullet som han kliade sönder. Vi sökte då akut på närakuten, visade sig att han fått streptokocker i eksemet och vi fick antibiotikasalva utskrivet som hjälpte. Bara en tanke, söka närakuten alt drop in på vc om de har sådan o be dem testa för bakterier?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering