Läkarbesök och smaksensationer

Just nu gör vi inget annat än far runt till olika läkare, BVC ringde går em och sa att hon hade fel. Det var visst läkarbesök i dag för Klara. Uppföljning på magen med mjölkfria maten och premiär att gå själv till BVC med tvillingarna. Man får ju inte ta in barnvagnen där så då får jag släpa liggdelarna som väger ton med barnen.

Snart är tvillingarna 4 månader (eller ja..om några veckor) och på prematurer ska man börja med smaksensationer tidigare. Det verkar vara lite olika bud på om det ska vara gröt eller kokt potatis med tillbehör som första prövning. Jag tänkte göra det mesta själv i den mån jag hinner så jag ska köpa iskuber och förvara maten i (i frysen) Jag har köpt första och andra mosboken samt måltidsboken av Johanna Westman. De verkar väldigt bra, enkla och trevliga.

Hur har ni gjort?

****
I går hade Alfred ingen bra dag, men så kom jag på att han kanske är hungrig. Vi har ju ökat på maten för någon dag sen så tanken slog mig inte ens. Nu har jag ökat på ännu mer och nu verkar han nöjd. (än så länge, han har ju bara varit vaken nån timme)

Han sparkade för övrigt ner min ipad i golvet så den sprack, så han ligger verkligen på minuskontot just nu.

Det är så roligt att de växer, nu sitter de mkt i babysittrarna och verkar verkligen uppskatta det. Ska bli roligt när de kan börja sitta lite mer upprätt. Förut har de ju haft en liggande position so to speak.

I går somnade de vid 21.30 och sov ända till 06 i morse. Nu somnade Klara om men Alfred tjoar och har lite egentid med mig. Jag har sovit halvkasst, det är så mkt som far runt i huvudet och trots jag är trött vaknar jag flera gånger på natten.

Jag har oxå fyllt i papper till min vårdcentral, för jag kom på att tvillingarna faktiskt inte är listade. Så nu är de listade på samma som mig.

*****
Vi ska förövrigt få bästa killkompisens tv, vi har hans gamla 50 tum och ska få hans större. Vår ska vi ge till bästa grannarna, de blev väldigt glada. Maken är alldeles till sig över tv, jag tycker vår är bra och lagom :)

Grannen berättade förövrigt att han vägde 6,7 kg och han skrek sig igenom de första månaderna. För på den tiden så skulle man ge en viss mängd mat på ett visst klockslag. Så han var hungrig jämt tills de träffade en läkare som sa ; ge ungen mat!

Förövrigt så läser jag ALLA era kommentarer, men hinner sällan svara själv. Jag vill gärna svara men tiden..denna tid..

Kommentarer

  1. Vi började med gröt och mosad banan, sedan potatis och palsternacka. Vissa kanske förfasar sig över att börja med banan, men bebisar gillar det söta och varför inte få dem att testa ätandet genom att ge dem nåt de gillar? Johanna Westmans böcker är kanon! Ibland kan en färdigburk vara skönt att hemma också, om ni ska iväg någonstans.
    Bra att introducera gröt medan de fortfarande ammar/får flaska.
    Men vad är det för BVC som inte tillåter vagnar??

    SvaraRadera
  2. Vi började med banan, utan vetskap om hur förstoppande det är. Dottern blev knallförstoppad och kan fortfarande vid 10 mån inte äta det. Min tjej älskade pure på kokt blomkål, som blir mjukt och med snäll smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Bruna" bananer är inte förstoppande, "gröna" är det. Vi gav inga mängder i början och har aldrig haft problem med det med våra två barn, men det var en viktig poäng.

      Det handlar mycket om att testa sig fram, om en smak inte funkar kan man testa något annat. Är barnet helt ointresserat kanske det är bättre att vänta lite. /Anonym som kommenterade innan om banan ;)

      Radera
  3. Kokt potatis med en smörklick (förutsatt att barnet tål mjölkprodukter), gröt med någon fruktpuré, mosad banan (men inget av mina barn har gillat banan), mosad avocado, mjukkokta mosade morötter. Och sedan finns det ju hur mycket barnmat som helst på burk, och det är inget brott och inte skadligt att ge dem det! Om du har fullt upp med två spädbarn, så kan du absolut underlätta för dig själv genom att köpa burkar. Även deras innehåll går att frysa till tärningar.

    SvaraRadera
  4. Kokt morot, potatis el liknande är väl super att börja med. Å sån där gröt från 4 mån? Ska bara vara någon sked i början. Späd m ersätnningen ni ger till önskad konsistens + lite extra matfett. Finns bra avsnitt på 1177 att läsa. Kram o lycka till/

    SvaraRadera
  5. Jag körde uteslutande nästan hemlagad mat, då lillan nobbade burkmat och pulvergröt och annat. Samtidigt ammade jag mycket och länge och är kanske inte så rädd att det kan bli lite fel. Men, pureer av palsternacka, morot och potatis (med smörklicken i). Ärtpure, majspure och dylikt därefter. Sedan började jag purea i fisk, kyckling, kött m.m. Men, vissa bebisar föredrar ju mer "bitar", medan andra har svårare att klara det. Jo, fruktmos därefter. Banan gick inte hem hos oss, medan kiwi blev en favorit (obs! laxerande). Och jag körde mycket mixade havregryn med rivna äpplen och kanel till gröt (jag vet - förkastligt enligt vissa som menar att man måste köra barngröt med maltodextrin i, vilket gjorde min unge helt speedad). Och jag frös mycket. Kombinerade kuber för att skapa varierade måltider efter hand. Så jag tyckte inte det var extrajobb, men känn efter. Barnmatsburkar är det inget fel med om det känns bättre.

    Varma kramar!

    SvaraRadera
  6. Tack för alla era tips! Ska åka o shoppa i helgen o kanske göra ett kok om tiden tillåter ;-)

    SvaraRadera
  7. När jag gjorde de första smakproverna, så frös jag in i pappersformar. Jag satte dem i en "muffinsform" så de inte flöt ut. Frös o packade sen i plastpåsar. Lätta att tina.

    SvaraRadera
  8. Om du vill prova kiwi, så välj gula. Kör hallon hellre än jordgubbar. Båda förslagen utifrån allergisynpunkt.

    SvaraRadera
  9. En fråga bara - detta med "bästa" killkompisen, "bästa" ridkompisen, "bästa" grannen", "bästa" dalakompisen (det kanske finns fler exempel) - hur tänker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom du frågar; vad tänker du? Din fråga har säkert något bakomliggande syfte/tanke!?

      Radera
  10. Jag började med att koka och mosa sötpotatis, morötter och palsternacka. Sen i olika kombinationer med varandra och med nya smaker. Sen när det blev mer än smaksensationer blev det havregrynsgröt med aprikos/katrinplommon puré.
    Sen kan jag varmt tipsa om hemsidan Mejas Mat, fick jättemycket inspiration och tips där =) Lycka Til!l

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering