Behandla barnen olika och sömnlösa nätter

Jag vet inte varför det blivit så men det är mammas pojke och pappas flicka. Vi har knytit an till båda men fastnat lite mer för varsin tvilling. Vi matar alltid tvillingarna varannan gång så att de ska vänja sig vid båda av oss och för att Klara inte är den lättaste att mata.

Jag trodde vi behandla dem lika ändå, båda barnen har rätt till lika mycket närhet och kärlek från oss båda. Men nu har det visat sig att maken behandlar dem helt olika. Så fort Klara låter eller gråter är han där och tar upp henne, hon får sova hos honom på natten men på Alfred stoppar han bara in nappen. Om han är ledsen på natten så får han ibland sova i nästet bredvid maken men aldrig på. Alfred är lite mer svårtröstad men det gäller att felsöka på honom så hittar man oftast orsaken.

Jag blir jättearg och förstår inte varför Alfred ska bli istoppad nappen hela tiden, han vill ju också komma upp och få närhet. Nappen är till för krislägen och så fort barnen låter så är han där med nappen.

Jag tror och hoppas inte jag behandlar dem olika, jag försöker ha dem nära så mkt som möjligt och så rättvist som möjligt.

Det här säger mig också att vi kommer ha olika uppfostringsmetoder senare, hur gör ni andra med såna här saker? Det måste ju uppkomma hela tiden?

****
Sen är det här med nätterna när maken börjar jobba. Jag är av den åsikten att vi ska hjälpas åt och maken med. Men efter 11 veckor så vet vi att jag blir ett monster om jag inte får 4 timmars sammanhängande sömn.

Så lite tips från er är önskvärt.

Barnen äter ca var tredje timme och på natten kan det gå 4 timmar emellan om vi har tur.

ungefär beroende på hur det sett ut på dagen
21-22 (ibland 20 o ibland 23)
01-02
04.30-5.30
08-09
10-12

Just nu sover jag 23-04 och maken 2-04 (beroende på matning) och 04-11. Maken har möjlighet att sova mellan målen om de är lugna. Oftast från 02 och till morgonmatningen.

De är mest oroliga från 20-01och från 5 är de oftast vakna och då är det mkt tröst och nappistoppning. Maken sover i vardagsrummet och väljer att titta på tv till 1 för han inte är trött säger han.

Han kommer åka till jobbet vid 07 och kommer hem vid ca 17 måndag-onsdag. Torsdagar och fredag är han föräldrarledig

Jag hade en tanke att han kunde gå o lägga sig vid 20 och jag tar passet 20-00 och han 00-04 och jag sen 04-17. Det enda jag vill är att få sova 4 timmar och slippa 01 matningen, jag kan INTE sova på dagarna. Inte heller i vardagsrummet då jag blir störd av katter och kattlucka, jag kan inte somna om.

Hur vi än gör blir det ju inte rättvist. Båda kommer vara lika trötta. Han har raster och det har inte jag.'

Andra förslag at jag tar mån-ons alla nätter och han tors-sön. Eller att vi tar en tvilling var.






Kommentarer

  1. Jag & min man (han jobbar & går upp kl 5,45 & kommer hem som din vid 17 tiden) vi har delat upp våra nätter såhär när han jobbar. Han tar 23-03 sen tar jag resten plus då amningen får jag ju ta helt eftersom vår son helammas. Vi båda sover på våra pass om sonen gör det ; )Jag kan heller inte sova på dagen & känner som du lite ihopahängande sömn behöver man. Självklart ska männen hjälpa till på natten trots dom jobbar, som du skriver dom har raster det här inte vi som går hemma. Min man åker även buss in till sitt jobb där han kan sova till o från jobb ca 20min. Lycka till! Kram cicci

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju som oss. Då kanske vi inte kör så tokigt ändå.

      Radera
  2. Vad bra att du uppmärksammar mannens olika beteende mot barnen. Då kan han ju göra något åt det nu när han vet. Det är ju inte ok såklart. Men förhoppningsvis var det omedvetet..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så sant. Jag är övertygad om att det är omedvetet.

      Radera
  3. Jag har olika relationer till mina barn av en enkel anledning, de är olika individer. Känslomässigt älskar jag båda men är mer bubbelkär i min 20 månaders... Men jag gillar inte bebisar rent allmänt så min åttamånaders hinner jag nog bli kär i sen.

    Nöjer sig Alfred med nappen? Nöjer sig Klara inte med nappen? Alltså... Min etta behöver bäras och kramas och samsovad med, sällskap. Min tvåa kan man puffa lite på rumpan så somnar han om. Så... Om Alfred är mer nöjd än Klara behöver beteendet kanske inte vara ett problem? Bara så jag tänkte. Inte heller att man har olika uppfostringssätt. Vi är inte lika hemma. Han är strängare med andra regler än mig, vår äldsta har redan räknar ut det. Jag håller inte alltid med min sambo och vi kan prata om det inför barnen med. Jag tror inte alls att det är nåt hinder utan mer en guldgruva för era barn - man kan göra olika, vara olika och se på saker olika men ändå vara sams, få vardagen att fungera och livet att snurra :)

    Angående sömnen kan jag inget tipsa. Jag är mer beroende av sömn än han så han tar nätter när jag säger till. Nu när båda är sjuka är vi båda lika färdiga, blir liksom varsitt barn att vagga då :) Han sover på rast på jobb. Kan man sitta uppe till ett och se på TV är man inte trött...... Det är iaf vad jag säger till min sambo :P Då kan man ta mer nätter också!

    Ni kommer att lösa det där och så vips sover båda kidsen bättre plötsligt. Då minns mam inte sömnbristen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klokt skrivet,.

      tack för bra input!

      Radera
  4. Jag har tre barn. Älskar dem lika mkt men har helt olika relation till dem. Olika metoder fungerar olika bra på dem. Olika typ av föräldrakänslor. Tror att det är vanligt att msn känner olika för sina barn.

    SvaraRadera
  5. Här har vi gjort så att den som ska jobba får sova och den andra ta nattpass men gå upp tidigare på morgonen. Förstår att det är skillnad med tvillingar jämfört med att ha två barn i olika åldrar plus att ni verkar flaskmata. Förstår att det kan kräva betydligt mer. Tänker också att den som ska jobba kanske inte fixar det utan sömn men man är ju olika. Jag hade själv inte kunnat jobba och prestera där utan 6-7 timmar i alla fall. Så då hade jag nog förordat att den som är hemma tar nätterna mot jobbdag och den andra tar resten. Ni kan väl testa olika varianter och hitta den som funkar bäst för er. Kan ni dela upp barnen så att ni tar vars ett kanske? Dvs. om Klara sover bra på sin pappa kanske hon kan sova långa pass där och inte vakna för mat så ofta?

    Detta var lite tankar men det finns ju inga rätt sätt utan ni får hitta vad som funkar hos er med era tider, behov osv! Stor kram och lycka till med att vara hemma "ensam" på dagarna!

    SvaraRadera
  6. En idé till förresten. Kan det vara värt att i en övergångsperiod ha extern hjälp? Nattnanny är nog hiskligt dyrt men t ex nån som kommer och hjälper dig ett par timmar på morgonen eller sena eftermiddagen (den tiden var jag alltid tröttast och stod bara och väntade på att pappan skulle komma hem, räknade minuter osv.) så du får vila/sova? På så vis känner inte pappan sig så stressad att skynda hem heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ingen dum ide. Ska kika lite på priser. Vid kris kan man ju prova.

      Vi får prova oss fram. Jag har också funderat på varsin tvilling.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering