Att upptäcka sig själv

Gode gud, dessa utvecklingsfaser, de tar livet av oss alla. Jag funderar lite på om de är i olika faser, för i går upptäckte Klara sin egen hand medans Alfred precis börjat upptäcka världen. Jag tror han ligger nästan en månad efter henne.

Läste ni? Hon upptäckte SIN hand i går! Det var så bedårande att jag grät en skvätt, herregud som jag älskade den ungen i det ögonblicket. (eller ja, jämt då, men lite extra) Hon tittade i kors och tittade och tittade alldeles förundrad.

Alfred då? Ja, han piper och gnäller och ALLT är så oerhört läskigt. Då åker underläppen fram och det finns ingen det är så synd om. Inte ens nappen hjälper.

****
I går var vi ute i solen/molnen medans maken röjde häcken (inte sin:), vi ska nämligen ta bort den och utöka den några meter.

Klara var mäkta imponerad i början av att ligga i vagnen medans Alfred sover gott, jag har inte vågat lämna de ute under uppsikt ännu men jag skulle vilja. Jag tror man ska sova ute som barn. I bland i alla fall. Hur gör ni? För varje gång jag kånkar in dem så vaknar dem på dåligt humör.

I dag är det städdag i villaföreningen, kratta, sopa och elda samt avsluta med korvgrillning. Jag ska mata barnen och sen gå ut och hjälpa till.

Sen är det ju ridning i kväll! Hurra!!

Kommentarer

  1. Våra barn har alltid sovit ute i vagnen på dagen, vinter som sommar. Ställer ut dem på vår inglasade farstu så varken regn, snö eller blåst är ett problem. Bara att anpassa klädsel efter väder. Tycker att barnen sover mycket bättre ute än inne, i alla fall våra :-)

    SvaraRadera
  2. Det är lite kul att se, när de föddes så verkade det som om Alfred var lite tidigare med det mesta än Klara men hon har nu kommit ikapp....

    Fast dom säger ju att killar är lite senare än oss tjejer ;-)

    SvaraRadera
  3. Är det din och din mans biologiska barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jisses, måste du fråga det, går det inte bara att läsa bloggen som du HAR FRAMFÖR DIG?

      Radera
    2. Ja, biologiska men inte genetisk för mig men för maken.

      Radera
  4. Mina båda har sovit ute. Både sommar och vinter men inte när det vart för kallt eller för varmt ute. Jag går in när dem somnat och tittar till dem med jämna mellanrum. En gång i kvarten kanske. Och lämnar dörr eller fönster lite öppet så jag hör dem ifall de vaknar.

    SvaraRadera
  5. Vi har bebis ute, hon sover kanonbra i den friska luften. Rejält påpälsad förstås. Vi använder babyvakt, annars hade jag inte "klarat" det. Den visar vilken temp det är, en kan prata till bebisen (om hen vaknar och jag för tillfället är på toa tex), jag kan starta vaggvisor (också smidigt om jag behöver några extra sekunder på mig) och mycket mer. Jag känner mig så trygg med vakten att jag t.om. slumrade till häromdagen. Guld värt enligt mig alltså! Tryggheten beror förstås på hur en kan ha vagnen också, vi kan ställa ut den på en balkong och där kan ingen komma och ta henne ;) Har ni ingen sån är det ett hett tips, vi använder vår hela tiden när hon sover (ute några ggr per dag). Hör hur hon andas och sover gott samtidigt som jag kan koppla av med annat.
    Kram

    SvaraRadera
  6. mitt första barnbarn har alltid sovit ute mitt på dagen. Gör det fortfarande som 2 ½-åring. På hans dagis sover de också ute i vagn och jag tror det är bra att vänja dem vid det..
    Tänk så fort de utvecklas ändå. Och minns du, förr var Klara den som var grinig och Alfred den lugna. De har helt klart sina egna faser och ska förstås inte jämföras bara för att de är tvillingar. Och inget är onormalt med det.
    De är så fina era små och jag får också tårar i ögonen när jag ser foton på dem.
    Kram Lena och missarna

    SvaraRadera
  7. Min ettåring sover utanför köksfönstret just nu :-) Har alltid gjort så när vi kunnat.

    F ö, det här babygymmet räddade mig många gånger: http://www.babyland.se/fisher-price-rainforest-melodies--lights-deluxe-gym Det låter och blinkar och alla barn som hälsat på hos oss har älskat det. Vi köpte det begagnat på blocket för typ 400 kr och det var värt varenda krona!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅHH..jag tittade på det men tyckte det var så dyrt. Han typ scannat av nätet och beställde nu ett litet billigare...

      Radera
  8. Min barnmorskas kommentar till detta med att sova ute var: Barnet kan sova ute när du själv känner att du vill sova ute.

    SvaraRadera
  9. Mina tre barn sover ute så gott som året om.Lilleman som kom i november förra året och föddes i v 32, började sova ute efter någon månad, för det var kallt. Visst vid starkvind, regn så sover de på altan och vid för många minus sover de inne.Finns inget bättre för immunförsvaret och de sover så mycket bättre ute
    Voksipåsar är kanon att sova i på med ett ullunderställ ner i påsen och de sover kanon, den kallare årstiden. Sätt en babycall nära så hör du när de vaknar.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker inte det är skönt att sova ute. Låter inte mina sova ute. Har en vän som berättat att hennes sov ute på mage. Hon är också med ispädbarnsfonde. Vi bodde i stan så mitt beslut var enkelt. Nu bor vi i hus. Leah sover på min mage eller bredvid mig eller i samma rum. Jag vill höra och se henne andas.
    Hela tiden. Och min bvc säger samma. Skönare inne även för barnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Forskning från Finland bla visar att sova ute är bättre för barnen, när det kommer till immunförsvar, äta bättre och få mer energi. Barnen drabbas mindre av infektioner i bla luftvägarna.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering