En dag ur mitt liv som tvillingmamma del 1

Som ni vet delar vi nätterna. Så här ser en morgon ut för mig. Då har jag glömt bort en del och inte ens överdrivit.

Maken sover på soffan sitt pass och kommer inramlandes i sovrummet när han har tagit 3-matningen.

04.00 Jag vaknar av att maken smäller upp dörren och fipplar med babymonitorn och ställer den på mitt nattduksbord. Han hävdar att han är så tyst han kan.

04.10  Suckar. Kan inte sova går upp och kissar och släpper in Robban i sovrummet.

04.15 Myser med katten Robban. Klara hojtar, upp och gungar hennes säng och konstaterar att hon sover, går och lägger mig

04.22 Alfred skriker, rusar upp och stoppar i nappen.

04.30 Trängs med Robban i sängen, han har 90% av sängen och jag 10%

04.45 Går upp och förbereder maten, det brukar alltid bli panik när tvillingarna vaknar.

05.00 Fäjsbookar och läser mail

05.01 Klara gallskriker som alltid 2 timmar efter maten

05.09 Gungar, trycker in nappen och försöker få Klara att somna om.

05.13 Får tinnitus

05.20 Klara somnar om *puh* prövar att gå och lägger mig och krama katten Robban igen, denna gång med endast 5% sängplats.

05.25 Katten Stiina klår upp katten Greta. Plockar tussar och svär. Trängs med Robban..

05.45 Alfred börjar skrika

05.46 Klara gallskriker

05.48 Värmer på maten. Tittar längtansfullt på kaffemaskinen

05.55 Förflyttar skrikande tvillingar till vardagsrummet, arrangerar upp dem och sätter på tv.

06.00 Lugnet har lagt sig, maten börjar tippas i barnen, nyheterna börjar.

06.05 Ser två rådjur i trädgården!

06.15 Ser hjälplöst på hur Stiina kräks på mattan. Stiina kräks nu på nästa matta.. Suckar..

06.16 Klara lägger av en prutt som luktar så illa..Usch

06.17 Börjar inse att det nog var partiklar med i den prutten.

06.18 Nämen fyf*fan vad det luktar.

06.19 Rapar barnen varannan gång.

06.20 Alfred kräks på mig

06.30 Försöker få i Klara sin mat. Blir frustrerad..

06.40 Byter blöja på Alfred och lägger honom i sin säng

06.45 Sanerar Klara

06.50 Torkar kiss på skötbordet

06.51 Konstaterar att båda sover, sätter på lite Rockabye baby till dem.

06.53 Trängs med Robban i sängen igen

07.00-07.15 Alfred härjar, trycker i nappen 100 ggr

07.15 Ger upp att försöka ligga kvar i sängen.

07.17 Försöker snabbduscha

07.19 Tar in nestet med Alfred i köket och äter frukost med honom pruttandes och gnällandes framför mig.

07.20 wordfeudar

07.25-08.00 Plockar tvätt, sätter på en maskin, rensar kattlådor, viker tvätt, städar huset efter makens nattbravader (han äter fasiken kakor o snask Varje natt, men erkänner aldrig), tippar i mig kaffe

08.00 Klara börjar gallskrika, gör magmassage, tröstar

08.20 Får tinnitus

08.21 Alfred börjar också gallskrika

08.22 Robban vaknar och skriker han med

08.24 Drömmer om en utlandsresa med bästa dalakompisen

08.25 Börjar skriva på en blocketannons; tvillingar och katt till salu. Börjar känna mig irriterad på alla 3.

08.30 Alla skriker FORTFARANDE och jag försöker varva och trösta den som skriker mest.

08.40 Alla slocknar.

08.45 Dricker mer kaffe. Får magkatarr.

08.50 Kommer på de där spyorna...

08.51 Sanerar mattor från kattspyor.


09.01 Alla skriker av hunger och allt börjar om igen men denna gång med tvätt och påklädning av bebisar.

10.40 Maken vaknar och undrar om det varit lugnt, för han har haft en lugn natt och sovit mellan de två målen han hade..Beslutar mig för att inte prata med honom de närmaste timmarna.

Sömntimmar för maken: 8,5 timme. Sömntimmar för mig; 4 timmar. Resultat: Maken är övertygad om att detta är rättvist.





Kommentarer

  1. Hahaha!!!
    Igenkännelse!!!

    Det är tufft ibland!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Ojoj - jobbigt just nu. Förstår att du är rätt utmattad men gläds åt att jag kan ana "glimten i ögat" i din text. En dag i taget och gilla läget typ. Dina bebisar är i alla fall jättejättefina! Kram! Lotten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart det är med glimten i ögat :) Men ja.. Intensivt är ett bra ord för dagen :-)

      Kram

      Radera
  3. Du behöver också sömn och vila. Kan Du väcka din man vid 7-8tiden? Ni måste hjälpas åt! Jag vet att den första småbarnstiden är tuff om ett par månader går allt lättare:-) Sänder många varma Styrkekramar! Kram Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag säger så här; Vi har pratat, han anser att detta är rättvist..

      Radera
    2. Föreslå att ni byter pass?

      Radera
  4. Du är underbar! Fasen att vi inte bor närmare varandra, då hade jag kunnat hjälpa till. Förstår inte att du klarar allt så bra som du gör?!?

    Kom över någon vända när ni kan! Du får låna min säng om du behöver. ��

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Kan inte låta bli att le....har också varit där fast inte med tvillingar och inga katter!!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  6. Fast det där är inte rättvist. Alla spädbarn vågar jag säga sover som bäst före midnatt och vaknar oftare samt sover oroligare efter midnatt... Vargtimmarna är ett känt begrepp och dessa pågår från 3-4 och fram till kanske 6-7, går att googla. Så mitt förslag är att byta pass med honom då..... Så får vi se hur länge han anser det vara rättvist. Jag lägger ungen i min sambos famn vid fem-sex och säger "varsågod", då har han vaknat tre ggr per timme sen 02 ungefär, ungen alltså.

    Byt pass. Detta kommer i värsta fall pågå hela första året...... Ofta blir sömnen bättre vid halvåret dock, kanske tom redan vid fyra månader. Men det kan pågå längre. Inte för att skrämmas men man behöver rättvisare sömn för det pågår länge.

    Kämpa på!! Du gör det så bra!

    SvaraRadera
  7. Hmmm. Ja, det kostar av krafter att vara tvillingmor! Det vet jag allt om. Men den här fördelningen funkar ju inte. Oberoende på om maken tycker det är rättvist eller inte. Ni får väl logga timmar som barna sover/är vakna på då, och ta varannan dag med tidig natt - kontra sen natt.
    Om du har svårt att somna om kan du knappast föra över till maken. Men de nätterna du inte sovit för att barna skriker, måste ju då han kompensera, med att du får sova längre nästa gång.
    För att fungera och vara bäst möjligt måste man faktiskt få sova. Så detta måste ni ju kunna bli överens om.
    Känns det som om det blir bättre, så får du ta en övernattning hos en kompis då, så får du ladda batterierna lite grann.
    Kram
    Ahm66

    SvaraRadera
  8. Hahaha tack för dagens bästa min sambo har idag erkänt att han börjar bli rejält nervös inför att få tvillingar, jag ska läsa upp vad du har skrivit hehe sov gott o kram Emma

    SvaraRadera
  9. Förstår hur du känner med bloggen, står själv och stampar lite. Men många med mig skulle tycks det var trist om du lade ner! Kram

    SvaraRadera
  10. Ha, ha, ha. Riktigt kul läsning :-) Underhållande läsning kanske är ett bättre ord?

    SvaraRadera
  11. Byt pass säger jag också!! Om det nu är så rättvist enligt din make borde det inte vara några problem för honom att ta det sena passet lika ofta som du gört. Min 3-månaders sover gott mellan läggning (19-20) fram till 02-03, sen kan det gå hur som helst. En bra natt vaknar hon 02, 05 & 08 & somnar om direkt efter, en mindre bra natt vaknar hon 02, är vaken till 05, sover till 06 & är vaken till 08.....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering