Att vara tvillingmamma och bloggens framtid

I fredags fyllde tvillingarna 7 veckor och den 12 september är det ett år sedan vi födde/miste vår änglason Isak.

Det känns så långt bort och ändå så nära. Jag tänker mycket på Isak och kommer aldrig att glömma, inte ni heller förmodar jag? Tänk att vi gick igenom allt det där och sitter idag med två små bebisar här hemma. 

Jag var och köpte blöjor i dag, det kändes så himla konstigt att stå där och se förvirrad ut. Det kändes som jag kommit fel eller gjorde nåt kriminellt. Så himla overkligt. 

Det är rätt slitsamt att vara tvillingförälder och matte åt tre katter, dessa två dagar har alla 5 hållit låda och härjat och i går så hade vi tre olika besökare här. Make var i väg och skjutsade pappa, handlade och gjorde massa ärenden så jag skötte barn och katter helt själv hela dan. Detta med kass sömn gör att jag inte längre är så smart, trevlig och tänkande människa längre.

Tänk att jag ska göra allt det där sen när han börjar jobba. Hur ska jag fixa det? Det går ju såklart med mycket kaffe och en släng av magkatarr. Jag kommer inte tveka en sekund att be kompisar och älskade grannar om hjälp.

Men jag oroar mig. Såklart.

****
Och pappa?

Ej nykter. Sa inte så mkt, hade inte ens något litet till sina barnbarn. Men vi fyllde honom med godsaker och hoppas han fick ut något av besöket. För det fick inte vi i alla fall.

****

I morgon ska vi till läkaren med Klara, först hade jag tänkt att åka själv eller fråga nån kompis om någon kunde med. Men så tvekar jag, jag vill nog ha maken med och då måste ju även lilla Alfred med och så blev det ett stort projekt helt plötsligt. För vi ska inte till vår kommun utan någon annanstans. 

Men alla jobbar och stackars maken får ju inte sova många timmar.

Jobbigt att jag inte litar på mig själv, eller Klara snarare. Tänk om hon skruvar upp sitt röstläge till max. Eller om det är en knäpp doktor? Nej, lite stöd vill jag ha med. Jag är inte så modig än med de små.

****
Jag velar lite hur jag ska göra med bloggen. Jag har ju inte så mkt att skriva varje dag, det känns som lite upprepning. Jag ser att det dalat lite på läsarsiffor även om jag fortfarande har väldigt många som läser. Jag får dåligt samvete att jag inte hinner skriva så mycket som jag vill. Och jag slarvar med innehållet, jag vill ju att ni ska få ut något av att läsa här. Det ska inte vara en blhaha blogg som det varit den senaste tiden, när jag väl börjat skriva är den nån som skriker eller kräks.

Jag tycker också det är tråkigt att inte kunna vara så öppen som jag vill, efter de senaste tidens kommentarer känner jag mig försiktigare. Jag är väldigt öppenspråkig i vanliga livet och vill att denna blogg ska vara det oxå. Jag tar ju illa vid mig vare sig jag vill eller inte. Jag tycker dock om olika åsikter, men inte elaka sådana.

 Jag vill kunna skriva om mat, amning, pumpning, föräldraskapet bra och dåliga sidor, om kompisar, familj och annat som figurerar i mitt huvud.. Om mig som mamma. Och maken som pappa. Utan att få en mammamobb efter mig.

Och så har vi tiden. Fasiken vad få timmar dygnet har. 

Det tål att kluras på. Kanske färre inlägg men mer mustiga sådana?





Kommentarer

  1. Hej Cecilia! Jag har som rutin att gå in och läsa dagligen och uppskattar de dagliga inläggen om ert liv och er vardag. Känn ingen press att skriva viss mängd eller mer spännande etc. Jag uppskattar bloggen för ditt ärliga och humoristiska sätt att skriva. Och jag gläds så med er som nu får vara föräldrar fullt ut och till max :)

    SvaraRadera
  2. Och jag vill kunna läsa om mat, amning, pumpning, föräldraskapet bra och dåliga sidor, om kompisar, familj och annat som figurerar i ditt huvud.. Om dig som mamma. Och din make som pappa. Utan att sätta kaffet i vrångstrupen för att vissa skriver kommentarer så man blir alldeles mörkrädd... :-)

    Fnula på hur DU vill göra.

    Jag tycker alla fall det är givande att läsa här!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag är oxå mamma till tvillingar som fötts för tidigt. Vi sondar fortfarande och jag pumpar. Jag vill jättegärna amma men det är mina första barn och på neo har jag inte fått någon hjälp med amningen och jag har inte lyckats få till det på egen hand. De verkar vara mer intresserade av att barnen ska flaskmatas för att det går fortare att lära dem det.
    Ett inlägg om hur du gjort med maten skulle vara mycket uppskattat. Känner mig vilse och ganska ensam i det här med mat.
    Härligt att följa er.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ar samma för oss, men våra sondades först. Klara hade ju inte heller sug förmåga o tränades med napp o flaska.

      jag knåpar i hop något..;)

      lycka till!

      Radera
  4. Du ska självklart göra som du själv vill, men jag hoppas verkligen på att du fortsätter att skriva, åtminstone ibland! Jag tänker att det är så väldigt typiskt att det förväntas att en mamma - SÄRSKILT en som fått kämpa för sitt/sina barn - förväntas vara så sprudlande lycklig och lyckad. Minns hur min bästa kompis, som fick barn efter tolv missfall, uttryckte att det var som om omgivningen tyckte att hon skulle vara lite extra glad hela tiden och inte gnälla det minsta lilla över vaknätter, kolik, såriga bröstvårtor eller tristess.

    Behåll bloggen om den ger mer än den tar, tänker jag. Men utforma den som du själv vill och tillåt dig själv att vara en alldeles vanlig, trött, ofullständig mamma.

    Varma kramar

    SvaraRadera
  5. Jag har följt din blogg sååååå länge!! Och vill bara önska er ett stort Grattis till era fantastiska tvillingar!! Om du vill och orkar så får du gärna berätta allt om äggdonation i Finland! Efter 4 missfall och en massa misslyckade ivf försök så har jag börjat fundera en hel det på det..
    Du får gärna följa mig på min blogg...http://vntarlngtar.blogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du art jag skriver i din blogg eller vill du ha via mail eller ett eget inlägg?

      Radera
  6. Du behöver ju inte skriva varje dag.....det är så kul att läsa om dagarna med barn och katter.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  7. Har läst din blogg i över ett år. Skulle sakna den.

    SvaraRadera
  8. Näääää jag förbjuder dig att sluta skriva! Jag tittar in dagligen och tycker det är härligt att följa er! :)

    SvaraRadera
  9. Hej! Brukar inte kommentera men läser alltid:-) tycker så mkt om din blogg! Och känner igen mig i mkt. Förstår att det är jobbigt med konstiga/ otrevliga påhopp, men hoppas du fortsätter skriva i ngn form!

    SvaraRadera
  10. Å vad jag skulle sakna din blogg om du slutar...men du ska inte skriva om det känns jobbigt. Skriv när du känner för det, ingen press. Vi finns här. Kram

    SvaraRadera
  11. Hej! Jag ser verkligen fram emot dina inlägg varje dag, tycker innehållet är intressant fastän du verkar tycka det är upprepningar. Din blogg - du bestämmer. Jag förstår fullständigt ifall du har färre inlägg, tycker det är fantastiskt att du orkat skriva varje dag! Och det är synd att mammamobben har gjort dig lite hämmad här, det är trist. Lösenordsskyddat? Varannan dag? Inlägg 2-3ggr/v? Ha det bäst!

    SvaraRadera
  12. Kommer absolut att sakna din blogg!!!!! Läser varje dag. Tycker att jag läst hur många år som helst. Du hade 1 av dina försök inte så länge efter att jag gjorde försök nr. 10 som ju blev mina tvillingpojkar! :)
    Läste om Isak varje dag när killarna var bäbisar och tårarna trillade varje dag. Ja, du har helt rätt. Kommer aldrig att glömma Isak. Söta lilla killen <3
    Skriv när du har lust, och om vad du vill. Dessvärre är den sista idioten ännu inte född, så det kommer säkerligen att vara massa idiotinnlägg i framtiden också. Synd, men lite man kan göra åt det. Utan att radera dem då!

    Hoppas du fortsätter att skriva, det är så kul att läsa. Du skriver så kul!

    Stor kram
    Ahm66

    SvaraRadera
  13. Kära Cecilia,
    Har läst din blogg sedan en tid tillbaka. Har för mej att du är en ganska plikttrogen person...? Du skall absolut inte känna press att skriva i bloggen dagligen! Herregud du har två nyfödda barn plus make och katter att ta hand om! Kollar din blogg dagligen, o är absolut inte av den åsikten att innehållet är dåligt, men för din egen skull, ta en paus o vila istället för att blogga:). Skriv fast en gång i veckan vet ja... O bry dej inte om kommentarerna! Människor är ju helt knäppa, DU vet vad som är best för dina barn. Lycka till!
    -Läsare från Helsingfors

    SvaraRadera
  14. Älskar din blogg ❤️

    SvaraRadera
  15. Jag har inte hunnit öppna datorn på flera dagar, så jag har läst ikapp lite här nu ikväll, och tänkte på en sak: det här med att du känt dig hängig utan att någon sjuka riktigt brutit ut (men du kanske mår bättre nu? Hoppas det!) - tror du inte det kan bero på sömnbristen bara? Jag får ofta halvont i halsen och känner mig småförkyld utan att egentligen vara det när jag sovit dåligt - vilket man ju gör typ jämt med småbarn...

    SvaraRadera
  16. Du ska såklart göra som du tycker känns bäst med bloggen. Den ska ju inte bli ett måste. Jag uppskattar den mycket precis som den är. Tycker om att läsa om din/er vardag. Tyvärr är det ju svårt att välja vilka kommentarer man vill ha och inte. Finns alltid elaka och korkade människor därute som känner behov att berätta för andra vad som är rätt och fel i deras värld. Man kan bara välja att strunta i och/eller radera kommentarerna. Lita på dig själv och att du gör vad som är bäst för dina barn. Det är ju du som känner dem, inga som läser den här bloggen. Ett alternativ blir ju att lösenordsskydda bloggen. Men det kan ju kännas trist också kan jag tänka mig.
    Gör som sagt det som känns bäst för dig. Jag tycker du skriver jättebra.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Du är bäst Cecilia!!!
    Läser din blogg dagligen:-) Helt underbart att fina Alfred och Klara nu finns hos er<3<3<3

    Otroligt att du bloggar dagligen. Lyssna på din inre röst och hur du vill göra med bloggen. Kanske kan du blogga ett par ggr i veckan?

    Det är så spännande och trevligt att följa ert liv:-)

    Försök strunta i dumma kommentarer och dumma människor. De är säkert avundsjuka och har en låg självkänsla.

    Så otroligt fina barn ni har!! Hade vi bott i samma stad hade jag så gärna kommit och hjälpt dig och lekt med barnen

    All lycka till er familj! Var rädda om er! Kram Maja

    SvaraRadera
  18. Jag förstår att du känner att du upprepar dig, men så ser ju en småbarnsförälders liv ut. :)
    Som (fortfarande) kämpandes och också en liten ängel i himlen så gläds jag så mycket av att läsa dina inlägg och få inspiration när det är tungt att fortfarande kämpa. Så jag skulle verkligen sakna om du slutade skriva!

    SvaraRadera
  19. du kan ju alltid lösenords-skydda den. Tycker inte heller du ska lägga ner den. Om du inte känner att det är det bästa förstås. Men om det mest handlar om puckon som kommenterar illa så är ju lösen bra :) Kram på er! /Annette

    SvaraRadera
  20. Jag instämmer med alla andra, du skriver otroligt bra men självklart ska du skriva när du orkar, vi får vänja oss med att Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Du har ju massor att göra så jag är grymt imponerad av att du orkar dela med dig sv din vardag kram Emma

    SvaraRadera
  21. Underbara fina ni....Fantastisk respons och det värmer mitt hjärta. Vad vore jag utan er?

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering