Dag 4 på neo

Dagarna börjar flyta ihop så nu vet jag knappt vad som händer från ena dagen till den andra.

Våra dagar brukar börja med frukost och sen ner till neo och vara med tvillingarna. Vi försöker pricka in när det är mat och blöjbyte så vi får göra det. Det är alltid med övervakning av personalen som visar och säger till när man gör fel. Man ska alltid sitta minst två timmar med dem i kängrumetoden, så oavsett kissnödiighet, ont eller annat så är det bara att stå ut. I förrgår  hade jag så ont efter matningen att jag bad om hjälp att lägga ner Alfred i sängen, då fick jag utskällning att man ska minst sitta kvar en timme efter maten annars kan vi ge dem lunginflammation osv så vi måste minsann planera våra sittningar. 

Efter det så försöker vi tänka till hur mkt och när vi sitter hos dem. 

Sen går vi o äter lunch och tar nästa pass. På kvällen em. Brukar jag ha rejält ont i magen men går ner ändå. I går kväll var vi ner men då var den elaka ssk, jag klappade på Klara och sa att mamma och pappa är här nu. Då röt hon åt mig att inte röra Klara för hon måste vila! De hade hållt på mkt med klara så vi fick inte peta på henne. Så här blir kejsarsnittsbarn minsann sa hon och tittade på mig. 

Så jag lämnade maken åt Alfred och gick upp. Då sms kattvakten att hon inte får sova för Stiina skriker så. Jag skrev lite tips till henne, bad grannen gå över och aktivera dem och hoppas att det lugnar ner sig där hemma. Skulle ju var fint om kattvakten får nog. 

Det och ssk kommentarer orsakade i 3 timmars gråt och jag var helt slut. En barnmorska kom in på kvällen och pratade lite, när alla frågar säger jag ju att det är bra. Men hon såg på mig och stack hål på ballongen. 

Ut kom det att jag inte sover, att jag mår dåligt, att jag är så orolig för barnen att jag håller på att dö. Att jag oroar mig för hemsituationen och att det känns som jag har ett sammanbrott på gång. Jag är helt svart under ögonen och ser inte så frisk ut. 

Vi pratade lite lösningar och en lösning är att jag får nattpermis och sover hemma på nätterna och är på neo på dagarna. Maken är då på neo hela tiden. 

Vi pratade o lite andra lösningar men hon poängterade att det är viktigt att jag mår bra och framförallt sover, för situationen är så jobbig ändå. Nu när jag skrivs ut härifrån så måste vi klara oss själva för neo har bara fokus på barnen. 

Det slutade med att jag fick världen dunderkur med sömntabletter och sov från 21.30-06.30 med ett avbrott vid 2-tiden. 

Idag känns det lite bättre. 

*****
Idag ska jag bli utskriven och så ska vi ner till neo. Maken är där nu på ronden, jag sitter här uppe och väntar på läkaren. 

På neo får man stå för allt själv. Lakan, handdukar, mat osv. Så vi måste försöka storhandla lite så vi har frukost o sånt, sen tänkte jag höra med några kompisar om de kunde komma med lite matlådor. För pressbyrå korvar eller sunkig bistro känns inte bra. 





Det är ju helt sjukt att vi mitti allt ska hålla på med mat och greja med sånt och inte tal om parkeringen som kostar 185kr/dygn.  Det har vi dock löst med en kompis som jobbar här. 

Vi har ju fortfarande inte fått personnummer än så vi kan inte ringa till vare sig fk eller trygg hansa. 

*****
Jag vet inte hur det är med barnen idag men i går var de oroade över Klara som inte andas bra, de har gjort flera lungröntgen på henne och hon har cpap med syrgas nu. De skulle sätta artärnål på henne i går för att slippa sticka sönder henne, men kärlet sprack och det gick inte. Hon börjar även bli gul och måste nog sola lite.  

Hon gråter och jag gråter. Känns inget bra när tom läkarna är oroade för henne och tycker det borde börja vända nu. 

Alfred är ganska stabil och äter bra med sonden, även han har cpap kvar. De har prövat att ta bort den 
men det har inte gått bra. 

Det var väl dagens rapport då. 

Från i lördags. 




Bilden från i fredags. Då hade bara Alfred cpap






Kommentarer

  1. När jag läser om sköterskans sätt att behandla er så vill jag komma direkt och läxa upp henne för all framtid!
    Vissa bör helt enkelt inte ha det jobb de har!!!
    Vi hade också en otrevlig, läkare i vårt fall, på neo. Jag läxade upp den kvinnan och såg till att hon inte en ända gång under vår vistelse fick komma nära oss.
    De kallade in en annan läkare till vår dotter om den elaka jobbade. Och under ronden så fick subban vänta utanför vår dörr.
    Behöver jag säga att hon blängde rejält så fort hon såg oss? ;)
    Men för oss var det viktigt att sätta ner foten direkt, man har det redan jobbigt. Vi fick träffa en chef och efter att ha förklarat problemet så höll han med om att vi skulle slippa henne under vår vistelse.

    Styrkekramar i massor!

    SvaraRadera
  2. Vilken hemsk neoavdelning ni verkar ha. Visst ska personalen va till för barnen, men dom måste ju inte va totalt opsykologiska mot föräldrarna för det.
    Jag upplevde inte alls att neo på vårat sjukhus va minsta så, sonen låg på 4 sal och dom andra va ju sjukare än vad sonen var så man såg ju hur dom behandlade deras föräldrar och det va inte minsta så.

    Åtminstone här så bor man gratis på neo, det är därför man får stå för allt själv, förlossningen kostade 80 kr dygnet å det blir ju dyrt i längden. Vi fick ett p-tillstånd mot 100 kr i pant och behövde inte oroa oss för bilen som tur är. Ibland är det nog bra att bo i en mindre stad verkar det som.

    Hoppas dom får ordning på barnens andning så ni kan pusta ut lite iallafall.

    SvaraRadera
  3. Ska inte sjukhuset på direkten ansöka om personnummer? Jag har för mig att det ska på direkt max en dag eftersom allt görs via datorn.

    Prata med personalen igen om det om du orkar.

    Jag hoppas att du får fysiskt bättre snart så att du orkar vara hos barnen så mycket du vill.

    SvaraRadera
  4. Vad jobbigt du verkar ha det just nu, hoppas det vänder och att "skatan" går på semester :-)) Synd att otrevliga människor jobbar på såna ställen där det verkligen är viktigt med psykologi och personkemi.
    Håller tummarna för att det vänder för barnen med den jobbiga andningen. Jättefina är dom i alla fall.
    Kram från Skåne.

    SvaraRadera
  5. Viktigt att du får vila så det är nog bra med nattpermis. Du kanske ska be om insomningstabletter så du kommer till ro på natten hemma?
    Vad gäller sköterskans sätt så låter det oerhört opedagogiskt. Om du orkar kan du kanske vänligt förklara att du behöver hennes hjälp och säga att du känner dig förringad när hon säger som hon gör. Om du inte orkar med det kan det vara värt att säga till avdelningschefen (sköterskan kan ju vara en klippa på sitt jobb men det är inte korrekt att uttrycka sig så till föräldrar i er känsliga situation)
    Nu hoppas vi på snar vändning för lilla Klara

    SvaraRadera
  6. Upprörande hur en del personal kan vara......är man i en känslig situation behöver man verkligen empatisk männsikor omkring sig.
    Många kramar från Titti

    SvaraRadera
  7. Hejsan!

    Grattis till barnen era! Vad roligt att dom äntligen är hos er.

    Jag fick själv en flicka på 1.5kg, född v.31+4. Hon är dock född i Finland. Hon hamna också i cpap, hade dropp hela tiden dom 2 första veckorna och låg ibland ett par dagar i sträck och sola samt andningsdippar. Själv hade jag havandeskapsförgiftning och helt slut.

    Åt mig sade dom att jag måste tänka på mig själv först och bli i skick innan jag kan tänka på amningen. Pumpade dock ut varje droppe som kom, efter hand kom det mera. Men, det tog nog några dagar.

    Har dom haft twinsen och prova amma redan trots att dom inte verkar redo och ha ork än?? Vi prova nämligen amma första gången då flickan var 2 veckor och fått komma till "vårt sjukhus".

    Och jaa-a, vadå lunginflammation för att barnen ligger ner? Vad försöker hon hota med? Nog ligger dom väl däremellan då dom äter?

    Sköt om er nu! Och skulle du inte känna det du gör skulle du väl inte vara normal.. ;)

    H: Lotta i Finland

    SvaraRadera
  8. Men hu vad är det för personal där du är. Hoppas att du slipper möta den sköterskan fler gånger.
    Det blir kanske skönt för dig att komma hem och sova på nätterna. Oron för katterna slipper du då och maken är ju och passar på barnen. Det är viktigt att du tänker på dig själv mitt i allt detta, även om det nog är svårt.
    Tänker på dig och er.
    Kramar från Lena och missarna

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Grattis till tvillingarna! Underbart att få se bilder på dem, de är så fina!

    Lite praktiska tips om prematurer och hur man kan se hur de mår:

    Titta på fötterna. Om tårna är hopknipna som en knytnäve, så mår barnet jättebra och har det skönt. Om tårna är utspärrade har det väldigt ont. Ju stelare och rakare tår, desto mera ont.

    Vi fick råd av en bra sköterska på neo angående beröring: inte stryka eller klappa, bara låta handen ligga stilla på barnet. Barnets nervsystem är för outvecklat för rörelse och blir stressat, men barnet behöver närheten i stilla beröring. Det slipper bränna kalorier på att hålla värmen och förälderns hjärtrytm stabiliserar barnets.

    Om ni orkar, ta kontakt med en prematurförening för att kunna ha bollplank om vad som är bra och dåligt. Det finns bra personal och det finns riktigt usel personal. Stolpskottet du råkade ut för har glömt bort att föräldern är livsviktig i barnens vård, och att bra (nåja) information som ryts fram inte gör någon nytta.

    Jag håller tummar och tår för att ni snart har ett par vilda tvillingar hemma! De behöver bara lite, lite tid till att växa sig större och neo brukar vara bra på att hålla småttingarna på rätt väg.

    /Dustpuppy

    SvaraRadera
  10. Har du fått prata med kurator? Se till att göra det, det är dennes jobb att ordna med papper från FK osv. Ni har säkert rätt till ersättning för sjukhusvistelse(förmodligen via försäkringsbolaget)
    Mvh från en mamma som ej legat på neo men massor på sjukhus med cancersjukt barn.

    SvaraRadera
  11. Åh vilka fina barn du har!!!! Men jag blir så förb* av att höra om den där elaka ssk, nämnde du henne när du pratade ut hos den andra ssk? Vem f*n behöver en sån när man redan mår skit? Fattar hon inte att du har tillräckligt i ditt liv just nu? Jag jobbar själv på sjukhus och blir ju självklart arg när det jobbar folk där som inte ska jobba med människor. Dessutom är man ju så utlämnad och blottad som det är efter förlossning, och dålig attityd från någon där kan ju få den piggaste mamman att bryta ihop.
    Jag tror det blir bättre snart med dina fina små, ge det några veckor! Kram!

    SvaraRadera
  12. Men varför måste vakten sova hos er? Räcker det inte att ge dem mat? Mvh nyfiken

    SvaraRadera
  13. Fy vad arg och besviken jag blir på ert neo. Vilken milsvid skillnad mot där jag jobbar. Det är självklart att ni inte ska fixa sängkläder och mat själva!!! Är dom helt galna eller??

    Det är väldigt viktigt att barnen får sitta mycket kängru och jag vet att många föräldrar känner sig väldigt styrda av det. Får du ordentligt med smärtstillande?

    Har ni inte fått personnummer än??? Det får alla våra bebisar så fort dom föds. Kräv att få träffa en kurator!

    Jag tycker att ni ska få en egen kontaktsköterska som ni känner förtroende för. Be din make ta upp med läkarna på ronden vad den andra sköterskan sa till dig.

    Fy vad jag önskar att ni låg hos mig istället!

    Jag tror stenhårt på att du och så klart pluttarna reder ut detta med bravur. Du är den bästa mamman för dina barn!

    KRAM

    SvaraRadera
  14. ps. Parkeringstillstånd får våra neo-föräldrar bums. Även det helt galet att ni ska stå för!!

    SvaraRadera
  15. Vi låg i Uppsala på neo och där fick man stå för parkeringen själv. Svindyrt var det. Säg att ni inte vill ha den där sköterskan mera. Man sparkar inte på den som ligger. Det gör man bara inte.

    Hålla handen still på barnet som någon skrev om fick vi också lära oss. Inte klappa, bara hålla stilla.

    Jag minns en gång när två personal precis lagt min dotter hos mig och jag blev akut kissnödig. Inte ett ont ord eller en ond blick fick jag när jag sa det. De lyfte försiktigt bort henne igen så att jag fick gå och kissa. Jag kände mig verkligen till besvär men de gjorde aldrig något för att få mig att känna mig så. De kanske suckade inombords men de var alltid proffesionella.
    Sen låg vi på en annan neo på ett annat sjukhus också. Hälften av personalen var idioter.

    SvaraRadera
  16. Grattis till finaste ungarna! Vi låg på neo på Danderyd med vårt första barn. Ett skitställe utan dess like. Ungefär som du beskriver. Säg ifrån! Klaga till chefen och ta ingen skit. Det är ERA barn och din kropp. Ni fixar detta. Jag mådde uselt i början men det vänder när sömnen återvänder. När vi sedan fick tvillingarna 15 månader senare slapp vi neo men kroppen mådde desto sämre. Ta all tid du kan till återhämtning är mitt råd. Det första året är intensivt och man behöver all styrka man kan uppbringa. Så be om hjälp!

    Stor kram och all styrka (och be att få träffa kuratorn och ring försäkringsbolaget om du har en gravidförsäkring)

    SvaraRadera
  17. Först bara ett jättestort grattis till era barn, äntligen!

    Jag har tyvärr inte mkt att komma med när det gäller prematura men när det gäller amningen så är jag lite mer påläst pga egna svårigheter. Det tog oss 5 dgr innan mjölken rann till och då var min lilla fullgången och jag blev inte snittad. Hon fick inte tag ordentlig förrän hon var ngn månad, munnen verkade lixom för liten för att hon skulle kunna greppa ordentligt om bröstet. Och återigen, hon var visserligen inte stor men fullgången. Så att dina inte orkar/kan amma är inte konstigt alls, det vore nog snarare väldigt konstigt om de kunde amma faktiskt.
    Instämmer även med de andra, bra beslut att lägga ner amningen nu när det inte funkar och när det bara är oro och ångest över hur tvillingarna mår, du behöver fokusera på att orka och på att ge dem så mkt kroppslig närhet som du bara orkar!
    Och sen vill jag även tillägga att OM du har en önskan att kunna amma dem eller att ge dem lite bröstmjölk utöver ersättningen så fortsätt att pumpa några ggr per dag. Jag fick igång min produktionen med hjälp av pumpen, lillan orkade inte på egen hand.

    Amningshjälpens slutna grupp finns på FB, där kan du få kontakt med andra tvillingmammor som kan ge dig tips. Om du lägger ut en efterlysning där om hjälp och kort beskriver din situation så kommer du även få tips om en hjälpmamma som är spec.utbildad på amning och prematura. Min erfarenhet är att BB är rätt kassa på amning, BVC ännu sämre, neo ett snäpp bättre än de andra men ändå mil ifrån hjälpmammornas kunskap. En hjälpmamma kan stötta dig till del- eller helamning om du önskar det.

    Detta är definitivt inte en uppmaning till dig att amma, men jag har under lillans levnadstid stött på så himla många mammor som önskat att amma och som fått så usla råd från sjukvården, vilka helt sabbat deras försök till att amma och kunna få det att fungera.

    Har du fler frågor så vet du var jag finns.

    Håller alla tummar för att era älsklingar ska pigga på sig snabbt.

    (Och vad gäller oron så känner jag igen mig fullständigt. Jag siov inte de tre första dygnen och sen någon timme per dygn den första veckan. Jag var säker på att hon skulle sluta andas eller svälta ihjäl eller att jag skulle fucka upp henne på något sätt så att det skulle gp helt åt pipsvängen. Oron lättade efter hand men de första 6 månaderna var lite som i ett töcken. Och återigen, hon var fullgången och fullt frisk.)

    SvaraRadera
  18. Vilka fantastiskt fina barn ni har fått. Grattis!
    Jävla skit att ni inte ska bli bra bemötta, i en situation där man som allra mest behöver just det. Alla ord låter så nötta, men: ta hand om dig så mycket det bara går. Typ allt är tillåtet som får dig att må bättre, och framförallt:
    _Våga/orka be om hjälp, säg att du inte mår bra!_
    _Ta emot all hjälp du kan få_
    Det är ibland så jävla jobbigt att vara nybliven förälder, och såklart ännu mer att vara på neo, med all oro och stress. Det kommer att bli bättre. Sänder styrka och kraft så länge! Kram

    SvaraRadera
  19. Nä nu blir jag ärligt talat förbannad!!
    Att säga så till en nybliven mamma, hon borde veta bättre. Dessutom är det ditt barn även om hon ligger i kuvösen som hon har hand om, klart att du ska få känna på henne om du vill, kanske hjälper sån kontakt efter allt bökande med henne!
    Bra att du pratade med en personal om hur du mår och bra att ni har en plan!
    vi var på neo 8 veckor och det gick mycket upp och ner under den tiden. Lägg den energi ni har på att vara nära barnen och vila, slå ifrån er onödiga kommentarer (som tur är så ska ju inte sköterskorna bo med er när barnen blir utskrivna!)
    Kramar!

    SvaraRadera
  20. Kära du! Först av allt ett stort grattis till er, så fina, fina barn. Ha inte dåligt samvete för att du är trött- det är normaltillstånd som nybliven förälder. Om du får sova en eller två nätter nu orkar du bättre med alla (hundratals?) vaknätter som kommer följa som förälder ;). Ang. Pnr, de ska barnen ha fått. Be kurator kolla upp detta o hjälpa er m ekonomiblanketterna. Det SKA ni kunna få hjälp med. Ang. amning. Jag håller helt med Jenny Maria ( har själv haft tuffa amningserfarenheter). Om du orkar pumpa, så är det värt att hålla igång.

    Om jag ska komma med ett råd ( som jag vet är lite konstigt när man är mitt i nybliven förälder-kaoset ) så är det att komma ihåg att dessa första veckor kommer gå så superfort. Tröttheten, smärtan och förvirringen kommer ge vika för en vardag som familj, hemma i ert eget hus med barnen o katterna.

    Kattvaktens ev. Sömnproblem får ni lämna därhän, det får inte vara viktigt nu. Det viktiga är era barn, du o din man o er första tid tillsammans.

    Ps. Rosa bebisbubbla har jag aldrig upplevt. Vet inte om det är så vanligt. Det känns mer ( som ngn mer skrev till dig) som att bli överkörd av en stridsvagn. Flera ggr.

    Kram o hoppas att dagarna blir bättre o barnen starkare o större. :)

    SvaraRadera
  21. Vi låg på neo ett kort tag med vår son, där kunde man också få gratis parkering mot en pant, det fick vi reda på när vi blev utskrivna.. Du borde ju kunna anmäla till fk och trygg hansa även om de inte fått personnummer?
    Kram

    SvaraRadera
  22. Länge sen jag kommenterade här. Vill bara säga stort grattis till de små söta! Sen måste jag bara nämna, visst ligger ni också på Danderyds neo? När vi fick vår son feb 2013 så blev det kejsarsnitt och pga vätska i lungorna och en misstänkt infektion hamnade vi också på neo. Nu behövde vi bara vara där 9 dagar men det var nog de längsta dagarna jag varit med om.
    Kontrasten att först vara på bb stockholm där de verkligen var så goa, tog bra hand om oss, stöttade och var trevliga till att komma ner på neo!! Det var så mycket sura ssk där, stämningen var inte trevlig alls. Jag kände mig alltid underminerad och osidosatt som mamma. Fick inte ta hand om mitt barn, fick inte fatta några egna beslut blev hela tiden ifrågasatt och överkörd. Dessutom så tog alla ssk på sig rollen att utbilda i amning, vare sig man ville det eller ej. De stövlade bara in började fräckt slita och dra i både min son och mitt bröst för att justera oss, trots att vi hade hittat en metod som funkade bra för oss. Så fick man INTE göra för det var fel!! Sen hade de olika tankar om hur man skulle amma så om jag gjorde som en ssk sa kunde en annan komma in och skälla och rätta mig senare. Oooh vad arg jag var tillslut! Minns speciellt en äldre ssk som brukade ha sina jobbkläder så det såg ut som en klänning utan något under. Hon hade oftast håret i en bulle och var gråhårig har jag för mig. Undra om inte det är samma elaka kvinna som du nämner, fy vilken hemsk kvinna.

    Håll ut, ni får snart komma hem och börja livet!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering