Dag 11 på neo

I går fick vi reda på att vi inte kan få eget rum med twinsen för att det inte finns några rum lediga. 5 rum står ju tomma pga avloppskaos.

Vi är ju så gott som helt självständiga nu och sköter allting utom målet kl 01 på natten och 04. Hur jobbigt det än är så är det väl dags att ta steget och flytta i hop med dem och köra dygnet runt. De har ringt till hemsjukvården så vi kan prata med dem om ev hemgång. 

Jag blir lite orolig för min sömn. Jag kan ju inte sova på dagarna och sover kasst på nätterna, ska bli intressant och se hur det går med att sköta dem dygnet runt var 3 timma. Jag tror vi måste köra med var tredje timme till de är i vecka 40 och följer sin viktkurva. Sen ska de själva kunna vakna och kan de inte det så måste vi fortsätta med var 3 timma. 

*****
I går hade vi i alla fall inte en särskilt bra dag nån av oss. Men badet gick jättefint och de var så fina och luktade så gott. Båda tyckte nog det var mysigt. 

Sen hade vi bajskatastrof, båda bajsat mängder av konstiga färger men det ska vara normalt. Vi har ju inga skötbord utan byter med underlägg i sängen. Det är verkligen inte det lättaste och dessutom ligger de så tätt så man har inte så mkt utrymme. Sen hade vi kräkincidenter och vid 22 målet var Klara helt otröstlig och det var så svårt att felsöka vad som var fel. Det är inte så lätt att bära på henne med 1000 sladdar som är för korta. 

I dag ska jag prova knytsjal med tub som finns att låna här. Det får bli på Alfred som bara har Apnelarmet på sig. Hoppas nån personal kan hjälpa oss med att få allt i ordning. 

Jag tror det blir väldigt bra till Klara sen som verkar vilja ha mycket närhet. 

****
Jag längtar verkligen hem nu. Jag har fått nog. Jag vill hem och mysa med katter, sova i min egen säng. 

****
Kanske dags att förstå att jag inte är förstoppad längre, att äta katrinplommon, aprikoser, linfrön och väldigt mörkt bröd gör magen... Väldigt olag :( med två bebisar, hur ska man hinna på toa? 


Kommentarer

  1. Ja sova mer än kanske 2-4 timmar i stöten dröjer nog innan du får göra. Min flicka är 1 år å först nu sover hon pm nätterna efter mycket kämpande.

    SvaraRadera
  2. Förstår din oror angående sömnen. Min bebis åt varannan timme dyget runt tills han va fyra månader. Sedan varannan timme på natten tills han va Sex månader. Nu är han ett år och några månader och jag har fortfarande inte fått hsn att sluta äta helt på nätterna. Nu dock bara en vällingflaska åh inte tre som det va ett tag. Kan dock konstatera att man klarar sig på mindre sömn än man tror. Sov inte heller på dagarna i början. Har dock lärt mig det.

    Jag tror ni kommer lyckas galant med att sköta om era som skatter hemma. Är sååå glad för er skull.

    // Therese

    SvaraRadera
  3. Så får du komma ihåg att du inte behöver vara supermum! Diska, duscha, baka, laga mat, sy, sticka å virka plus allt annat alla andra verkar hinna med (samtidigt som barnens alla behov uppfylls) kräver ingen. När barnen sover, sov eller vila du med!!!! Det har varit min räddning. Diska ska vi göra i sisådär 40 år till, barnen är små i ett par år!

    Kram kära du!

    SvaraRadera
  4. Sömnen tar stryk... Ammat båda mina (ammar nu), ibland är det tre ggr i timmen......... ....... .......... Vänner med flaskisar har också haft perioder med ett uppvak i timmen. Såna är dom våra bebisar :) Men på nåt sätt överlever man ändå! Man lär sig sova effektivt och man lär sig sova på dagen. Det löser sig! Jag lovar!

    SvaraRadera
  5. Kära nån. Vilka hjältar ni småbarnsföräldrar är. Har ni bra sömntips emellan alla mål och vakenstunder?

    SvaraRadera
  6. Mitt bästa tips för att kunna sova dagtid när barnen sover är nog att eliminera så mycket som möjligt av vardagsstressmomenten ( jag kunde t ex omöjligtvis sova om det var jättestökigt hemma) så jag och min man tokröjde varje kväll i 15 min, anlitade städhjälp och så plockade jag undan så mycket som möjligt under barnets vakentid - då kunde jag slappna av sen!

    SvaraRadera
  7. Gå på toa har varit nedprioriterat för mig i typ 3,5 år nu... Jag håller min mage hyfsat i schack med Laktulos numera, det funkar bäst av allt jag provat (Inotyol, katrinplommon, Sunwic m.m.), men man blir bra på att hålla sig av att ha tvillingar. ;) Vissa dagar kissar jag inte andra gången förrän sen eftermiddag.
    Vad gäller sömnen kan jag bara säga att det är svårt. Med första sonen gick det bra att sova eller åtminstone vila (jag är kass på att sova på dagarna) när han sov på dagarna, men med tvillingarna har det varit hopplöst eftersom de första halvåret var helt osynkade, det var alltid nån som var vaken och då kunde jag ju inte sova. Liggamning på nätternan har varit min räddning, och ibland akut-tupplur när sambon kommit hem från jobbet och tagit över barnen.
    Så kan ni synka deras sovtider så kan du vila då - strunta i disk och städning då och ta hand om dig själv istället. Och när ni är hemma tillsammans får ni turas om att vila.

    SvaraRadera
  8. Hei ... Gratulerer så mye ��.. Jeg har fulgt bloggen din lenge ... Jeg er ensamstående mamma til 6 mnd tvillinger ... Med spermdonor.. Det er jobbig med to barn på en gång .. Mine ble født i vecka 36 ...��... Men det mest jobbiga går over .. Ved 3-4 mnd alder så er mycket veldig annerledes .. ��... Dette kommer til å gå bra ... Marianne ��

    SvaraRadera
  9. Bästa Cecilia! Om du vill, ändra din kommentar till "vi småbarnsföräldrar" :). Du o maken är med i gänget nu och sannolikheten är stor att även ni kommer hasa runt i mjukisbyxor på eftermiddagen, inte duschat i sen i förra veckan och med påsar under ögonen samtliga frukosten ståendes framme fastän det är dags för middag. Cornflakes någon?

    Skämt åsido, jag håller med ovanstående. Skippa disk, tvätt å städ om barnen sover, synka deras tider och när du vilar: lägg dig ner å blunda även om du tror att de kommer vakna inom 3 min.

    Ni kommer klara detta fint :)/ Uppsalamamman

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering