Vecka 13 (12+2)

Inget härligt uppvaknade i morse med en muntorrhet som gjorde att tungan fastnat i gommen. Ytterst otrevligt och straffet för jag tog en lergigan innan jag gick och la mig. Jag har sovit knotigt hela veckan så tyvärr har jag tagit lergigan var och varannan kväll.

Men när jag väl masade mig upp så lös solen! Jag har inte sett solen på flera veckor och jag fick verkligen hejda mig att inte kasta mig ut i pyjamas och soldyrka. Hoppas det håller i sig så jag hinner promenera i solen!

I övrigt blir det nog en lugn dag med promenad, storhandling och lite städning. En vanlig söndag med andra ord.

****
Jag har förövrigt nyst 1000 gånger i minuten de senaste dagarna, jag har beskyllt dammtussarna här hemma men nu vet jag inte. Det känns inte som jag är förkyld, lite snorig men inte snuvig. Kan det vara gravidsnuva?

Vi får se hur det utvecklar sig, men att nysa och vara gravid är två väldigt osmarta kombinationer. Risken att det händer en olycka är ca 99 % varje gång, trots knipövningar. (jag menar URIN, bäst att jag skriver det eftersom Alena påpekade att jag kan skrämma nån)

****
I årskiftet fick jag biljetter till Jill johnson (vi firade 20 år som förlovade) och i går blev det av. Vi var på hamburgerbörs, det var helt fullproppat med folk och vi fick ett bord på kanten vilket var väldigt skönt.

Maten var inte den snabbaste, vi hade en liten praktikant, men jag tyckte hon skötte sig bra. Man ska ju äta i nästan 2,5 timma så det gjorde inte så mkt att det tog tid.

Jag tog en fantastiskt alkoholfri fördrink på passion, lime, tranbär och sprite.

 Jag vet inte om jag har berättat det, men jag är otroligt kräsen. Det hänger utan tvekan i hop med trauman hos fosterfamiljen som tvingade i oss barn allt och åt vi inte upp fick vi det serverat veckor efteråt, samma mat och samma tallrik. Vi skulle äta allt. Nåde den som inte åt. De var jägare så det serverades mycket märkliga saker (det kanske det inte var, men jag tyckte det) på matbordet, älg och rådjurhjärta, grisklövar, hare, kanin osv. Jag tyckte det var så jobbigt eftersom vi även skulle vara med och slakta djuren (på köksbordet).

När jag flyttade därifrån så bestämde jag mig att aldrig mer tvinga mig att äta det jag inte vill. Smaka men inte äta. Jag åt inte kött på åratal utan levde mest på makaroner :)

Det jag äter i dag har jag lärt mig att äta med tiden. Min smak har liksom fastnat på en tonårings nivå.

I alla fall..

Till förrätt var det en rökt röding, pilgrimsmussla och nån skinkbit. Maken tyckte det var fantastiskt, jag petade mest.

Varmrätten bestod av oxfile med potatisqudrilla eller vad den hette. Helt ok. (maken lyckades spetsa en lök som flög över hela matsalen, rena pretty women 2)

Efterrätten var tryffel, äppelter..(nånting) björnbär med vitchoklad. Med en tranbärsdrink såklart!  Helt ok.

Sen började showen vid 21, det var svårt att se något och efter ett antal vinare var övriga gästerna verkligen i gasen :)

Och Jill var fantastisk, varm, trevlig och en otrolig sångerska. Jag blev så otroligt rörd, hon gav allt och var så proffsig.

Allt var frid och fröjd tills de släppte in ståplatserna, det stod ett gäng väldigt berusade bredvid vårt bord som hällde vin över hela mig i fyllan, tjoade och pratade.

Till slut bytte jag plats med en snäll gubbe bredvid mig som läxade upp dem och jag kunde njuta av Jill igen. Stinkande men njutande av den otrolig showen.

Vi var hemma vid 23.30 och katterna var så glada och alldeles i gasen. Sen kunde jag inte somna och har drömt om Jill hela resterande natten.

Fantastiska Jill.

Trots de fantastiska alkoholfria drinkarna så känner jag mig bakis i dag.



Kommentarer

  1. Vad menar du med att det är 99% risk för att något händer? Jag nyser konstant, gravid eller inte, pga allergier. Inget farligt med det. Läkaren skrattade till och med lite grann då jag frågade. Rent generellt är det ofarligt, även om man skippar sina knipövningar. Om man har problem med något kanske det är obra att nysa.. Du skrämmer dina läsare som kämpat med ivf och som är gravida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugn! Hon menar nog typ urinläckage eller något liknande.

      Radera
    2. Alltså, hur kan jag skrämma någon med nysningar?

      Underförstått: Det KAN läcka lite kiss med nysningar. Mycket otrevligt.

      Ibland kanske man ska läsa mellan raderna i stället för att jag måste skriva allting rätt ut. Det är tillräckligt pinsamt ändå.

      Radera
    3. Var det någon som inte fattade att det var urinläckage Cecilia menade?

      Radera
    4. Nej, när jag läste att någon kunde bli skrämd fattade jag ingenting. Och jag oroar mig ändå konstant. Fast själv har jag undrat om det är riktigt bra att katten ligger på magen, det blir så varmt och så spinner den ju konstant ... Det är väl i så fall en konstigare noja... /Skade

      Radera
    5. Jag tänker tvärtom. Spinnandet måste ju bebisarna höra och tycka det är jättemysigt. När de föds kommer de älska katterna på en gång ;)

      Hur kan jag skrämma nån när det är jag som blir skrämd av allt? Oroar mig oxå, vi får starta en orosklubb ;)

      Kram

      Radera
  2. Jag var täppt i näsan under hela graviditeten, tror att man sväller liksom.. Nyser också gjorde jag.

    Härliga Jill!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, då kanske det är det och inte mina dammtussar eller liknande?

      :)

      Radera
  3. Hej.
    Gravidsnuva beror på att slemhinnan blir extra känslig under graviditet, svullnar lite, kan påverka slemhinna i hela kroppen.. Finns ju lite överallt :) Koksalt i nässprays form har räddat mig, ett litet tips bara :)
    Trevlig söndag!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett besök på apoteket.

      Bra tips:)

      Kram

      Radera
  4. Jag hade ingen snuva alls men nös som en tok under båda graviditeterna, googlade och det verkade vara rätt vanligt. Tog inga piller men hade den där muntorrheten ändå.

    SvaraRadera
  5. Var försiktig med nässpray, ska ju inte användas längre än fem dagar i följd, det är mycket lätt att man blir beroende och slemhi norna blir svullna.
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte nässpray, utan koksalt/saltlösning, som finns som spray.. :) Samma salthalt som finns naturligt i kroppen.

      Radera
    2. Ingen fara, ingen nässpray inköpt och den dag jag köper det så kommer det bli med koksalt.

      Tack för tipsen!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering