Tillbaka på sjukhuset

Redan när vi åkte in på sjukhusområdet så kom tårarna, där nånstans fanns vår lilla Isak. I en kall steril kyl. Om de inte slarvat bort honom förstås. Det var otroligt jobbigt att kliva in genom dörrarna, det var som att kliva tillbaka en vecka.

Vi var lite tidiga så vi fikade först, sen gick vi till mottagningen där kuratorn satt. I väntrummet satt ca 10 personer varav säkert 9 av de var höggravida. Det gjorde ont ända in i själen för det var ju jag oxå för 1 vecka sen. Nu är det tomt i min mage och i mitt hjärta.

Redan när jag satte mig i stolen hos kuratorn grät jag. Sen fortsatte jag att gråta i över 1 timme, men vi hann i alla fall avhandla lite grann. Jag tycker hon säger bra saker men oxå lite konstiga saker, ungefär som hon tror att jag inte kommer klara av det här. Eller hur jag ska förklara det. Hon tyckte det var dags att börja träffa vänner och försöka ta oss ut lite mer (vi promenerar ju varje dag)

Hon trodde oxå jag behöver längre tids sjukskrivning och tyckte jag skulle kontakta avdelningen för att se om de kunde förlänga sjukskrivningen alternativt min vårdcentral.

Men efteråt kändes det lite, lite lättare. Lite...Inte mycket. Maken sa så fina saker som inte gjorde gråten lättare. Min fina fina make.

-Vi fick intyg där det står att jag har fött ett foster i grav vecka 20+5 och att vi vill begrava fostret. Detta ska ges till skogskyrkogården. (eller om det var till vår kyrka) jag tänkte kopiera det och skicka till skatteverket för att registrera Isak som vår son. (foster låter så hemskt, det är ju min bebis de skriver om)

-Vi fick intyg för begravningsönskemål där det står att vi själva hämtar Isak och lämnar honom till vår minneslund. Det kanske vad det här som ska till skogskyrkogården sen? Nåja.

-Vi ska ringa krematoriet för att höra när han är är klar, men hon trodde nog att det skulle ta några veckor. Då grät jag ännu mer och sa att jag inte vill att han ska ligga i en kall kyl så länge. Hon lovade att ringa bårhuset för att försöka skynda på.

-Jag fick förlossningsjournalen som jag nu lusläst flera gånger, min upplevelse och deras verkar vara samma. Jag ska komplettera min förlossningsberättelse nu när jag har lite mer fakta om mediciner osv. Ja, förutom att de skrivit att jag var i vecka 19 och läkaren skrev att han hade hjärtfel förstås. Nötter.... Där fick vi i alla fall namnet på den underbara sköterska som hade namnet Emmy.

-Vi fick en ny tid om 2 veckor.

-Jag köpte ett stort fint kort och skrev tackade och skrev en liten rad till sköterskan Emmy. Sen gick vi upp och lämnade det på avdelningen till henne. De trodde hon jobbade redan i kväll och skulle få det då. Det var så himla skönt att göra det, jag har ju tänkt så mycket på henne.

Sen åkte vi till mälarhöjden och fikade på cafe lyktan.

Nu känner jag mig helt förstörd, ungefär som jag sprungit maraton.

Jag blöder till och från fortfarande, idag tycker jag det tilltagit lite på eftermiddagen. Undra hur länge jag kommer blöda?

*****
Köket börjar ta form, han trodde de skulle bli klara om 2-3 dagar. jag hoppas verkligen det är så. För nu är jag så trött på att ha hantverkare här, att vara instängda och ha hela köket nerpackat.

I morgon ska vi till Ikea och köpa inredning till skåp och lådor.

från igår 

Kommentarer

  1. Jag har gått hos kurator kanske åtta gånger, VARJE gång fällde jag tårar. Men de tårar är faktiskt läkande tårar. Fortsätt att gå! Jag vet, asdrygt med magar upptryckande i nyllet. Vid ett av mina missfall på sös när jag låg och väntade på skrapning kunde jag höra en förlossning våningen över el under. Sådär kul.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma för mig, jag hörde hur de mätte hjärtljuden hos nån medans jag själv låg i värkar.

      Kram

      Radera
  2. (Faktiskt så tappade Sös bort vår dotter när hon låg i kylen.De hittade henne efter en timma.)
    Men prästen där är fin.

    Klart det gör ont att se andra som har sin lycka i magen. Det gör jätteont ju. Jag tycker faktiskt inte att någon ska tala om för någon annan hur de ska göra för att må bättre. De som tvingar sig att hålla ihop kraschar senare och hårdare. Låt dina känslor få finnas. Och gör bara sånt som du känner att du orkar.

    Väntetiden.. vi tyckte det var jobbigt men sen hittade vi under tiden ett ok ställe att vara på.
    Visst är det jobbigt när man vill ha allt klart. Men det var för oss en tid att hinna ifatt med allt vilket gjorde att avskedet gick kanske att förstå litet bättre. För oss var det så..

    Fint med Emmy. Skönt att du fick någon som tog hand om dig så bra. Kortet var en fin tanke med.
    Det är fint att du tänker på andra när du är i din största livskris. Fast du är så ledsen och förtvivlad. Jag önskar att folk i din omgivning tar bra hand om dig med för du är så värd det.

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du alltid skriver så fint. Dina ord fastnar i mitt hjärta.

      Kram

      Radera
  3. Finaste, finaste du. Tänker så mycket på dig och önskar jag hade några kloka tankar, men jag är lite tom på det. Eller är det för att du redan skrivit så mycket klokt?! Du är en otrolig människa på alla sätt och vis - glöm aldrig bort det!

    Många varma kramar från den lite ordfattiga! <3

    SvaraRadera
  4. En kram räcker alldeles utmärkt

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag tänker på er alla 3 varje dag. Hoppas att avdelningen kan ordna med sjukskrivning på ett smidigt sätt så du slipper vårdcentralen. Kram

    SvaraRadera
  6. Väldigt fint av dig att ha omtanke till Emmy mitt uppe i allt det svåra.
    Det låter dom att du fick bra kontakt med kuratorn och att ni går dit tillsammans. För oss var det en bra terapi att gå dit som ett par. Utöver det träffade vi varsin KBT terapeut.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag känner inte dig och du känner inte mig men det är ganska irrelevant. Jag måste få berätta, hur du nu än tar det, att du hjälpt mig. Hela din historia har fått mig att titta på mitt eget liv ur ett helt annat perspektiv.

    Jag är gravid i vecka 21. Jag har redan en 7,5 månader gammal son som jag hatade i säkert ett halvår. Jag fick en förlossningsdepression med honom och jag är idag livrädd för bebisen i magen, skvatt galet livrädd - jag vill inte hata även honom. Din bild på Isaks hand i din fick min rädsla att totalt försvinna. Det ni klarat du och din man gör definitivt att jag ska klara och kommer att klara det här... Den lilla handen spred sådan värme och sådan sorg i min själ att jag idag förstår mer av vilken gåva jag har i spjälsängen på ovanvåningen men även i magen. Tack för att du delar med dig av er fruktansvärt svåra tid. Tack för att du skriver så djupt, så ärligt och så bra. Så hemskt ledsen varje gång jag läser dina ord att tårarna trillar för er men tack ändå. Tusen tack.

    Jag tänker på er varenda dag, en total främling till en annan främling.

    SvaraRadera
  8. Herrejesus!

    Kuratorn tycker ni skall ut och umgås med folk en vecka efter er förlossning!? Hon verkar inte vara så erfaren av liknande situationer som eran... Förstår hon inte att ni har fullt upp? Skulle hon säga till någon som fött barn för en vecka sedan att ge sig ut och träffa folk? Nej, skulle knappast tro det...

    Blir så irriterad över att folk verkar tro att det är någon skillnad på att föda ett fullgånget barn och ett icke fullgånget. Hormonerna är samma. Man kan får en förlossningsdepression, bli kroniskt trött ett tag även när man föder tidigt. Dessutom har man sorgen över hela skiten.

    Ursäkta om jag är lite på krigsstigen. Har haft en tuff dag...

    Fint av dig att orka visa omtanke till dem som har hjälp dig.

    Jag blödde tre veckor, men då blev jag inte skrapad.

    Stor kram

    SvaraRadera
  9. Kära vän <3
    Som vanligt så rinner tårarna, och mitt hjärta gör ont för dig.
    Jag önskar att allt vore annorlunda.....
    Känns så fint att din man är så underbar. Det förtjänar DU! Ta väl vara på varandra.
    Tycker absolut du ska se till att vara sjukskriven så länge det behovs och så länge du känner att du önskar! Det behöver du.
    Jag blev så glad när jag läste att du tänker vidare, och att dina 4 eskimåer i Riga skal få chansen att göra Isak till storebror. Om du beöver mer tips i samband med det, så skickar du bara en mail till mig på FB eller FL.

    Ta varje dag, en dag i taget nu, och uppsök definitivt kurator eller annan hjälp. Det tror jag du har nytta av.

    Stor kram
    Ahm66

    SvaraRadera
  10. Jag hade också en kurator på sös, en äldre kvinna, tyckte inte själva samtalen gav så mycket, men däremot var hon duktig på att rodda i allt runt omkring, ta reda på vart vårt foster låg, sjukskrivningsprat, vad som händer sen, när det blir kremering osv. Och hon var duktig på att ringa upp och återknyta. Men själva pratet, alltså man är ju i sån kris. Men samtidigt är det skönt att träffa någon som träffar folk i samma kris dagligen. Så du inte är underlig på något sätt hos kuratorn liksom.. Kram

    SvaraRadera
  11. Kanske vet du precis hur det var med Isak, men mycket kanske ändå kan kännas som om du inte riktigt förstått! Det du upplevt är ju alldeles oöverstigligt! Skriv upp allt det du skulle vilja fråga läkare, sköterskor eller kurator om och be om en tid att komma igen! Kom ihåg att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar! Det är så lätt att glömma när man sitter där och ska komma ihåg vad man ville veta! Du har rätt att få svar på det du undrar över!

    Lille Isak har också gett läkare och sköterskor erfarenheter, som dom kanske inte upplevt tidigare! Varje unikt litet barn lär läkarna något nytt! Isak var så unik, så speciell och så värdefull för dom också!

    Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Oj vilken konstig kurator!

    Vi gick på Danderyd och en mer underbar kurator får man leta efter. Jag gick kvar hos henne i nästan 1 ½ år.
    Jag trodde inte på livet efter att Adam blev en ängel men sakta och säkert så började jag leva igen.
    Efter ett par månader kunde jag skratta igen utan att ha dåligt samvete.
    Men det tog tid, jag grät överallt, i mataffären, på bussen, på jobbet... Tom när jag borstade tänderna eller lagade mat...
    Men det blir bättre!

    Tänker massor på dig och önskar dig kärlek!

    kramar från Camilla, Adams mamma :)

    SvaraRadera
  13. Jag läser allt du skriver, och gråter varje gång. Så fortsätter jag genom att läsa allas kommentarer och gråter ännu mer. Du har många som försöker stötta dig och din man Cecilia på olika sätt. Jag önskar jag kunde ge dig lika kloka råd som alla som genomgått samma sak som du, men mitt missfall är inte mycket till hjälp här, för det var tidigt och skedde av sig självt- även om det var den värsta dagen i mitt liv. Den dagen var en nyfödd bebis tillsammans med sina nyblivna föräldrar det första som jag fick se när jag kom till sjukhuset. Jag fick åka samma hiss som dem och grät så mycket att jag inte kunde andas. Till slut lät personalen oss sitta i ett annat litet skrymsle och vänta på doktorn istället för i väntrummet. Kanske kan du be om samma sak Cecilia? Att få vänta någon annanstans? De borde ta hänsyn till det du varit med om.

    Jag är glad att du kan tänka framåt, men gör det inte för fort bara. Nästa försök med dina frysisar kan nog kännas som ett vakuum. Ett svart, men samtidigt apatiskt vakum där du inte vet riktigt vad du ska känna. Låt det då vara så och läs inte in så mycket i det.
    Jag hoppas mitt svammel inte gör dig upprörd på något sätt, utan att det hjälper. Säg till annars. Det är så mycket jag vill säga, men jag hittar inte rätt ord.
    Men jag tänker på dig. Jag och min man!
    Kram
    Jakteneftertotallycka

    SvaraRadera
  14. Det är bra att du går hos en kurator. Man behöver prata ut.

    Menar du konditori Lyran som ligger nästan precis på gränsen mellan Bredäng och Mälarhöjden?

    Jag har varit där några gånger och det är mysigt där. Jättefin utsikt över Mälaren och Stockholm.

    Jag bor åt det hållet.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering