Rapport från ridlägret :)

Dag 1 resdagen

Klockan ringde redan 04:50 och som vanligt hade jag sovit som en kratta. Efter lite frukost åkte vi och hämtade en ridkompis och sen bar det iväg till Arlanda.

Det var sinnessjukt mkt folk på flygplatsen, jag tror alla hade tänkt att resa just den här dagen. Vi kom ganska sent och hann med lite kaffe och möta upp de andra 4 innan det var dags att kliva ombord. Vi var verkligen ett blandat gäng, flera av dem var medryttare och red 4 gånger i veckan, andra av oss rider 1-2 gånger i veckan. Åldern varierade från 25-50.

Flygresan tog bara 40 min och sen hoppade vi direkt in i en taxi och for till busstationen. Där träffade vi på en kvinna med sin 10-åriga dotter som oxå skulle till Sassi. Hon hade ridit ett år längre än mig så jag blev väldigt glad att ha nån på min nivå, hennes dotter däremot hade egen häst och tävlade i hoppning.

Sen hoppade vi på bussen som tog nästan 2 timmar. Där pratade vi barn, barnlöshet, hästar och Livet. När vi anlänt Pärnu så blev vi hämtade med en minibuss och efter en kvarts ytterligare resa så var vi framme på gården.

Vi möts av två skällande gigantiska boxerhanar som var de sötaste jag sett, värdparet och ridläraren möter upp oss och visar oss genast till bords där vi serveras potatissoppa med smörgås. De som är gamla i gemet och väldigt ridfixerade frågar genast om de kan få en extra ridlektion på en gång förutom den som ingår samt att de vill rida en extra gång varje dag dvs 3 ggr/ dag.

Jag vill ju inte vara sämre än så och säger att jag oxå vill rida extra. Så vi kastar på oss ridkläderna och beger oss till stallet, där väntar otroligt vackra hästar på oss. Det är bl.a. en estniska hästar som nästan ser ut som islandshästar. Jag får en i mitt tycke ganska liten häst som är långhårig och brun. Han är go och snäll men hårar väldigt mycket (det visar sig att alla hästar gör det eftersom de inte rakas)

Alla sadeljordar hänger för sig, schabrak för sig och allt är väldigt välputsat. Efter varje ridpass så tvättar man allt med borste och vatten och tvättar tränsen med sadeltvål.

Alla hästar går ute i ur och skur och är välvårdade men ganska leriga.

Hästen jag rider är verkligen lagom för mig, han är pigg och trevlig att rida och lätt att forma. Vilken skillnad mot våra trötta ridskolehästar. För första gå gången i mitt liv får jag verkligen känna hur det är att rida!

Sen åt vi världens godaste citronmarängpaj och sen var det dags att rida igen.

Stek o potatis serverades till middag efter den goda sjömansbiffen och eftersom vi var bra slitna blev det direkt tillbaka till rummen redan efter middagen.

Efter lite dividerande så ändrade vi ridgrupperna så jag flyttade mig till gruppen med mamman och hennes 10-åriga dotter och en okänd ridkompis från vårt gäng. Vi var ganska lika i ridningen även om 10 åringen helt klart var den som var bäst av oss eftersom hon hade egen häst och tävlade i hoppning.

Jag missade nattningen av getterna men sa till att jag ville vara med under morgondagen.

Dag 2

Efter en halvtaskig natt och stopp i det dumma duschavloppet var det dags för frukost. Våfflor, färska ägg från gården, yoghurt, juice och massor av pålägg och kaffe. Eftersom jag var svinhungrig så åt jag hur mkt som helst. Sen bar det iväg till stallet och pussade på den fantastiska stallkatten med 6 tår som kramades, hundarna och getterna. Jag kände mig nästan så lycklig av alla intrycken att jag började gråta.

Tyvärr öste regnet ner och allt var slafsigt och lerigt och inte tal om hästarna som varit ute och skuttat i leran.

Sen var det dags för ridning och jag fick en trygg och snäll hopphäst. Fortfarande i höjd med 160-165 cm stor vilket passar mig perfekt i storlek. Vi hoppade hinder med studs i galopp och det var första gången jag någonsin gjort det och då började jag nästan gråta av lycka. Det var så roligt och trots ridläraren pratar engelska så förstår man allting. Det var så häftigt trots det var sååå svettigt och jag hade sjukt ont i kroppen och underredet, skavsår på händer och tår.

Sen var det dags för lunch och denna gång fick vi kycklinggratäng som var otroligt smarrig och som vanligt åt man alldeles för mycket. Varje måltid intas med värdparet och emellanåt även ridläraren.

Efter lite vila och kaffe och kaka, leka med hundarna så var det dags för ridning igen. Denna gång dressyr och nu börjar jag bli ganska sliten i kroppen framförallt min livmoder och rygg ömmar rejält.

Eftersom de inte får ordning på avloppet så får jag byta rum, det nya rummet är snarlikt men ca 100 grader varmare då elementet i badrummet inte gör att skruva ner.

Nu är det äntligen dags för massagen och den är verkligen bittervju, varenda del gör ont och värker i kroppen men det känns mycket bättre efteråt.

Middagen intas direkt efter massagen och ärligt talat minns jag inte var det var men det var säkert Jättegott.

Sen var det direkt i sängen och läsa.

Dag 3

Som vanligt var det en smarrig frukost och jag åt lite för mkt så maten åkte upp och ner hela förmiddagen.

Vi gjorde oss redo för hoppning och som vanligt var man lite spänd. Denna gång skulle det bli hoppning i bana. Det var 6 hinder uppställda och vi hoppade alla i galopp i olika banor, ibland red man fel men det gjorde aldrig något. Här får man göra misstag. Alla som satt och tittade sa att det verkligen lös om mig och jag sken som en sol.
Jag lånade en ridkompis väst och jag tyckte faktiskt det fungerade riktigt bra, jag tänkte knappt på dem förutom när kardborrebandet lossnade mitt i en andning ;)

Det var så himla roligt och jag kände mig så duktig. Hästarna är så välutbildade och trygga och det är verkligen fantastiskt att får uppleva allt det här. Jag har aldrig hoppat  bana på mina 2 år och aldrig så här många hinder och jag fixade det ju galant!!

Sen var det dags för fantastisk lunch och denna gång pasta och kycklinggratäng. Mums!!

De andra rider ju 3 ggr/ dag så jag satt och tittade på dem, det är så otroligt kallt i ridhuset och solen tittade inte fram förrän på eftermiddagen.

Jag passade oxå på att titta när några barn från lokalbefolkningen tränade på voltige. Otroligt!

Lite senare på em var det dressyrsdags och denna gång tränade vi serpentinvägar med skritt och trav och galopp från skritt.

Konstigt nog var jag inte så trött i kroppen utan det kändes väldigt bra. Roligt och lärorikt!

Till middag blev det klyftpotatis med fläskfilé och glass till efterrätt.

Kvällen avslutade vi med att natta getterna och fölen.

Jag har både somnat, drömt om och tänkt varje vaken sekund på hästar, hundar och katter. Märkligt och skönt för hjärnan.

Dag 4

Hemresedag :(

Nu var det en timme tidigare ridning så det blev ingen mastodont frukost. Det blev dressyr och jag fick min favorit häst, eller det är nog så att jag haft alla hästar som favorit. Jag galopprade utan stigbyglar, det var inte alls så läskigt som jag trott och det fungerade jättebra! Alla är lika underbara och trevliga. Jag känner mig nästan frälst.

Nånstans föds oxå en tanke på att jag kanske ska byta stall. Till något mer anpassat för hästar och mig. Där hästarna har det bättre. Där jag kan rida normala hästar och inte enorma hästar.

Jag tror att det här var det roligaste resa jag någonsin gjort och det är verkligen inte den sista jag åker i väg. Det här var ett litet paradis och det är med sorg i hjärtat jag kommit hem. Jag vill stanna kvar!

Det finns så otroligt mycket jag vill berätta men nu har jag skrivkramp.


Utsikt över stallet och hagarna

Massor av sorkhål

Mysig Hund som älskar sitta i knät

Mysig hast

Enkelt men helt ok

Getterna :)

Min utsikt från sovrummet, det finns inga grannar, inga bilar..ingenting


Stallet


Kommentarer

  1. Det låter som att du har haft det jättebra. Vad bra att du var frisk hela under hela resan.

    Nästa vecka är det dags för nästa resa. Jag hoppas verkligen att det går bra nu och att ni lyckas bli gravida.

    SvaraRadera
  2. Åh så glad jag blir då jag läser det du fått vara med om.. Hela inlägget sprudlar av lycka och jag kan förstå din känsla då man plötsligt kan gråta fastän man är så glad..
    Välkommen hem igen och se till att åka tillbaka då du har chansen..

    Kramis Lena och missarna

    SvaraRadera
  3. Din glädje lyser genom hela inlägget. Kul att du har haft det bra. Såna här saker kan man leva på länge. :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering