Dietisten

Dietisten var fantastisk, tänk att få sitta en hel timme och bara prata mat och om dig själv. Jag fick väldigt många tips och råd med mig och jag har redan börjat med dem.

Här kommer en del av det hon sa att jag ska tänka på (mycket av det gör jag redan):

-Jag åt för lite frukost, därför var jag så hungrig vid 10.
-Mellanmålen är ett måste liksom ett litet på kvällen
-det ska inte gå mer än 5 timmar mellan målen och 11 timmar på natten
-Man ska bara äta bröd med hela frön i (hur ska man hitta dem?)
-jag ska byta till gröt på morgonen istället.
-halva tallriken ska vara grönsaker och sallad räknas inte
-Hela gula måttet ska inte fyllas, max 1,25 dl kolhydrater
-Inte grädde osv i såser, mer tomatsåser
-äta mer bönor
-Alltid fullkorn, råris, svartris..


-jag måste boka tid hos läkare för sköldkörtel och sömnproblem, hon kunde se att mitt prov på T4 låg på 14 och de nya riktvärdena är ju 15 gränsen. Men min vårdcentral har fortfarande det gamla gränsvärdena kvar. Hon sa oxå att riktvärdena är ju för en grupp, men det är ju på individnivå som är viktigt. Jävla skitvårdcentral jag har.

Man kan ju byta vårdcentral, men var finns det en som är bra? Nån som vet?

-i det stora hela äter jag och rör på mig väldigt bra, hon tyckte jag var duktig och kunnig


Sen fick jag lära mig om blodsocker, vad som händer när man äter och är hungrig. Vi ska ses igen om 1 månad

-minska matportionerna med denna (finns på apoteket), EDIT: jag ska ta  (minst)två gröna slevar istället för en..Denna är dock som hjälp för mig, eftersom jag har en förmåga att ösa på för mycket:



 ****
I övrigt är jag fortfarande snuvig, barnlös och tjock. Sover som en kratta, i natt blev det kanske 4 timmar...

Dessutom har jag värsta ticsen i ögat..

EDIT: Ringde VC och skulle boka tid för sömn och viktsamtal, tror ni jag fick nån tid?

Nej, jag måste återkomma nästa vecka då de har fått lite bokningsbara tider till läkarna...





Kommentarer

  1. Vad är det för storlek på måtten? Är det två första 1 dl eller är de tre första 1 dl?

    Hur stor är den sista?

    Det är en jättebra bild.

    Du verkar på norr om stan men Mama mia har ju en egen vårdcentral som heter To Care. Jag vet inte om det finns flera av dem runt om Stockholms län.


    Säg till om du hittar bröd med hela frön i. Jag vill också ha sådant bröd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur stora dem är, klicka på länken ovan så står det säkert..

      Ska kolla deras hemsida, tack för tips!

      Radera
  2. knappast 1 dl grönsaker. får det plats 9 köttbullar i 1 dl. själv tycker jag att det ska vara mer kött eller fisk än tex.pasta, det vet inte apoteket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är definitivt inte 1 dl grönsaker. Jag ska ha halva tallriken grönsker som jag skriver här ovan enligt min dietist. Detta har inget med apoteket att göra.

      Radera
  3. Vad skönt att det var en bra dietist. Kul att du delar med dig av tipsen. Måltidsmåtten gillade jag, jag skulle dock äta mindre pasta än vad som visas på bilden.

    SvaraRadera
  4. Bröd med hela frön... Är inte det de s.k. "tegelstenarna"? Alltså såna här http://www.sanjogruppen.se/images/produkter/Fullkornsbröd.jpg

    Lycka till med viktnedgången! Du är jätteduktig! Jag har en nära vän som alltid kämpat med vikten och inte gått ner nästan någonting trots nogrann kosthållning och motion. Hon led av sömnsvårigheter, stress och lättare depression och sökte för detta på VC. Visade sig mycket riktigt vara sköldkörteln som spökade. Nu har hon fått rätsida på den och vilken skillnad både vad gäller viktnedgång och välmående! Kram från Linda!

    SvaraRadera
  5. Vad bra att du träffat henne, hon verkar bra - jag gillar sånt som är konkret och logiskt! Har du tid så baka eget bröd, med typ solrosfrön - jättegott!
    Lycka till nu!

    SvaraRadera
  6. Spännande att du är igång! Gör ett eget bröd på fil-bas, ett sånt som du bakar i form. Där är det bara att trycka i alla möjliga frön, nötter och torkad frukt.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering