Surrogat

Okey, ni vet att det inte går något vidare för oss att få barn, vi har nu provat både IVF, äggdonation och embryodonation. Ingenting fungerar för oss.

 Nu på vägen hem lyssnade vi på Klara Zimmergren och hennes kamp mot barnlöshet, IVF och slutligen adoption. Jag blev så himla ledsen när hon pratade, hon sätter liksom ord på mina känslor, men när hon berättar att hon förlika sig med barnlösheten så känner jag att jag inte är där. Jag vill inte vara barnlös, jag vill inte stå utanför samhället.. Jag vill bli mamma!

 Jag skällde dessutom på maken att jag är så trött på att bära det här barnlöshetsskiten själv. Att jämt googla, ta ansvar och veta nästa väg när det hela tiden är enkelriktat. Jag är så trött på att kämpa själv. (åh, vad jobbigt det är att gråta hela tiden)

Just då fick jag en kommentar av Lina som undrade om surrogat. Så jag tog chansen och frågade maken vad han tänker kring det och han visst och han kunde googla lite..
Så då är han med på tåget, men vad tänker jag?

 -Tänker vi rent etiskt tänker jag att det måste vara en seriös klinik med en kvinna som vet vad hon gör och där allt går korrekt till. Hade vi hittat nån i Sverige hade det varit perfekt.

-Tänker vi svar jag ska säga till omgivningen så tänker jag att vi säger som det är..

-Det känns verkligen som något jättestort och mycket kan gå fel på vägen. tänker jag att det nästan är som adoptera känns det lite lättare

-förmodligen måste det med både donerade ägg och spermier eftersom makens är lite trötta. Chansen att hitta dubbelt är nog även det dubbelt så svårt

-det finns 2 hemsidor om det, inga bloggar och jag har noll kunskap

-det kostar nog hur mkt pengar som helst? Jag vet ingenting, kan inget och tycker det är väldigt läskigt.

Men kanske vi måste ta steget nu efter augusti?

 Hänger ni med på den resan?

Kommentarer

  1. Även jag har snuddat vid tankarna på surrogat... Men, liksom du hittar vi inget om det! Hur gör man, typ? Jag vill inte heller vara barnlös. Men, jag kanske måste acceptera det. Snart.

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om vi gör det tillsammans? Då kanske vi orkar och kan ta reda på dubbelt så mkt information?

      Kram

      Radera
    2. Ja!! Alltid enklare om man har stöd av någon, eller hur?

      Kram

      Radera
  2. http://www.surrogat.nu/ffs-2/

    Jag surfade också runt på det ett tag. Så självklart hänger jag med på er resa!
    Och mina tummar har ni alltid.

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Det låter som en spännande (och skrämmande) resa, för som du skriver; hur många bloggar finns det om surrogat?!

    Du kan kanske komma i kontakt med de två killarna som var med i "Barn till varje pris". De fick ju barn genom surrogat.

    Jag och min man kämpar också för fulla muggar med IVF, så jag vet hur jobbig kampen mot ett barn kan vara.

    Lycka till på er resa! Jag följer med, dock som "anonym", då jag inte har någon blogg.

    Kram Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen!

      Jag såg aldrig klart den där serien. Jag har så svårt för att se och läsa om barnlöshet..

      Kram

      Radera
  4. Min man har en fd arbetskamrat som tillsammans med sin fru just nu väntar ett surrogatbarn i Indien. Visst går det!
    Följer gärna med på resan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ohh! Kan du pumpa dem på information?

      Kram!

      Radera
  5. Men åh så spännande! Jag tänkte direkt på Indien eftersom jag såg killarna i Barn till varje pris. Du får vara pionjär inom surrogatbloggandet :) Jag hänger med såklart!

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Älskade du - det vet du ju att vi gör!

    Känner igen din "desperation" även om vi inte var i samma läge. Men, vet du vad som slog mig mitt i allt det där?!? Om jag hade skilt mig ifrån min man, då hade jag som ensamstående haft rätt att adoptera, då jag inte var för gammal, men han var det. Och jag vet att jag funderade på om det skulle vara värt det. Kanske egentligen inte fullt ut skilja oss som par, men formellt etc för att skapa en grund för att få adoptera. Och sedan någon gång i framtiden gifta om sig... Förstår du hur långt mina tankar vandrade?

    Åh, varför skriver jag detta? Jag bara bluddrar på. Önskar nog mest bara att "svaret" fanns där någonstans. Så där att man bara vet hur och vad man ska göra.

    Och visst måste det finnas de som vet mycket mer om surrogat. Ibland kan det ju vara bra att hitta någon man kan prata med - så man kan ställa alla sina tusen frågor.

    Varmaste kramar från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tanken slog mig med, jag skulle fasiken gjort det:-( Jävla skit allt är.

      Ja, nån måste ju veta!

      Kram!

      Radera
  7. Vi håller på med en surrogatprocess i USA, det är vanligare än man tror, googla tex surrogacy India så hittar du bloggar där, en del svenska. Googla också på engelska finns mer då. //Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Jag mailade dig, du har väl varit i väg nu??

      Radera
  8. men självklart så hänger jag med ! Fattas bara annat.

    Håller hela tiden tummarna att ert barn dyka upp där nånstans på det ena eller andra sättet.
    Jag tror själv att surrogat skulle vara nåt jag skulle satsa på. Det är nåt med känslan av att få följa med på resan från start jag gillar. I alla de där 9 månaderna !

    Så jag hoppas att det finns nån info att hitta om det är detta som känns som ett alternativ för er.

    Kramar från Lena och missarna !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läskigt och häftigt..Och läskigt.

      Kram

      Radera
  9. Svar
    1. Ja, eller hur. Jag har inget annat val:-(

      Kram (hoppas du hade det bra idag:)

      Radera
  10. Titta på www.surrogat.nu

    De brukar skriva om när det är informationsträffar i Stockholm för de som är intresserade av surrogat. Håll koll på den hemsidan.

    Det finns i Ukraina också om du vill använda ett land i Europa.

    Men jag kan tänka mig att Indien är smidigare pga många kan engelska, inte så dyrt och lagarna där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, jag har läst en del där. Tack!

      Radera
  11. Spännande, skrämmande och självfallet jag kommer följa och hålla tummar för er!! :) Hade min fru inte heller haft en fungerande livmoder så skulle vi nog titta åt samma håll...
    Kramar från U

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, jo. Jag vet att vi inte borde vara ensamma. Men de flesta lyckas ju med annat.

      Kram

      Radera
  12. Alla gånger hänger vi med! Jag tror det skulle vara värt att prova, helt klart!
    Du, min man är likadan. Ibland känner man att man vill slå in käften på dem. De kanske lider i tysthet..?
    Hans senaste grej är att sätta gränser typ "efter dessa 5 försöken så blir det inget mer, det kan du glömma." Vilket sätter en enorm press, och precis som vissa tänkt ovan - vad gör man då? Skiljer man sig?
    Ja, det är en jäkla uppförsbacke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det! Men min man sätter inte ens gränser, han gör typ..Ingenting

      Kram!

      Radera
  13. Jag är förstås också med med mina tummar! Klart du ska ta reda på mer om det - okänt och därför lite läskigt. När det sköts på rätt sätt kan det vara en oerhörd möjlighet för en fattig mamma i t ex indien att hjälpa sin familj till ett nytt liv med mat och utbildning, och ni hade fått vara ned hela vägen på ett sätt par som adopterar inte är. Jag tycker det är många "för"... Sen är det som vanligt - bara ni vet vad som är rätt väg för er - men sköt om du kan få guben lite mer delaktig!
    Kramar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering