Magsjuka, viktnedgång o konferens

Jag har ju alltid varit en hemmaråtta, jag trivs helt enkelt hemma även om jag gillar att resa osv med maken. Jag har aldrig gillat konferenser förrän nu;-) som jag ser framemot att få åka i morgon!

 Få äta i lugn och ro, får gå på toa, sova och få sovmorgon. Det kommer väl förmodligen ta en timme sen kommer jag längta ihjäl mig efter tvillingarna men ändå ;-)

Såklart har vi fått punka på ena bilen. Vad är det med oss och bilar just nu? 

*****
Det har gått magsjuka på dagis och såklart fick Alfred det i fredags. Lindrigt måste jag säga men lite kräkningar men sen dess har det varit lugnt. Vi har väntat hela helgen på att någon av oss ska få det men inget än sålänge. Alfred har varit lite trött och gnällig men vid gott mod måste jag säga, han äter som vanligt och dricker bra. Han är överlycklig över att få dricka proviva ;)

Maken och jag var ett riktigt team och bytte kläder och tvättade på löpande band. Jag blir riktigt stolt över så då vi brukar ha en tendens att gnaga på varandra vid stressig situationer. 

I morgon är ju barnen lediga och sen är det maken som ska hämta och lämna på tisdag. Då ska de hämtas först efter mellis och jag hoppas det kommer bli bättre för oss alla. 

Alfred har förresten börjat vägra äta gröten på kvällen. Jag tycker den är så bra, mättar hela natten och nyttig. Macka och yoghurt känns ju inte riktigt lika mättande och välling har vi aldrig börjat med. Middag äter de redan så vad ska vi ge istället för gröten? Har ni nåt bra förslag? Ska vi prova välling och vilken i så fall? Jag har varit lite emot välling men är villig att prova om det funkar och han blir mätt. 

****
Nu har jag 0,2 kvar till normal vikt och 0,8 till Vv normalvikt. Det går så seeeegt och jag slarvar så med maten nu. Blir så trött på mig själv. Har varit supernoga i flera månader och så nära målet så har jag liksom tappat stinget. Vafan då. Men -12 kg nu. 





Kommentarer

  1. Välling har jag också undvikit, det känns så onyttigt, bara mjöl blandat med vatten. Vi har kört med ersättning istället tills de varit runt tre år, det innehåller ju en massa nyttiga saker plus att det mättat bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får lite ersättning innan de somnar men vi har ett grötmål någon timme innan.

      Radera
  2. Testa någon annan sorts gröt kanske? Risgryn el mannagryn.göra megastora med nyttiga pannkakor med dinkel och banan går hem hos min unge. Brukar göra stor sats sen ha i frysen variera med vid akut hungersituation : ) kramar

    SvaraRadera
  3. Men välling är ju ändå detsamma som utspädd gröt. Mer vätska bara. Vi hade inte heller tänkt ge välling först. Men att få sova är också viktigt, både för föräldrar och barn. Och det är även perfekt när det är perioder som t ex vid tandsprickning eller efter en magsjuka när det matvägras vanlig mat. För oss var det guld värt att introducera välling, sedan får andra tycka vad de vill. Så testa vad som passar er.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så har jag oxå tänkt men är som sagt redo att prova trots allt. Allt för de ska må bra o sova gott.

      Vilken är isf lämplig att börja med? Kram

      Radera
  4. Jag tipsar om havregrynspannkaka! För två medelstora pannkakor använder jag 1,25 dl havregryn, ett ägg och 1 dl mjölk, fil eller naturell yoghurt. Kör allt en snabbis med stavmixern, steker i smör. Blir lite tjockare, rejäla pannkakor som kan serveras som de är eller med frukt eller bär. Det går också utmärkt att blanda i en halv banan i smeten, då blir pannkakorna sötare och ännu tjockare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen! Den ska vi prova som mellis först. Superförslag! Tack!

      Radera
  5. Ja alltså välling är ju utspädd gröt, precis samma sak, bara att hälla mer vätska i gröten så att den går att dricka... Så har du välling...

    SvaraRadera
  6. Jag ger vad som, en banan, en mandarin, lite nyponsoppa, en smörgås... Just nu vill hon ha välling så det är Semper. Testa annars med att lägga i lite blåbär i gröten, minns att mitt barn älskade det! /Jackie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag prova! Tack för förslaget!

      Radera
  7. Tack så mycket för att dela en sådan rå och intressant inlägg .

    SvaraRadera
  8. I köpevälling finns en hel del tillsatser som inte jag gillar, tex ett utfyllnadsmedel som används i godis. Vi har därför gjort egen välling sedan start. Egentligen samma sak som gröt, fast mer utspädd.
    Recept
    2 dl havremjölk (eller annan mjölk)
    1 msk Skrädmjöl
    1 tsk dinkelmjöl
    1 rå äggula
    Rapsolja
    Smaksätt ev med kokosolja (ekologisk kallpressad).

    Måtten kan du variera. Blir den för tjock häll på kallt vatten i flaskan och skaka. Det låter kanske krångligt men det går på ett kick när man vant sig. Den svalnar pangfort i kallt vatten.

    Äggulan använde vi alltid när dottern var liten, den mättar otroligt bra och ger dessutom massa protein. Nu är hon 1.5 år och vi varierar vällingen utefter hur hon ätit. Ibland bara mjölk, ibland mjölk med ägg men inget mjöl osv.. Jag droppar ner d-vitaminerna i vällingen också!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för bra tips, ska absolut prova! Smart med vitaminerna ;)

      Kram

      Radera
  9. I köpevälling finns en hel del tillsatser som inte jag gillar, tex ett utfyllnadsmedel som används i godis. Vi har därför gjort egen välling sedan start. Egentligen samma sak som gröt, fast mer utspädd.
    Recept
    2 dl havremjölk (eller annan mjölk)
    1 msk Skrädmjöl
    1 tsk dinkelmjöl
    1 rå äggula
    Rapsolja
    Smaksätt ev med kokosolja (ekologisk kallpressad).

    Måtten kan du variera. Blir den för tjock häll på kallt vatten i flaskan och skaka. Det låter kanske krångligt men det går på ett kick när man vant sig. Den svalnar pangfort i kallt vatten.

    Äggulan använde vi alltid när dottern var liten, den mättar otroligt bra och ger dessutom massa protein. Nu är hon 1.5 år och vi varierar vällingen utefter hur hon ätit. Ibland bara mjölk, ibland mjölk med ägg men inget mjöl osv.. Jag droppar ner d-vitaminerna i vällingen också!

    Kram

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering