Hipp hurra (liten gynrapport)

I dag är det min födelsedag och trots jag börjar bli lite till åren är det ändå en viktig dag för mi. Jag vill gärna bli firad och få presenter. Drömmen är att få en överraskningsfest :)

Vi firade som sagt i går och vi hade en okey dag, jag var rätt trött hela dagen. Sliten och lite besviken på maken. Nu för tiden kläcker han ur sig en del dumma saker och göra saker som..Nää. Han som i 20 år har varit min stora trygghet, den jag alltid kunnat lita på- har förändras de senaste åren. Till nåt jag inte tycker om.

I alla fall var jag även till gyn, hon var helt okey. Jag har fått en tablett som heter citalopram sandox som jag ska ta 10 dagar efter ägglossning för min pms, nu för tiden är det svårt att veta när jag har pms men jag får väl gissa. Jag ska även ta cyklo f för mina rikliga blödningar och betänka hormonspiral, jag ska dit om ca 6 mån igen.

En bra besök tycker jag även om hon verkade lite stressad. Min muffla såg oxå ok ut men en knuta/bulle har tillkommit på ena sidan på livmodern. Jag har även cystor som vanligt.

På hemvägen köpte jag med mongolisk mat, så fantastiskt gott!

****
Jag sover så dåligt nu, kan inte somna, vaknar på natten och vaknar tidigt. Det gör att jag är så trött på dagen. Jag vet inte riktigt vad som felas för jag känner mig inte så orolig heller. Det känns inte som GAD spökar.

Eller ja. Kompisen tackade nej till jobbet jag sökte, det borde betyda att de nog kommer ringa mig. Och ärligt talat vet jag inte vad jag ska svara. Det har jag nu ångest över...

****
I dag ska jag åka och köpa rullgardiner. De mörkaste som finns :)

Älskade Robban

Kommentarer

  1. "Common side effects of citalopram include drowsiness, insomnia, nausea, weight changes, vivid dreaming, frequent urination, decreased sex drive, anorgasmia, dry mouth,[1] increased sweating, trembling, diarrhea, excessive yawning, and fatigue. "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som farmaceut avråder jag att läsa bipacksedeln först. Har din läkare rekommenderat denna tablett så ska du ta den. Känner du sedan av biverkningar DÅ kan du titta i bipacksedeln. Den kan fungera ungefär som en felsöknings karta för elektronik. Man ska komma ihåg att Citalopram är en otroligt vanlig tablett och Sandoz är ett stort företag vilket innebär att de har chans att få in en del biverkningsrapporter, stora som små. Men ok när man sätter in antidepressiva så får inprincip alla någon sorts biverkan, dessa kallas insättningssymtom. De försvinner efter ca fyra veckor. Men! Nu ska du bara ta dessa 10 dagar i månaden, tveksamt om du kommer att känna vare sig insättnings- eller utsättningssymtom.
      Tycker det är så synd att du ska få denna kommentaren som redan har lite orostendenser. Lita på din läkare är du snäll och släng bipacksedeln.

      Radera
    2. Tack. Jag litar på min läkare och vi har redan pratat om biverkningar. Men som jag mår nu är värre än biverkningar. Skulle jag få hemska såna så har jag alternativ från läkaren

      Radera
  2. Grattis på födelsedagen!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  3. GRATTIS!! Kram från lilla mig....

    SvaraRadera
  4. Jättebra att du fått medicin som ska hjälpa mot pms. Måste dock strida emot det som farmaceut Madeleine skriver.

    Som patient vars liv är i princip förstört pga läkemedelsbiverkningar av Ciprofkoxacin råder jag alla att läsa bipacksedeln. Hade jag läst om biverkningarna hade jag valt en annan antibiotika och sluppit ett omänskligt lidande. Enligt läkarna är ciprofloxacin helt ofarligt medan det i själva verket tränger in i hjärnan och påverkar cns och orsakar svåra nervskador hos en del individer. Tex jag. I USA är denna medicin prydd med två black Box varningar och på gränsen till att förbjudas medan man i Sverige har noll koll. Så jag tycker det är varje människas ansvar att läsa bipacksedeln för att skydda sig mot svåra obotliga skador vilket många läkemedel kan orsaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mja okej. Det var kanske lite slarvigt att skriva bipacksedeln. Det står ju så mycket mer än biverkningar. T ex när man inte ska använda medicinen. Helt rätt av dig. Ber om ursäkt! Det jag ville säga var att man inte ska hänga upp sig vid alla biverkningar som tas upp. Det finns tyvärr många som skulle ha god hjälp av ett läkemedel men som inte tar medicinen. Alt själva korrigerar dosen utan samråd med läkare. Så, jag tar tillbaka "släng bipacksedeln" men läs den på rätt sätt och fråga alltid istället för att sluta ta medicinen eller själv korrigera dosen :)

      Radera
  5. http://blogg.loppi.se/anithaschulman/2015/03/cool-mama/

    Läs om detta! Verkar funka om man har svårt att sova:-)

    SvaraRadera
  6. Varför har man inte gett dig en hormonspiral direkt efter förlossningen? Det är ju idag den metod man använder för att sätta käppar i hjulet för endometriosen så gott man kan efter att man fått barn. Jag tycker inte du ska vänta 6 månader på att få spiralen, få in den omedelbums är mitt tips! Jag har blivit lovad att få min hormonspiral 6 veckor efter förlossningen, allt för att försöka hindra endometriosen att leva upp i min kropp.

    SvaraRadera
  7. Hahaha, förlåt om jag skrattar, men du är den första förutom jag själv, som jag sett använda ordet muffla...! Mycket bra ord!
    Om Citalopram, fick själv det insatt i höstas för medelsvår depression. De biverkningar jag kände av, var att jag mådde lite tjuvtjockt nån dryg vecka, blev trött och gäspade otroligt mycket. Jag fick också ovanligt mycket såna där ryckningar, som man får när man håller på att somna. Du vet, man rycker till så att man tror man ska ramla ur sängen. Det gick över efter några dagar. Nu äter jag ju dessa dagligen, så jag vet ju inte hur det funkar med biverkningar om man tar dem i perioder. Efter nån månad började jag faktiskt bli lite ljusare i humöret och jagar inte upp mej så mycket inför jobbiga situationer.
    Hormonspiral, japp, har det också och trivs med det. Visst, hade en hel del små mellanblödningar första månaderna, men jag hade inte så ont av det, det var ju inga floder. Efter det har jag bara haft små blödningar ett par dagar vid mens, har räckt med trosskydd. Nu har jag haft den ca 3,5 år och har inte sett ett blodstänk på kanske fem månader. Så jag tycker det är jätteskönt. Mina blödningar var främsta anledningen till att jag valde hormonspiral, eftersom de ökat kraftigt sista åren. Min mamma hade samma problem, när hon kom i 40-årsåldern, hon fick in på skrapning var och varannan månad. Jag ville absolut inte få det likadant och jag är helt nöjd med mitt val.
    Sist men inte minst... Jag hoppas verkligen att det löser sej med gubben och att han vaknar till... Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering