vikter och besök

I går träffade jag inte vår vanliga BVC tant utan en yngre tjej och läkaren. Som vanligt så var det vägning och mätning och så kontroll av lungor och hjärta.

Alfred har gått upp nästan 1 kg på 2 månader, vuxit 4 cm och är nu 71 lång och väger 8,6. De sa att han var torr i huden och jag måste smörja honom. Jag är själv väldig allergisk mot body lotion osv så jag vet inte vad jag ska göra med barnen. De badar redan i olja. Är de här barnlotionen verkligen bra?

Han behöver även träna mer att ligga på mage, de tycker han är för svag i nacken så en remiss är skickad. Jag tycker dock inte det, han är jätteduktig och det kommer ju mer och mer. Men visst. Om de tror det kommer bli bra.

Jag frågade om hon hörde hans blåsljud men hon sa att hon inte gjorde det.

Klara har gått upp ca 500 g och väger numer 6,23 och är 64,5 lång. Hon sa att alla prickarna var torrhetsprickar och hon ska smörjas.

Tungbandet ska ju klippas om någon vecka och det tyckte hon var bra. Hon hörde däremot ett blåsljud på hjärtat. Men hur konstigt är inte det? Det har hon aldrig hört förut, kan det verkligen komma helt plötsligt?

I övrigt fick båda godkänt.

Sen blir det vaccination på en av dem på tisdag och den andra...sen..

****
Sen var vi och lunchade och dalakompisen kom. Åh, det är så mysigt och jag tycker så mkt om henne..

Nu har hon fått te och en bebis i sängen :)

Kram på er.

Kommentarer

  1. Jag hinner aldrig med att kommentera och när jag försöker blir det knas minst hälften av gångerna...

    Fascinerande att läsa hur barnen blir större och mer och mer egna personer. Själv har jag en liten som inte följt några "mallar" och jag är därför van att ta faser och steg som de kommer. För mig är det ett lättare förhållningssätt. Är hon mer känslig i en period, har mer separationsångest, frigörelsetendenser, "kan själv"-perioder så har hon det oavsett om hon "ska" det eller inte och jag tycker det då blir mer naturligt och lätt att hantera. Barn är olika. Man får hänga med på något sätt. Och de är bra som de är. Men, det är jobbigt med perioder när de är ledsna/arga... Inget funkar... Försök i det hitta andrum, då ni ju har dubbelt upp.

    Angående torra huden tänker jag spontant - bada de mer sällan (om det går). Det kan gott gå 1-2 veckor mellan bad då det torkar ut huden rejält. Så länge de är bebisar ordnar huden nästan allt bäst själv. Och smörj med olja efter badet med så borde det ge bättre effekt. Det i badvattnet upplever jag inte gör någon större skillnad. Däremot olja i stället för lotion. Prova och se vad som hjälper.

    Och njut nu i helgen av Dalakompis och allt!

    Varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt resonemang! Och angående smörj för torr bebishud: Mini derm! Funkat bra hos oss. Badar inte heller mer än 1 gång/vecka. Lotten

      Radera
    2. Tack för era tips. Jag badar dem redan Max en gång i veckan.

      Radera
  2. Vi smörjer bebis med babyoljan även efter bad och med Locobase vid behov, på områden som blir torra (typ händer och armar som "tvättas" många ggr/dag efter mat).

    SvaraRadera
  3. Min ena tvilling har atypiskt eksem, väldigt lite, något som de menar att han kommer att växa ifrån. Andra tvillingen har lite annan hud, och inga som helst problem. Jag badar bägge ca två gånger pr. vecka, med barnolja i vattnet. De tvättas med en jättefin tvål/schampo som är naturprodukt, och är skum på pumpflaska. Kommer inte ihåg vad det heter. Efteråt smörjer jag med miniderm. Även han som inte har eksem. Funkar jättebra. När det blir för sällan mellan badningarna, blir eksemet värre.
    Tror du måte testa vad som funkar bäst på ditt barn. Miniderm, kan inte jämföras med hud-lotion.

    SvaraRadera
  4. Kram
    Ahm 66
    (glömde att skriva under…..)

    SvaraRadera
  5. Jag kör med raps- eller olivolja både i badvattnet och efteråt om det behövs. Funkar jättebra för min bebis och det är inte en massa konstigheter i den!

    SvaraRadera
  6. Miniderm! Guds gåva till torr hud. Bra för både barn och vuxna :-) När vi inte har miniderm hemma så tar vi vanlig babyolja, funkar fint det med.

    Jäklar vad A växer! Min knodd var 71 cm på sin 8 månaders kontroll förra månaden :-P

    SvaraRadera
  7. Smörja med Miniderm morgon och kväll är mitt bästa tips som jag fick av vår BVC sköterska. Funkar topprn och all torrhet är som borttrollad / Anna

    SvaraRadera
  8. Miniderm, Bvc-tanten kan skriva ut så blir det lite billigare.

    SvaraRadera
  9. Prova även Propyless. Går in i huden väldigt snabbt. Om du tycker att det funkar, kan du få det på recept i (stor) pumpflaska. Dina egna tassar kommer att gilla det också.

    SvaraRadera
  10. Jag tillhör dem som förespråkar krämer med naturligt innehåll. Lite dyrare, men precis lika bra och för mig känns det bättre att smörja sådant som har naturligt och vegetabiliskt innehåll på både mig själv och min son. Väljer du att gå den vägen kan jag rekommendera Weleda White Mallow och Dr Hauschka Ice Plant. Lycka till 💗

    SvaraRadera
  11. miniderm är förstahandsval till små barn med torr hud, och mycket olja i badvattnet. Nu har det kommit en ny miniderm som heter mini care. Den innehåller extra fett. Den använder jag mest till min dotter, särskilt i ansiktet om kvällarna så att det finns lite överskotts fett i huden när vi ska ut i kylan dagen efter. Mini Care är snordyr med dryg.

    SvaraRadera
  12. Jag har tre barn, samtliga har varit torrisar. Men här har alltid bvc skrivit ut recept direkt, inte bara rekommenderat smörjning. Vi har använt både Propyless och Canoderm, upplever att Canoderm svidit mer, men samtidigt har Propyless känts lite för blöt och blaskig. Dessutom, Canoderm har endast svidit första gångerna och om man slarvat med smörjandet, så att huden hunnit bli narig.

    SvaraRadera
  13. Varför vill du inte smörja? Jag är själv med atopiskt eksem sedan jag var liten och måste smörja mig regelbundet. Känslan och kliet om jag blir torr är verkligen inte skönt så tänker att det är likadant på små barn och det ska de inte behöva känna. Jag sov dåligt och kliade som liten om jag inte blivit smord. Mina barn har också fått torrhetsfläckar om vi inte smörjer 1-2 ggr om dan. Weledas white mallow är bra men dyr jfrt med miniderm som jag faktiskt tycket funkar allra bäst.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering