Hemskaste dagen :(

Fy fasiken vilken riktigt skitdag det var i går. Hemsk! Jag är inte skapt för att bli mamma, jag klarar inte av det här.

Båda två vaknade okristligt tidigt i går och hade nog inte riktigt sovit klart. Men vägrade sova mer och somna om, så deras humör damp rätt snabbt efter ett tag.

Sen dessa tänder, jag blir galen! Galen! De gråter, skriker gnisslar tuggsaker båda två. Ingenting jag gör hjälper, jag har provat mam dent eller vad den heter och den funkar sådär. Förutom tänderna är ju stackars Alfred väldigt hård i magen, trots diverse päron, katrinplommon osv. Han är dessutom otroligt frustrerad eftersom han håller på att vända sig och Klara att hon försöker krypa.

Kära nån. Efter 6 timmars oavbrutet tjoande här hemma var jag redo att kasta handduken, jag hade då provat allt inklusive långpromenad på morgonkvisten.

Då bajsade Klara ner sig från topp till tå och fick saneras och duschas, Alfred blev tokig att han inte kunde se oss och blev väldigt förtvivlad. Men eftersom det var en mega katastrof så kunde jag ju inte hämta honom. Så han låg och skrek här, Klara i duschen..

Det var bara en kort stund men det är stressande och gör ont i mammahjärtat.

Jag värmde min mat i mikron i två timmar i går för jag inte hann äta den, tvätten jag tvättade på morgonen hängdes upp på em. Det var helt galet. Gånger 2.

****
Sen åkte Klara i väg för att knpisa tungbandet. Det var tydligen rätt traumatiserande för maken, jag tror Klara fixade det bättre än honom. Men han sa att det var väldigt osympatiska läkare där. Klara skrek som aldrig förr och var rätt sliten sen resten av dagen.

****
Alltså det här med tänder? Vad ska jag göra? Jag är ensam 12 timmar i dag och i morgon. Jag kommer bli galen!

Jag har provat salva, kalla bitsaker, kalla nappar, jag tröstar, pussar, kramar, sjunger underhåller, masserar magen på Alfred.

Just nu är jag världens sämsta mamma. Jag är redo att ge dem till första bästa förbipasserande.

hur orkar man? Hur orkar ni? Hur ska jag tänka?

Lite peppande ord eller axel att gråta mot just nu skulle vara bra. Eller nån som kunde komma o hjälpa.

****
Måtte det blir en bättre dag i dag.

Kommentarer

  1. Usch vad jag känner igen mig. Fick tvillingar i februari 2013 och hade då en 15-månaders. Det har varit ett sant helvete. Första året minns jag bara som ett svart hål. En enda lång mardröm. Men, det lättar! Första gången det vände var vid 6 månader, sedan vid 10 och sedan vid 1. Sedan har det gått stadigt bättre. Nu känns det uthärdligt och till och med bra emellanåt :). Håll ut. Du är inte ensam. Andra klarar det ungefär som du, inte bättre. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhhhhh. En tvillingmamma. Råd? Tips? Vad som helst!

      Vände till det bättre eller sämre?
      Kram!

      Radera
  2. Åh kära du - såklart till det bättre!!! Tips... vette fasen alltså. Ett bra - öronproppar. Jag blev så vansinnigt stressad av skriken. Har precis som du ett och annat med mig i bagaget och kanske är det det som spelar in... jag vet inte. Men jag är inte bra på att hantera känslan av otillräcklighet som väcks hos mig när alla skriker samtidigt. Jag blir förtvivlad och reagerar med ilska vilket i sin tur ger mig hemskt dåligt samvete. Öronpropparna kunde ibland ta udden av den värsta stressen. Något annat: ta all hjälp som finns. Be om hjälp. För mig var sällskapet viktigare än hjälpen. Att inte vara så förbannat ensam i infernot.

    Det som gjorde att det vände: när de lär sig att sitta, stå, krypa och gå. Det ger nöjdare barn! Sedan talet. Våra blir två nu och är två monster. Jag vågar lita på att det vänder när de börjar prata. Har aldrig fattat var ni bor? Om du skulle vilja träffas någon gång och utbyta erfarenheter och frustration vore det skoj. Vi bor på Södermalm i Stockholm.

    Allt gott. Du fixar detta!
    kram,
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner mig så fruktansvärt otillräcklig hela tiden. Jag hinner inte med någonting eller någon. Det är så synd om dem att de alltid får vänta. O katterna. Dåligt samvete är hemskt.

      Jag bor i norrort och vill gärna träffas. Min mail är bebiskarusellen@gmail.com

      Tack för att du kommenterat! Känns redan bättre.

      Radera
  3. Prova isglass, ibland kan det hjälpa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag gör själv? Hur?

      Radera
    2. Mixa frukt i matberedare, t ex melon, och frys i isglassformar som du kan köpa på t ex IKEA.
      Kram!

      Radera
  4. Stackare! Vet precis hur det är, och tro mig det kan dröja lääääänge innan tänder kommer. Vi gissade på tänder runt 4 mån, men dom kom inte förrän vid 9 mån. �� vinsåg tänderna lysa igenom tandköttet i 6 veckor. Det är bara att stå ut som med allt annat, tyvärr. Det går över��

    SvaraRadera
  5. Du är en bra mamma. Du gör ju allt som står i din makt! Var inte för hård mot dig själv. I mina öron låter du fantastisk! Ingen tröst men det blir bättre med tiden.

    SvaraRadera
  6. Baltic Amber teething necklace! Look online. Helped my little guy. Damp washcloth in freezer then let them chew on them. Seem to like the texture.

    SvaraRadera
  7. Önskar jag kunde ge bra tips, men jag är minst en lika "dålig" mamma. Och jag har ändå bara ett barn. Jag tror att det är en del av det hela - att ständigt känna sig otillräcklig. Tänker ibland att man ju på något mirakulöst sätt tar sig igenom de där vidriga dagarna. Att man, trots allt, klarar det. När jag läser det du klarar genom dagarna (om än med känslan att vilja kasta in handduken) är jag imponerad. Du fixar det ju, fast du har ett tvillingpar och tre små fyrbeningar som behöver dig. Hur imponerande är inte det. Och det är en del av det som gör att du är en bra mamma, hur dålig du än känner dig inombords. Du finns där och försöker och klarar en massa. Och du har fem småttingar som älskar dig.

    Efter helvetesdagar brukar jag, trots alla saker jag gjort fel angående, klappa mig själv på huvudet och säga att jag faktiskt klarade den dagen med. För det är ju en sak att klara dagar när allt flyter och är solsken och alla är glada och nöjda. Men, dagar när allt är fel - det är de som är tuffa - och det är de som verkligen visar att man klarar det.

    Varma styrkekramar till en underbar mamma!!!

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jag har följt dig länge och skulle så gärna vilja hjälpa till. Jag är själv föräldraledig just nu med en (för tillfället ;) väldigt tillfreds 17-månaders. Hon äter och sover just nu perfekt så jag har en del energi över att dela med mig av. Hon sover i vagnen 1,5-2,5 timme mitt på dagen och då skulle jag kunna bära, mata och trösta dina små. Jag har också en 4-åring som går på förskolan 9-15.

    Jag är född och uppväxt i Dalarna där all min släkt bor kvar, därför vet jag hur ensam man kan vara utan familjen nära. Jag har viss erfarenhet av tvillingar, min vän fick två pojkar för 3 år sedan och jag är moster till två fantastiska tvillingflickor födda 03.

    Jag bor också i norrort så hojta till om du skulle vara intresserad av att ses.

    Mvh
    Rosie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter fantastiskt! Å vilken erfarenhet du har o kan dela med dig. Maila mig gärna!

      Radera
  9. Jag vet att du skrivit något om en bärsele men har du någon bra? Min unge är lika gamla som dina och jag bär och bär. Det är bara på mig som det passar att sova.
    Upp med ungen på ryggen, då får jag händerna fria till annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej tyvärr. En gammal babybjörn som jag får så ont i ryggen av. Har provat en del men inte hittat nån. Måste åka till bör butiken nån dag!

      Radera
    2. Gör det. Det är guld värt att kunna bära på ryggen och då kunna göra annat. Tula och ergo är bra och passar de flesta. Åk och testa.

      Radera
  10. Hej.
    Nej, barnen behöver inte ha ont. Då dom skriker och verkar ha ont ge värkmedicin. Dom ska inte behöva var olyckliga (ännu mindre du) pga tänder. Vaknar dom på natten/tidigt på morgonen olyckliga så är det likadant.

    Lycka till med hela rumban/kaoset därhemma! ;) Blir nog bättre med tiden. Snart har du 2 barn som rullar omkring på golvet och drar i allt dom får tag i. :)

    H: Lotta

    SvaraRadera
  11. Hej, håller med föregående. Gnid barnens tandkött m flytande alvedon el ge dem en slurk enligt doseringsrek på flaskan de dagar de verkar ha väldigt ont.

    Skitdagarna kommer å går som småbarnsförälder. Jag tycker du gör rätt som bokar in egentid utan man o barn ibland. Då orkar du bättre. Kan ni köpa in barnvakt längre fram så att ni vuxna får några timmar på tu man hand med jämna mellanrum så underlättar kanske det också. Du verkar inte alls vara en dålig förälder. Kämpa på !

    SvaraRadera
  12. När jag var liten fick jag skorpa att tugga på, sån där avlång gammeldags skorpa. Jag har gett mina barnbarn såna att tugga på både för tänderna men även då de ska ha nåt för sig då vi vuxna äter tex. Dels är det gott att äta men samtidigt gott för tandköttet att tugga på. De blir blöta, sega och smaskiga att suga och tugga på. Då de är så små som dina är inte det nån stor risk att de får bort stora bitar men då de väl får tänder så får man kolla lite mer.
    Alla med barn har nog varit med om detsamma som du, men kanske oftast bara med ett barn i taget.
    Kram och lycka till från Lena och missarna.

    SvaraRadera
  13. Alvedon är det enda som fungerat på min son då han fått nya tänder. Och jag tror du är en jättebra mamma!

    SvaraRadera
  14. Usch, jag känner verkligen igen mig i detta. Här hemma har vi också sådana här dagar fyllda av kaos. Har en snart 4-årig dotter och en 19-månaders som som är sjövild. Det är minst sagt cirkus här hemma ibland, det är så man skulle kunna ta betalt och låta folk skratta åt eländet över en skål popcorn :) Det finns dagar som man riktigt kravlar sig i mål och känner att man inte orkar en dag till. Men det gör man ju. För att man måste. Och för att det VÄNDER. Nästan varje gång jag känt att nu fasen har jag nått botten, man är helt slut, DÅ vänder det! Så får man ett par bra dagar där det mesta flyter och vips har man tankat batteriet. Som tur är behövs det rätt lite för att tanka på ibland. En okej natt, glada barn en eftermiddag, ett utvecklingssprång osv. Jag har lärt mig att mycket verkligen beror på faser. Vid 6 månader är många frustrerade eftersom de fortfarande är strandade (sitter inte själv, kan inte ta sig fram osv). När de väl sitter själva tror jag att det kommer bli mycket lättare. Då kan man ju också dra på dem overall och tossor och gå ut och sätta dem i snön och utforska, gräva, gunga osv. Har ni hoppgunga? Kanske något för Klara? Min son har också haft väldiga problem med tandsprickning. Han (och resten av familjen) har lidit mååååånga veckor från första symptom tills att den rackarns piggen behagat ploppa fram. Om det är tänderna som gör att de gnäller nonstop så borde tandköttet vara svullet och ofta blir de dregliga, snoriga och får löst, frätande bajs. Testa att ge ex. Alvedon när de är som värst och se om det hjälper. Gör det det så är ju sanolikheten stor att de har ont. Då kan du ge smärtstillande vid behov. Annars är det förutom bitleksaker, kalla föremål mm - uthållighet som gäller. Det kan ta tid precis som så mycket annat med små barn. Det är en hel del år med mycket jobb när man får barn men det förändras trots allt och blir lättare och roligare med tiden. Försök att inte ha så höga krav på dig själv! Man måste inte tycka att småbarnslivet är härligt jämt. Det är okej att det är skit ibland. Vissa dagar flyter det mesta och man är på topp, andra är det totalt kaotiskt, jobbigt och frustrerande och man har lust att hoppa ut genom fönstret. Du är ingen sämre förälder för det. Jag tycker du verkar vara en jättehärlig person och jag uppskattar din uppriktighet och "no filter" när du bloggar. Det är lätt att tycka om dig! Kämpa på, det kommer bättre tider!!!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  15. Kom på ett nöd-tips! När våra barn var så små och hade ett gnäll-race nonstop så brukade vi sätta på "Babblarna" på datorn eller telefonen en stund och sjunga med. Ett sångklipp på ett par minuter. Då blev det tyst förundran i alla fall 5 minuter och det är ju bättre än inga haha!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  16. Du är jätteduktig och bra! Det är superjobbigt med tvillingar första året! Det blir bättre! Jag har tvillingar på snart två år och nu är det mest bara roligt tycker jag. Första tiden/året kände jag många, många ggr att jag nästan ångrade vad jag/vi gett oss in på, fast vi längtat i många år efter dem.

    SvaraRadera
  17. Gnid deras tandkött med flytande alvedon om de verkar ha ont!
    Och en stor kram till dej, det är inte lätt just nu men kämpa på. Det vänder!!!

    SvaraRadera
  18. Alvedon i supp-form mot tandbesvär! Kan ju ges med var 6-8 timme. Har räddat oss många gånger när tänderna jäklats.

    Mot förstoppning, prova Laktulos!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering