1 år sedan vi miste vår änglason Isak

Till minne av Isak.

Resan började i maj 2013 då jag för första gången på 14 år fick ett plus på stickan. Fatta hur chockad jag var! Och ni med tror jag. Jag fick 57 kommentarer och massor av mail och SMS och ni var lika glada som mig <3

Men mest chockad tror jag maken var. Allt han fick ur sig var ; Ojdå, då får vi hålla tummarna.

Jag höll på att testa ihjäl mig för det var så overkligt. En konstig känsla blandat med lycka. Redan från början började jag blöda, hade ont i magen och mådde inte bra. Jag var in på gynakuten flera vändor men allt var ok så långt de kunde se.

Vi bestämde oss för att göra KUB bara för att se vårt lilla knytte. Men där började hela mardrömsresan för de såg något i hjärnan som inte skulle vara där, sen var det fostervattensprover, magnetröntgen massor av ultraljud.

Sen kom den dagen då det var dags att bestämma sig, efter all prover visade det att han hade svåra hjärnskador. Hur kunde han ha det? Han levde och sprattlade i magen, gjorde sig påmind varje dag. Hur kunde vi välja att ta livet av honom?

Men hans liv skulle inte bli levnadsdugligt och vi fick träffa två skitläkare och meddela vårt beslut.

Sen kom dagen. Jag var så rädd och det blev en riktig mardröm. Jag kräktes, grät och var helt förstörd. Efteråt kom jag in i ett riktigt chocktillstånd och samtidigt höll vi på att göra om vårt kök. Men tur var väl det, skönt att ha något att fokusera på. Efteråt så fick jag reda på att köksmannen visste om allt och det var därför han hjälpte till med så mkt. I går var förövrigt med på ABC.

Jag frågade maken vad han kom i håg från den dagen och förutom Isak, så kommer han i håg att jag ringde honom och sa att vattnet gått. För han hade åkt hem för att vila över natten eftersom mina värkar aldrig kom i gång.

Och med honom på väg och med hjälp av två sköterskor så födde jag Isak 23.54.

Jag glömmer ALDRIG den dagen. Jag kommer i håg varenda detalj och det gör lika ont nu som då, det var utan tvekan det värsta jag någonsin varit med om. Det finns inget vackert med den resan.

Jag kan fortfarande inte läsa era kommentarer för då gråter jag bara. Ni och bloggen var det som gjorde att jag kom vidare.

I dag ska vi minnas Isak. Vårt första barn som föddes i vecka 21. Vi ska minnas honom genom att tända ljus vid minneslunden och gråta en skvätt, äta tårta och minnas honom. Undra hur han varit om allt gått väl?








Kommentarer

  1. Lilla, lilla vackra Isak <3
    // Caspianne

    SvaraRadera
  2. Grattis på din första födelsedag Isak. Jag hoppas att det blir en fin och lugn dag för er, så att ni kan njuta av att bara vara samtidigt som ni minns och firar er första sons födelsedag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Finaste Isak. Jag är övertygad om att han är med er nu och är stolt och glad över sina småsyskon.

    All kärlek!

    SvaraRadera
  4. Söta fina lilla Isak. Han är nu storebror och passar på de små så gott han kan.
    Jag ser det så att det var Isak som "banade väg" för de små. Det var Isak som lärde din kropp att den faktiskt KUNDE bli gravid och bära små bäbisar. Det var Isak som fick livmodern och allt annat att vakna.
    Isak är anledningen till att Klara och Alfred är här idag! <3 <3
    Självklart har också ni en del i saken.
    Men jag tänker att det var Isak som fixade det!!!!!
    Han är en ängel i alla bemärkelser, och jag är säker på att han följer er väg vidare.
    Mig har han klarat att påverka mer än jag trodde var möjligt. Och jag tänker ofta på honom faktiskt.

    Massor av kramar till er alla på Isak´s födelsedag. Fira med tårta och skratt, för tårar har det varit nog av för Isak. Han förtjänar lite skratt och glädje också.

    <3

    Ahm 66

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jättefint skrivet! Håller med och gråter en skvätt.

      Radera
  5. Lilla gubben. Jag tänker och pratar ofta om honom faktiskt. Han lever med oss alla som fått äran att följa era liv. Massor av kramar. /annette

    SvaraRadera
  6. Jag håller med alla ovan!

    Isak vet att han är högt älskad. Han hade varit en busig parvel med glimten i ögat. Han tar hand om mamma och pappa och sina småsyskon.

    Grattis Isak!

    SvaraRadera
  7. Han hade varit en glad busig unge, högt älskad av sina föräldrar. Tänker på er

    SvaraRadera
  8. Tänk att det redan gått ett år. Fina Isak som var så efterlängtad. Jag tror också att han banade väg för sina två småsyskon och att ni på det viset blev en familj till slut.
    Självklart glömmer man inte det ni varit med om och du är stark som berättar om allt, upp och nedgång i din blogg.
    Kram Lena och missarna

    SvaraRadera
  9. Alla mina tankar till er och lille Isak denna dagen.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  10. Dina svärföräldrar pysslar om Isak där han är.
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag blir fortfarande så oerhört illa berörd av lilla Isaks öde. Minns känslan, när jag satt med min bebis och du miste din - det var så fruktansvärt. Lille killen!
    Kramar till er och lille Isak!

    SvaraRadera
  12. Fina underbara Isak<3

    Han håller ett vakande öga på er. Han kommer alltid ha sin plats i era och våra hjärtan.

    Han hjälpte din kropp så att hans småsyskon skulle få en plats hos er. Nu är han hos änglarna och mår gott .

    Hoppas ni fick en fin dag med honom.

    Massa kramar

    SvaraRadera
  13. Kram <3 starkt att ni orkade gå vidare så snabbt! Vår kajsa föddes i vecka 20 julen 2012, liknande omständigheter.. det är hemskt men man måste bara försöka gå vidare, tog ett helt år före vi kände oss redo att prova igen och det slutade förstås i ma i vecka 12. Livet är grymt, men tror och hoppas ännu vi ska få uppleva den lyckan. Beklagar er Isak men, what doesnt kill you makes you stronger! Och nu har ju tvillingarna sin helt egna skyddsängel som håller koll på dem :) <3

    SvaraRadera
  14. <3 Fina Isak är alltid med er och vakar över er. Kram

    SvaraRadera
  15. Kram! Kommer ihåg din tid som igår..
    Tror också att Isak väckte din kropp. Lille killen, han hade ändå ett fint uppdrag på jorden. Kram

    SvaraRadera
  16. Årsdagarna är hemska, de ger en tidsperspektiv om att tiden förflutit men ändå stått stilla. Kram på er!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering