Zombie

Usch vilken natt. Varning för gnälligt inlägg. 

I dag är jag helt slut och väldigt trött och två barn är absolut till salu just nu. Jag blir så störd av alla deras läten, de skriker i sömnen och härjar runt i sängen så när jag väl somnat till vaknar jag med ett ryck o tror att det är brandlarmet. Men nejdå, det är bara Klara. Alfred ligger och knorrar och pratar hela tiden så jag blir galen av det. Det låter som de håller på att vakna hela tiden och då vaknar jag till. Och studsar över maken för att vagga dem. Oftast sover de då när jag väl trasslat mig ur sängen :/

Och i natt har det inte varit 3 timmar intervaller utan de har börjat 1 timme innan matdags vilket gör att den lilla vila jag får handlar om ca 30 min. Så sammanlagda sömntid ca 2 timmar och inte kan jag sova på dagen. 

Jag har inte håller hjärta att flytta dem till sitt rum, inte håller vill jag sova i hårda gästsängen med tre katter 

Man blir ju helt dum i huvet av att inte få sova. Jag känner mig som ett vrak, inget tålamod, irriterad och slut. 

****
I alla fall har vi varit på promenad i solen, allt gick bra tills Klara drog i gång. Men då var vi nästan hemma. Tur att vi har ett barn av varje, ett ostbågebarn som är mest arg över allt och en mr degklump som sover sig genom allt. 

Barnen har badat och Robban är tillbaka i gamla gängor och är väldigt engagerad i allt. 

Overandout


Kommentarer

  1. Känner igen det du säger om bebisläten. Har iofs bara en bebis, men hon knorrar, gnyr, skriker till och flaxar med armar och ben när hon sover. Om du inte vill lägga dem i sitt eget rum så testa att sova med öronproppar. Det fungerade för mej. Propparna stänger ute bara små störande ljud. Gnyr de högre/gråter så hör du dem nog. Det är viktigt att du också får sömn, du har ju händerna fulla på dagen:). Massor av lycka till och grattis till tvillingarna:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sover redan med det, har gjort i många år då jag är så lättväckt.

      Känns så tidigt med eget rum än. Vi har ju babyvakten men ändå.

      Radera
  2. Usch! Jag vet!
    Om det är någon tröst så har jag börjat selektera bort ljud äntligen. Vaknar inte av att hon vänder sig, spottar ut nappen, gnyr tystare. Jag kan vakna till och konstatera att hon drömmer och somnar om i princip omgående. Det tog ca 8 månader för mig...
    Kramar

    SvaraRadera
  3. En liten tröst i allt är att man plötsligt bara sover ändå... Man liksom lär sig vad som är ljud att vakna av eller ljud att dvala vidare på. En småbarnsmamma (för det är fan bara mammorna som störs så) sover inte, hon dvalar. Jag har nu dvalat i 18 månader och väcks väl tre ggr per timme sedan en-två veckor tillbaka nu. Man är slut, färdig, irriterad, arg, dum i huvudet och nära bristningsgränsen och så plötsligt får man en halvbra natt och då orkar man några månader till!! Du är inte ensam, du är inte konstig som vill sälja det du kämpat så hårt för men det blir bättre!!! Jag svär! :)

    Kämpa på!! Du har bara haft dem fyra veckor. Det är ingen tid alls! :)

    SvaraRadera
  4. Tror många mödrar är lättväckta i början, det bara är så. Jag var orolig så jag sov så lätt. Vi kör varannan natt, den ene får sova ut och den andre får ta nattpassen. Då får man ju lite mer sömn iaf.
    Och så får man gnälla! Det är jobbigare med barn än vad man tror.

    SvaraRadera
  5. Underbara Cecilia! Varför måste du vara så hård mot dig själv?? För 4 veckor sedan födde du äntligen dina och din mans efterlängtade barn...

    Det är självklart attd et tar på krafterna, dels ska du förstå detta fenomenet, du ska oxå lära känna dina två underbara barn, ni ska alla fyra tvåbenta och tre fyrbenta lära känna varandra få en rutin i det hela. Få i er mat allihopa... sömnen är nog det behovet som kommer sist... men tror precis som någon skrev att du så småningom kommer lära dig att sålla bort vissa ljud...

    Snälla Goa försök vara lite snällare mot dig. Du gör ett otroligt bra jobb.

    MASSA KRAMAR

    SvaraRadera
  6. Håller helt med. Man blir helt knäpp av att inte få sova. Värsta tortyren. Köp en skönare gästsäng! Och öronproppar. Och så dela på nätterna.

    /Sara

    SvaraRadera
  7. Öronproppar var min räddning! Vaknade inte av min son gnydde då utan bara av att han verkligen vaknade :) pröva öronproppar!

    SvaraRadera
  8. Jag har öronproppar. Men jag hör ändå:(

    SvaraRadera
  9. Det är därför man får en massa hormoner efter födsel. Sömen är faktiskt inte behovet som är störst då......
    Att man reagerar på allt, och hör allt, är nog dessvärre också en instikt, som är svår att göra något med. Låter ni bäbisarna sova var för sig ? Kanske Klara saknar Alfred. Mina sov ihop till de var runt 8 mån. Om ni låter dom sova ihop, kanske ni skulle prova var för sig. Det gäller att försöka hitta det som passar just DIN/DINA bäbisar bäst!
    Finns också enkla vaggor som man fäster i taket att köpa. Specielt om Klara gillar att bli vaggad, då kan det vara guld värt. Om maken sover igenom allt så tycker jag att han får ta nästa natt. Om du inte kan sova på gästsängen, så får du låta han ta den och bäbisarna. Det går nog bra ska du se.
    Som någon smarting en gång sa.....
    Sova får du göra när du blir gammal !! ;) ;)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vilket bra förslag på vagga. Ska googla på en sån

    Kram

    SvaraRadera
  11. Jag vaknade också av minsta rörelse de första veckorna. Min bm sa att det är hormoner i kroppen som ser till att vi kvinnor vaknar, för bebisens skull. Himla coolt men förstås inte jättehärligt! Jag vaknar fortfarande många gånger (och mannen inte alls) men det är ändå bättre nu 3 månader in i bebislivet än de första 2 månaderna. Jag sover också med proppar men vaknar ändå ;) Vi har vagga så jag slänger ut en hand och gungar lite..

    Vet inte om ni har spjälsängar till dem nu? Det finns iaf "vussanlull" tassar att köpa till spjälsängar som gör dem till vaggor. Typ fötter som man skruvar på som gungar.. Har inte provat själv men läst att det räddat många nätter. Sök på lekmer. Betydligt billigare än att köpa nya sängar.

    Min sambo gick ut och gick i 3 timmar varje eftermiddag. På den tiden hann jag komma ner i varv och sova. Inte alla som har den möjligheten förstås men pröva er fram utifrån era förutsättningar.

    Var ödmjuk mot dig själv! Och en sak till "det är en fas", så tänker jag ofta :) Det är STOR skillnad nu 3 månader in i bebislivet mot den allra första kaostiden (och du har TVÅ!)

    Kram

    SvaraRadera
  12. Om de rör sig mycket så prova att linda om dem med en filt

    SvaraRadera
  13. Försök att göra det så enkelt som möjligt för dig själv: kan inte du och maken byta sida i sängen så du slipper omaket med att kasta dig över honom? Kan barnen kanske sova i er säng med en på var sida om dig? Då kan du bara lägga en tröstande hand på bröstet utan att gå upp när de är oroliga. Vi har en mellan oss i babynest och en i spjälsäng utan långsida intill min sida av sängen, fortfarande, och de är 9,5 månader nu.
    De där hormonerna som gör att man klarar sig utan sömn räcker bara ett par dagar efter förlossningen, har jag läst: man behöver sömn!

    SvaraRadera
  14. Tack för alla era tips och bra idéer! Fantastiska underbara ni!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering