Vecka 29 (28+0)

Ny vecka! Äntligen! Tänk att veckorna går såååå sakta! Varje vecka är en seger!


Usch vilken natt det varit, jag vaknade vid 02.30 av att ha ont i magen. Nån blandning mellan magknip och sammandragningar. Det var omöjligt att veta om det var tarmar eller gravidrelaterat. Ont gjorde det i alla fall.

Sen låg jag och snurrade och försökte somna om, då ringde makens jourtelefon. Då gick jag upp och tog proviva och alvedon i hopp om att något av dem skulle göra att det släppte.. Jag kan ju tillägga att det inte är lätt att somna om med ont i magen och vara så trött man ser stjärnor. Men efter nån timme somnade jag och när jag vaknade så moler det lite i magen.

Jag var hungrig när jag vaknade så jag gissar att det är nåt gravidrelaterat som värker, men vad? Tillsammans med lever- och ryggont är det verkligen extra gnälligt här hemma i dag :-)

Tänk om denna oro kunde släppa, det hade varit så mkt bättre. Men sen blödningen i onsdags så är jag om möjligt ännu mer nojig och att få ont mitt i natten gjorde verkligen inte saken bättre. Innerst inne tror jag fortfarande inte detta kommer gå vägen. Det är för bra för att vara sant.

****
I går tog jag det väääääligt lugnt, inte många knop här hemma inte. På eftermiddagen roade jag mig med att skruva ihop ena spjälsängen.

I dag så..jag vet faktiskt inte vad vi ska göra. Maken sover efter nattjouren och ärligt talat vet jag inte om jag orkar gå till hembygdsgården och fira nationaldagen.

****
Nu har vi bestämt killnamnet, det blir en....Alfred :) En kompromiss mellan oss. Men tjejnamnet har vi helt kört fast på.

****

Gravidkrämpor vecka 28

-Blödning
-Ont i magen
-Lever- och ryggont
-Känns som UVI fast det inte är det
-Oro- välkommen tillbaka
-Benen somnar direkt när jag sitter på toaletten

****
Vecka 29 från pampers.se

Dags att kolla temperaturen. " Hur håller barnet sig så varmt därinne?" Den här veckan är mycket viktig när det gäller hjärnans utveckling.
Hjärnan har utvecklats så mycket att den kan hjälpa till att reglera kroppstemperaturen. Naturligtvis kan inte barnet göra det helt på egen hand utan behöver fortfarande din kroppsvärme för att hålla sig varm. Barnet fortsätter också att utveckla nervceller i hjärnan. När barnet är fött kommer det att ha hundratals miljarder av dessa celler. Det kanske verkar väldigt mycket men det gäller att ta vara på dem för efter födseln produceras inga fler.

Viktökning. Ditt barn ser nu mer ut som en riktig baby. Det börjar bli riktigt fylligt och huden är lenare och blekare tack vare fettet det lagt på sig. Fettet är viktigt för förmågan att hålla sig varm. Barnet har nu också fått ögonfransar och kan blinka!

Vikt och längd. Trots att mängden fett har ökat är ditt lilla barn fortfarande ganska smalt – bara 2 till 3 procent av dess 1,2 kg består av fett. Från hjässan till stjärten är barnet 26 centimeter men om du skulle sträcka ut det skulle längden vara hela 40 centimeter.
Vikten är av betydelse. Du är på upploppet nu – 11 veckor kvar! Under denärmaste tremånadersperioden kommer ditt barn att öka som mest i vikt och det gäller även dig. Du kan räkna med att gå upp ungefär 5 kg under de sista tre månaderna av graviditeten, det vill säga ett halvt kilo i veckan.

Krämpor under de sista tre månaderna. Vaknar du plötsligt med kramp i vaderna ? Kramp i benen är vanligt under graviditeten även om inte alla kvinnor får det. Experterna vet inte exakt vad som orsakar kramp; vissa hävdar att det beror på den ökade vikten medan andra tror att smärtan beror på kalcium- eller kaliumbrist. De kan också vara en följd av trycket från livmodern på nerverna som går ner i benen.

Att stå ut med krampen. Om du får kramp, sträck på benet försiktigt, flexa med foten och dra dina tår bakåt mot dig. Att stretcha lite under dagen och innan du lägger dig kan också vara till hjälp. Se till att äta mat som är rik på kalcium (mjölkprodukter är det säkraste kortet) och likaså sådant som innehåller kalium, t ex. bananer.


En kvar


Kommentarer

  1. Fint namn Alfred....spännande få höra flicknamnet.
    Det finns ju en hel del att välja mellan!!
    Förstår väntan känns evighetslång.
    Hoppas du får en trevlig dag.
    Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har lite kört fast med tjejnamn. Eller ja.. Inte jag då för jag har ett favoritnamn. :)

      Radera
  2. Min kollegas son heter Alfred, det är ett fint namn, kanske Astrid passar till? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrid är väldigt fint, men det heter min mamma i andra namn. Och min mamma gillar jag ju inte...

      Kram

      Radera
  3. Svar
    1. Alice heter min kompis dotter. Alinde? Så ovanligt. Tål att funderas på

      Radera
  4. Alfred är ju jättefint. Alfred och Alice. Alfred och Maja. Alfred och Astrid. Alfred och Asta. Alfred och Freja. Alfred och Ella.

    Hoppas ni kommer överens till slut ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maja gillar maken meedans jag tänker att det är ett kattnamn.

      Astrid är fint men det heter ju mamma i andranamn.

      Freja? Kanske.

      Radera
  5. Alfred och Alva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alva går bort då mammas hund heter det :/

      Radera
  6. Alfred och Adeline? Fin fint namn Adeline som en nära vän till mig har en dotter som heter, så det bjuder jag bort till dig. vem vet det kanske kan vara något? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Adeline, fint men lite svårt att säga? Eller är det en vanesak?

      Adeline..

      Radera
    2. Sista e:et utalas inte Adelin blir det mer som! Ovanligt och fint. Min kompis andra dotter heter Beatrice... Också fint! :)

      Radera
  7. Här kommer lite fler tips!
    Tänker ni att ni vill ha båda namnen på A eller det spelar mindre roll?
    Får vi höra när ni bestämt er, vännen!
    Lycka till! Kram från Malin nere i Skåneland ��

    Alfred & Linnéa
    Alfred & Ebba
    Alfred & Thea
    Alfred & Signe
    Alfred & Selma
    Alfred & Alma
    Alfred & Seline
    Alfred & Hilda
    Alfred & Elna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Signe, Alma, Hilda gillar jag :)

      Nej, det behöver absolut inte vara på A.

      Kram

      Radera
  8. Alfred och Hedvig!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hedvig är fint, men det heter en kollgea..Som är väldigt liberalt i drogfrågor..Hmm..Nje.. Inte Hedvig :)

      Radera
  9. Den första kombinationen som jag tänker på till Alfred är Lina men det känns för mycket Astrid Lindgren över det. Det som jag istället tänkte var att hedra Isak med flickans namn. Man skulle kunna ta Alfred och Isa men för egen del så känns det för nära Isak och för uppenbart det jag istället tänkte var Lisa eller Disa.

    SvaraRadera
  10. Alfred och Hilma!
    /Jeanette

    SvaraRadera
  11. Alfred och Freja
    Alfred och Linnéa
    Alfred och Hedda
    Alfred och Elvira (min dotters andra namn)

    Kram ❤️
    Nenne o vilda

    SvaraRadera
  12. Mina förslag verkar inte finnas här fast jag skrev... :-( Vet inte varför jag alltid har problem att kommentera!
    Försöker skriva till dig på fb istället.
    Nenne

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering