Vecka 19 (18+3)

Tänk vad helgen gått fort, jag har varit ledig i 4 dagar men det känns inte så. Tänk att jag var på RUL för 4 dagar sen, det känns som en evighet, snarare som flera veckor sedan.

Nu har de underbara katastroftankarna inkommit igen, jag tycker det har varit lugnt i hjärnan ett tag men sen astman och hostan tillkommit så kom även de tankarna med.

Många av tankarna är ju "tänk om..." hypotetiska men aktuella och alla rör graviditeten såklart. Väldigt jobbigt och irriterande och svårt att få stopp på dem. Jag tror det hänger i hop med att vi håller på att förbereda oss, köpa in saker, planera och titta på vagnar. Jag är så rädd att något ska hända, att nån ska rycka mattan under mina fötter.

Jag funderar också mycket över pengar, hur vi ska få allt att gå runt, över försäkringskassan. Sånt jag inte kan göra nåt åt just nu.

Mycket tror jag även hänger i hop med att jag sover så otroligt dåligt just nu. Maken har haft jouren denna vecka och de har ringt nästan varje natt, tyvärr har jag oftast varit vaken och legat och snurrat. Som i natt känns det som jag inte sovit alls.

Jag funderar mycket på att gå ner till 50%, mest för att jag ska få ro och kanske vila ut på morgonen, boa lite och kanske må lite bättre. Men å andra sidan kan jag fortfarande jobba och det kanske är bättre att samla pengar och skjuta upp det någon vecka.

Inte vet jag.

Och hostan och astman består de med. Jag som har besök i dag, sitta och hosta på den stackars klienten, kollegor och i telefonen.

****
Ett trött och oroligt inlägg i dag. Precis som jag känner mig.




Kommentarer

  1. Jag tycker du ska sjukskriva dig helt ett tag. Eller 50%,som du känner. Jobbet går INTE först- det gör du och barnen. Jag är Sjukskriven helt april ut pga oro o stress o så, lite blödningar o du vet. Oro. Inget ska få äventyra min bebis. Pengar får ordna sig sen. Ta de lugnt, gå promenader, träffa trevligt folk, fika, vila, sov, prata med magen. Låt astman läkas ut, det är ett tydligt tecken att du behöver lugn. Kraaam Annette (fru84)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, du har rätt. Nu ska det ta det lugnt!

      Kraaam

      Radera
  2. Pengar ordnar sig! Man klarar sig på betydligt mindre än vad man tror, speciellt första tiden.

    Ta hand om dig själv och bebisarna, pengabiten ser jobbig ut på pappret, men när man väl är där så är det inte så farligt.

    /Dustpuppy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, men pengar oroar mig alltid av någon outgrundlig anledning. Kanske något med barndomen att göra?

      Radera
    2. Säkert barndomen, själv är jag uppväxt med "När kriget kommer"-rädsla, allting sparades och pengar fick inte slösas (Finlands äldre generation). Bara tanken att inte få full lön pga föräldraledigt var ångestframkallande för mig och barn överhuvudtaget gör en så väldigt sårbar. En ensam vuxen klarar sig på ett helt annat sätt än en förälder med spädbarn. Liknelsen "Barn är som att ha hjärtat utanför bröstet" är oerhört bra.

      Men, och det här kommer från mig som ofta fokuserar på det värsta som kan hända och all sköns olyckor:

      Att få barn, det är värt allt strul, all ångest, alla sömnlösa nätter och grubbel. Det är verkligen värt det! Det enda jag ångrar är att jag jobbade ända in i kaklet, så att jag var utmattad första tiden. Även som utmattad kan jag hantera strul och katastrofer, men jag orkar inte ha roligt och barn är roliga. Unna dig orken att ha kul!

      /Dustpuppy

      Radera
    3. Precis så är jag med. Det var en bra förklaring. Jag känner mig sårbar, det stämmer precis!

      Radera
  3. Begagnat! Det finns mkt fräscha och billiga kläder/leksaker att köpa på exv blocket. Visserligen får ni tvillingar, men ni bestämmer hur dyra de ska bli - en kartong kan vara den roligaste leksaken!
    Jaaa gå ner i tid!! Boa omkring dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har fått en del och nu ä jag med i secondhand för tvillingar och på tvillingloppisen hoppas jag att kunna hitta massor!

      Radera
  4. Om du är intresserad av begagnade kläder har jag mängder att skänka er! Har själv två ivf-mirakel.

    SvaraRadera
  5. Förstår din oro, jag känner likadant.
    Bamse kram!!

    SvaraRadera
  6. Min kille har precis vuxit ur storlek 56 och även om jag inte har råd att skänka bort kan du gärna få se bilder på grejerna och så få prylarna för en second-hand summa. Om intresse finns? Jag köper numer allt i second hand. Var bara första storlekarna vi köpte :) Grejerna är knappt använda, första grabben växte ur det på fyra veckor och andra hade pyjamas under starten (plus att vi låg inlagda en vecka). Maila om du vill. Annars ska du se att ni kommer få massvis med kläder och prylar också!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var vänligt av dig.

      Jag hör av mig om det behövs!

      Radera
  7. Hej!
    Stort grattis till ett bra RUL =)
    En tanke kring pengar o begagnat, vet inte hur ni har det där ni bor men om det finns en öppenförskola i närheten så brukar dem arrangera klädbytardagar mm. Även på BVC kan det sitta lappar med sån info, vill bara tipsa, då kanske man inte behöver skicka med post eller åka långt för att titta o hämta =)
    En annan sak om pengar nu, om företaget som man jobbar för är kollektivanslutet och man själv är medlem i facket kan man från flera fackförbund få något dom kallar föräldralön.. Vet inte om det är aktuellt för dig men ger 10 % extra av lönen i månaden. Sen är det som nån mer säger, man gör av med extremt lite pengar om man vill det, FK överblick på vad man får ut osv är bara skrämmande.. Var hemma o vila mera om du behöver det, finns ingen prestige i att göra nåt annat. Min BM sa att man ska orka vara pigg när barnet/barnen kommer också, inte bara orka fram tills det! Det är ju sen det roliga börjar =) Jobba kan du göra sen! Ta hand om dig. O en tanke till, det där med att killar är lite tröga o inte engagerar sig, dom har sitt att oroa sig för, försörjning bla.. Det blir mera verkligt för din man när han kan känna o se magen röra sig.. Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog dig på orden och surfade på vår interna hemsida och minsann. Det verkar som det finns ett sånt avtal :-) Jag mailade runt lite men ingen verkade veta nåt, men förhoppningsvis kommer det automatiskt!

      Ska hålla utkik efter klädbytardagar!

      Radera
    2. Många vet ingenting om det där tyvärr, inte ens dom som borde veta..! Läs på o ringa o fråga sen :)

      Radera
  8. Jag har också en del kläder!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering