Vecka 17 (16+5)

I går tittade jag på ryttareliten på SVT, ett utmärkt program, men det gjorde att jag drömt om hästar precis hela natten. Så nu känns det som jag inte sovit alls, jag vet inte hur många gånger jag tittat på klockan. Nu har jag sovit bedrövligt flera nätter på raken, vilket gör att jag är helt död på dagarna.

Jag måste nog inköpa någon bra kudde jag kan ha och luta mig emot på nätterna, tillsammans med mammatrosor. För nu har jag bara två par som sitter bra (trosor alltså), de andra sitter åt, så nu lider jag mig igenom dagarna. Hoppas det kommer något shoppingtillfälle i helgen för i veckan hinner jag inte.

I dag ska jag ringa MVC (man kan ju inte ringa direkt till sin BM korkat nog) och prata med någon BM som förhoppningsvis är bra, det brukar ju vara lite si så där i kundtjänst, och fråga om sammandragningar.

I går tyckte jag det var en ok dag och i dag har det också känts bättre, jag undrar om det inte har med min fd Uvi att göra?! Jag ska ju lämna nytt prov på måndag för att se om alla baciller försvunnit.

****
Nu är det väldigt lugnt på jobbet (eller ja, så lugnt det kan bli på mitt jobb) och jag är inte stressad alls, jag lever i min lilla bubbla och gör det jag ska. Det som är skönt är att jag fått lämna iväg en massa ärenden så jag har ganska lagom mängd just nu. Skulle jag vara hemma skulle jag bli fullkomligt tokig, jag mår bra av att jobba. (oftast då, inte i dag kanske, sängen skulle varit mkt skönare)

Eftersom det fungerar bra och jag i övrigt mår bra och vi behöver massor av pengar efter denna katastrofala höst så kommer jag fortsätta jobba 75% så länge jag kan för att sedan gå ner till halvtid för att sen sluta vid gravid vecka 25.

Dessutom är det mer stressande att vara hemma med katten Robban, som förvandlats till nåt sorts överenergiskt skrikande och krävande, trotsigt litet monster men full av kärlek när han vill.. (han har rätt mat och rätt medicin vilket verkar funka)

När jag hör kollegorna prata om sina 3-åringar på jobbet så skiljer det inte sig ett enda dugg från hur mina dagar med honom är. Ingenting.

Jag bär, leker, tröstar, bär lite till, skäller, bär, leker och får inte sitta en endaste liten stund i soffan om han är vaken för då skriker han på mig.

En gosefis är vad han är. En bortskämd sådan.

Han skulle gärna bäras runt HELA dagarna i sin lila filt om han fick som han ville.


Kommentarer

  1. Sötnosen!!!

    Urinvägsinfektionen kan väl helt klart vara en bidragande orsak och det är därför de är så noga att kolla och behandla under graviditet.

    Jag som också hade en massa smärtsamma sammandragningar kan bara rekommendera dig att sluta med det du gör när de börjar komma så du inte fortsätter anstränga kroppen. Lyssna in dem och kanske undvika vissa saker, om du kommer på att de utlöses av något speciellt. Och så får du säkerligen bra råd av BM hur du ska bete dig.

    Varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har redan ätit antibiotika 1 ggr på några veckor.

      Mina är inte smärtsamma, bara..konstiga.

      Kram!

      Radera
  2. Det ska bli intressant att läsa om din sömn sen när du får barn, för då avbryts ju sömnen titt som tätt men då kanske du blir så trött att du inte drömmer alls utan sover bättre!? Så som du beskriver dina drömmar/sömn är hur jag har haft det extremt få gånger då jag haft det superstressigt. Usch, jag hoppas det blir bättre när bebisarna kommer!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amningshormoner är grymma och hjälper kroppen fixa konstant störd sömn. Märkte markant skillnad när jag slutade amma.

      Radera
    2. Ja, det ska bli intressant att se hur det kommer bli :-)

      Radera
    3. Ja det är sant, mina amnninhshormoner är kanon, kan räkna på högerhanden hur många gånger jag sovit 5h i sträck senaste halvåret men jag är människa om dagarna ändå.

      Radera
  3. Jag hade så många UVI (GBS) under min förra graviditet att det blev kroniskt. Och ja, sammandragningar kan retas igång av UVI. I mitt fall blev jag sjukskriven de tre sista månaderna. Drick mycket och surt och undvik särskilt söta drycker som får bakterierna att leva loppan.

    Nu är jag i vecka 23 och det har precis dragit igång igen, men känner mig mindre orolig denna gång. Det är skitjobbigt för mig, men sonen påverkades inte förra graviditeten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mailade och frågade om GBS men inget svar än.

      Surt är gott, jag ska försöka öka på det sura lite mer.

      Man ska inte googla, innan det var jag inte ens orolig :(

      Radera
  4. Jobbigt med sammandragningarna. UVI-test kan du göra på din lokala VC och få antibiotika för,det är ju bara att kissa i ett rör och lämna in på labbet, tror inte ens du behöver boka tid. Morgonurin ska det vara tror jag. Hoppas du inte tycker det blev för mycket detaljer, men jg tänkte det kunde vara enklare än att vänta på tid hos mvc och sen åka genom hela stan. Viktigt att du får behandling ganska snart om det är UVI som orsakar sammandragningarna,så att det inte blir värre.

    Såg att du skrev angående arbetsmängden så ska inte kommentera det men försök hitta en stund varje dag då du bara är. Lägg upp fötterna, djupandas (bra att börja öva på redan nu inför förlossningen) och vila.

    Jag hade en sån här gravid/amningskudde. Den var bra.http://shop.alltforforaldrar.se/umami-cozy-cushion-3-i-1-gravidstod-amningskudde-och-barnsits-iett. Jag betalade INTE så mycket för den, tror den kostade 399 då. Det finns säkert fler märken med likande produkter, kolla blocket också.

    Allt gott till dig/Uppsalamamman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet, men ska lämna in på mvc eftersom jag nyss slutade med antibiotikan som jag fick av dem.

      Men ja, det är långt dit för att lämna ett litet provrör :/ Så det får bli på måndag.

      Jag har fötterna på hurtsen varje dag, jag kör med mina arbetskamrater så de får hjälpa mig och jag tar det superlugnt. I mitt tillstånd kan man inte göra så mkt annat.

      Minsta lilla antydan till stress så kommer jag gå ner i tid direkt.

      Den såg jättefin ut! Är den så stor och tjock som den ser ut?

      Tack för fin kommentar och omtanke!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering