Sammanfattning av fosterdiagnostiken

Mina enda byxor jag kan ha gick sönder i morse, fick ta ett par trängre som var en katastrof, jag fick gå med både gylf och knapp öppen. Nu har jag fullkomlig byxpanik.

Vi var naturligtvis alldeles för tidiga för det var lika bra eftersom det fasiken aldrig finns parkering på Karolinska.

Så vi passade på att fika och jag fick min dagliga kaffedos vilket kanske inte var så smart när man blir oerhört kissnödig efter en stund.

Själva Fostermedicin låg längst ner i nån mystisk kulvert, en sväng åt fel håll så hittar man garanterat aldrig mer hem.

Sen fick vi träffa läkaren som var lugn och sansad och slängde sig med latinska uttryck hejvilt, jag kommer knappt i håg ett enda ord av vad han sa. Själva undersökningen tog ca 1,5 timme och han var EXTREMT noggrann, varenda tå, ben och mm mättes och kollades

Han lät däremot lite mer positiv och tyckte det inte alls var så farligt som den andra läkaren tyckte.

Detta är vad jag kommer i håg att han sa:

-Lillhjärnan ser lite annorlunda ut, det kan vara vätska/cysta som trycker på den och det finns då 2 diagnoser  han närmast tänkte på- dandy-walker  (ej god prognos) eller b* (leach? beach?) point (god prognos) eller ingenting, att det är bilderna som spelar oss ett spratt

-Vätska i ena ventrikeln är 10 mm och precis på gränsen för vad det ska vara, den som styr vätskan (vad den nu hette) ska vara rak och det är den inte.

-Lårbenet är även det lite kort men inget som oroar honom.

-Hjärtat ser ut att ha EK-nånting golf nånting som man ser hos dawn syndrombarn, men eftersom Isak inte har det så kommer det växa bort.

-Han kollade noga efter ryggmärgsbråck och det ser han inte ut att ha men det är svårt att se.

-Isak var extremt aktiv och levde verkligen loppan där inne, vilket gjorde saker ännu svårare att se. Vi provade med vaginalt ultraljud oxå men det gjorde så jäkla ont!

-i övrigt är Isak en alldeles perfekt liten bebis, helt normalt utvecklad

-Nu är jag alldeles öm i magen :-(


Så planen är nu följande:

-Jag lämnade blodprover för att se att det inte är infektionsrelaterat, den kassa labbpersonalen stack mig 5 ggr.

-Lida 2 veckor till, då jag ska göra magnetröntgen och ett nytt ultraljud då vi även ska träffa neurologer från astrid lindgrens sjukhus

-Jag kommer nu tillhöra fostermedicin som gör alla UL som nu styr hela graviditeten, men de bryr sig bara om bebisen så jag ska gå till min BM som vanligt.

-De erbjöd mig kurator men jag tackade nej nu och sa att jag gärna vill hälsa på henne nästa gång vi är där.

-BM där kommer att träffa oss efter varje läakrbesök för att gå igenom vad vi hört och vad som ska hända. Hon poängterade att det är viktigt att vi sysselsätter oss med något så att vi inte grubblar och det för förbjudet att googla (försent)

Maken ska scanna in bilden på Isak som blev jättefin och verkligen en överraskning att jag fick med mig.

Nu väntar vi på sängarna, måtte de komma snart..Vi har plockat ut allt från sovrummet så kommer de inte i dag så blir det panik.

EDIT: Hur ska jag göra med alla dessa undersökningar??  hittills har jag tagit sem men jag har inte hur många dagar som helst. Har tagit reda på att vi har 2 gratis BM besök på en graviditet.

Kommentarer

  1. Åååh alla tummar verkar ha hjälpt, det finns hopp för er lille Isak./AM

    SvaraRadera
  2. Älskade finaste - nu sitter jag och gråter glädjetårar på pendeltåget. Jag tycker det låter som det där miraklet. 😊 Nu kommer jag fullt ut lita på min syn igen - och jag lovar - den är om en mycket glad liten pojke.

    Varmaste kramar!

    SvaraRadera
  3. Åh det finns hopp och mirakel sker. Kramar

    SvaraRadera
  4. Har tänkt på dig-er idag.....hoppas så att lille Isak får komma till världen som en levande bebis.....låter som det var ett bra läkarbesök, att ni är i goda händer vad som än sker.
    Kram Titti

    SvaraRadera
  5. Håller tummarna att prognosen är god!
    Ta hjälp av kurator. Om inte annat så kan hon slussa runt och vara spindeln i nätet och lite av en kontaktperson istället för att ringa läkarna. T ex att få veta vad golf någonting, vad som sades. Säkert kan kuratorn kolla journalen och svara på det. Kram

    SvaraRadera
  6. Vad har du för storlek på byxor förresten? Du kan få ett par mammajeans i storlek 42 :-)

    SvaraRadera
  7. Det låter som att prognosen är bättre än vad tidigare läkare har sagt. Jag hoppas att han inte är så sjuk och ni får ett levande barn.

    Många kramar

    SvaraRadera
  8. Håller tummarna!

    Angående läkarbesöken och ledighet:
    På min arbetsplats får man permission om man inte kan förlägga läkarbesök till icke-arbetstid. Det är lite olika hur arbetsgivare resonerar.
    Annars - borde du inte kunna ta ut föräldrapenning? Det kan man väl göra t ex för föräldrautbildning etc. Kanske någon annan har bättre koll?

    SvaraRadera
  9. Nu fortsätter vi hoppas att allt är som det ska!/Uppsalamamman

    SvaraRadera
  10. Ett tips om parkering på KS, det finns ett gigantiskt p-hus under astridlingrens barnsjukhus!
    Därifrån kan du gå i kulverten till fostermedecin!

    Stort lycka till framöver med Isak! Kram

    SvaraRadera
  11. Åh vad jag hoppas att det går bra och är ett mirakel!
    Vilken tur att ni fick en noggrann läkare som förklarade, visserligen inte allt begripligt men vem kommer ihåg allt de säger.. Jag förstår att det blir rörigt då hela situationen är så nervpåfrestande.
    Mina tummar kommer att fortsätta vara era och Isaks ett bra tag framöver.

    Kramar i mängder från
    Lena och missarna

    SvaraRadera
  12. Men vadå, det finns alltså hopp om att allt är ändå ok?? Jag hoppas så enormt!!

    SvaraRadera
  13. Så det finns hopp ändå? Jag hoppas verkligen att ni ska få Isak till er, frisk och levande efter en fullgången graviditet. Jag håller tummarna för er. Kram

    SvaraRadera
  14. Vad skönt för er att komma till en läkare som är jättenoggrann. Det här är ju ingen undersökning som det får slarvas med. Jätteviktigt för er att veta att ni vet tillräckligt och att läkarna har kontrollerat ordentligt om det i slutänden inte skulle gå vägen.
    MEN vad glad jag blir att prognosen ser bättre ut. Det låter ju som att den till och med är mycket bättre än tidigare. Fortsätter hålla alla tummar och tår jag har för att ni nästa gång får ännu bättre resultat.
    KRAM/Vivela

    SvaraRadera
  15. Tänkt så mycket på dig och hoppas att allt ska gå bra för er. Isak verkar vara en stark och livlig bebis! Många kramar från Charlotta

    SvaraRadera
  16. Hejja Isak!
    Kämpa på lilla vän. Du kommer få världens bästa föräldrar när du kommer ut!

    Å en stor kram till mamma!!!

    SvaraRadera
  17. Heja lillkillen! :-) Kämpa på!
    Sjukskrivning, kan det funka? Är ju ett specialfall och otroligt väldokumenterat så om du ber någon av läkarna sjukskriva på halv- eller deltid kanske? Tycker inte du ska slösa föräldradagar nu.

    SvaraRadera
  18. Men oj vilken vändning!! Hur nu då??? Kanske Isak bara har det kämpigt i starten och nu är på g? Det här är ju otroligt!! Vad är liksom worst case och best case? Och om det värsta då, får man fortarande avbryta? Kramar

    SvaraRadera
  19. Elisabeth /MissB på MinBebis26 augusti 2013 kl. 18:48

    Jag har tänkt på dig/er idag och det var med nervösa fingrar jag tryckte mig fram till din sida. Men så möttes jag ju av riktigt bra nyheter, för det här läkarbesöket verkar ju ha gått riktigt bra. Det låter ju helt klart som det inte alls är så illa som det tidigare har verkat. Det är en liten kämpe där inne, han kanske bara har varit lite seg i starten och kommer igen nu. Jag fortsätter håller tummar och tår för er och lilla Isak, jag hoppas så innerligt att det blir en fullgången graviditet och att Isak kommer ut fullt frisk och kry till er kring bf. Stor kram

    SvaraRadera
  20. Detta lät ju mkt mer positivt!! Jag hoppas verkligen på fortsatt bra besked!!!!

    Får du verkligen inte gå till läkare på arbetstid? Det har jag fått på alla mina jobb, både privata och statliga. (O mvc "räknas" som läkare i de sammanhangen) Annars, kan du inte prata med din chef? Detta är ju verkligen ett ömmande fall. Han/hon borde ju ha förståelse! I annat fall - sjukskriv dig, ta semester el flex om ni har, och ägna sen inte en tanke åt stress el dåligt samvete för det. Jobbet är SÅ oviktigt jämfört med din hälsa!!!

    SvaraRadera
  21. Det verkar inte som mina kommentarer jag gjort med mobilen syns här :-(
    Jag har i alla fall hållt tummarna och hoppats för er och blir så glad och förvirrad idag när jag läser hur det gått. Det låter ju ändå som att det inte är helt hopplöst nu? Hoppas så himla mycket för er.
    Kram!

    SvaraRadera
  22. HEJA ISAK!!!!!!
    Jag hoppas, önskar och tror att lill-killen kommer att fortsätta att överraska, och växa.
    Mina tårar trillar nu också, men av helt motsatt grund än det var sist.
    Detta var absolut positiva hoppfulla nyheter

    Ahm66

    SvaraRadera
  23. Men det låter ju faktiskt svagt hoppfullt ändå! Jag säger som övriga, heja Isak!

    SvaraRadera
  24. Så fint att det verkar lite hoppfullt, fortsätter hålla tummar och tår och skickar styrkekramar, ni är fruktansvärt starka och jag beundrar er stort.
    Petra, endometriosdiagnos sedan -96 och mamma -13 mha ivf

    SvaraRadera
  25. Det är en stark liten kämpe du har i magen. Jag tror du är på väg till ditt livs mirakel!

    SvaraRadera
  26. Började nästan grina när jag läste att den här läkaren inte är lika negativ. Åh, vad jag hoppas att det här ska gå vägen!

    SvaraRadera
  27. Å, det låter ju bättre än tidigare besked. Hoppas på fortsatt ljusning framöver.
    Prata med din chef. Jag tror det är få människor som nekar ledighet i ett sånt här läge.

    SvaraRadera
  28. Men, va, vilken vändning! Från helt nattsvart till en liten ljusning. Jag hoppas och hoppas och hejar på Isak!
    Alltså, hjärtat OK, ryggmärg OK, lårbenet dvs bebisens storlek OK.
    Kvarstår lillhjärnan som kanske är OK, kommer magnetröntgen att visa helt säkert hur det står till eller är det också tolkningar?
    Kram, Bollan

    SvaraRadera
  29. Vilken liten kämpe ni har!
    Svårt att inte få helt klara besked såklart men jag väljer ändå att glädjas åt att det finns hopp!

    Kramar

    SvaraRadera
  30. Härlig läsning!! Håller fortsatt alla tummar och tår!! Jag har ett gäng gravid kläder och 4-5 byxor i strl 40-42 som du kan få!!

    SvaraRadera
  31. Jag blir också så glad, det känns fantastiskt hoppfullt. Önskar att allt går bra för er och Isak!
    Heja och kram

    SvaraRadera
  32. Ojojo vännen vilket helvete ni gått och går igenom! Jag är så ledsen för er skull. Ni förtjänar att ha en underbar och helt problemfri graviditet. Vad skönt ändå att läsa att ni fick mer positiva besked nu senast. Håller tummarna stenhårt för er och lille Isak!
    Kramar i massor!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering