Vecka 5 (4+6)

I går var då en bedrövlig dag, det här går ju inte alls bra. Det är som Jean Q säger i sin kommentar att jag bara vill veta och få det bekräftat.

Sjukvården är verkligen värdelös. På riktigt.

Jag började med att ringa den lokala Mvc där en tant på 70+ svarade, hon tyckte inte nåt var konstigt och sa att hon tyckte jag skulle börja med hälsosamtal vilket jag tyckte lät bra. Tills hon sa att det är i grupp och man pratar kost och sånt. Det är 14 juni, men jag tänker nog ringa och boka av, jag kan inte sitta i grupp och riskera träffa på en klient. Helst inte heller innan jag ens vet om allt är okey i magen.

Sen fick jag och maken tid för inskrivning den 24 juni, om exakt en månad hos en bm som hette Margareta.

Mamma mia har systemet att man knappar in telenummret och så ringer de senare, de ringde verkligen senare. Inte alls i tid.

Jag berättade att jag gjort ÄD och ville ha tid för inskrivning. Hon började dividera om i vilken vecka jag var i och hävdade att jag var i vecka 2 och att jag då inte får tid förrän i Juli. Jag sa att jag fått hjälp att räkna och jag är i 4+5 men hon trodde inte på mig. Sen sa hon att hon måste ringa upp.

Efter en stund ringde hon och sa att jag kanske var i v 2, och sen satt hon och räkna och greja. Jag sa att jag nog är säker att jag är i v4. Men att det spelar ingen roll, jag vill liksom komma och träffa nån.

Sen fick jag en tid 17 juni. Hos nån Maria. Inte hos Susanna som ska kunna ÄD.

Så jag hann inte få fram att jag ville komma tidigare, eller att jag gjort ÄD och kämpat i så många år. Jag kände mig helt överkörd.

Kändes inge vidare seriöst.

Jag känner mig helt vilsen :(

****

Sen klev Robban på en spik eller nåt i boden och blodade ner hela huset, så idag måste vi åka till veterinären med honom (läs maken). Stackars mattes gosefis.

****
Några har frågat hur maken reagerade. Konversationen var följande:

-Jag har nåt att visa dig..(visar stickorna)
-Öhh, vad är det här. Vad ska jag titta på (maken ser förvirrad ut)
-Ja, det är två streck. Det är något bra. Något positivt. (nu börjar jag fnissa)
-VA? Ojdå. Hoppsan. (ser lite skräckslagen ut, lyser upp)

Ser fortfarande chockad ut...

-Oj. Vad händer nu? Nu måste vi hålla tummarna.. (jag börjar gapskratta)

Efter 2 dagar:

-Oj. Det här var omtumlande.




Kommentarer

  1. Du verkar ha sån otur med sjukvården. :( Jag vet inte riktigt var i Stockholm du bor men om du ändå överväger Mamamia på söder skulle jag rekomendera Barnmorskorna i gamla stan. Jag glck hos dem och tycker att det var kanon. Snabb, trevlig och bra service plus att de hör ihop med BB Stockholm så om du gärna föder där kan det ju vara ett plus. Jag vet inte om dom är bra på ÄD men sen vet jag ju heller inte vilken extra hjälp man behöver när man gått igenom detta rent fysiskt alltså. Jag har Pcos och körde trippelkur med Pergotime plus Ägglossninfsspruta och det enda extra hag gjorde var ett tidigt ultraljud på Mamamia Karlaplan där jag fick behandlingen, annars var det inget speciellt. Det enda lite negativa med BM i gamla stan som jag så det var att de skickar en till Odenplan för ultraljuden. Lycka till!!

    SvaraRadera
  2. Usch, vilket trist bemötande från sjukvården. Blir uppriktigt förvånad över vilken dålig koll tjejen på Mamma Mia verkar ha, så där får det ju verkligen inte fungera. Hänger dom inte med på hur man räknar vid ivf/äd så säg bara att 20 april motsvarar din senaste mensstart, så får du ta upp de faktiska förutsättningarna sen när du väl träffar din BM. Jag håller tummarna för att du hittar en MVC som förstår situationen och som kan ta hand om dig på bästa sätt under graviditeten.

    Passar på att svara på din fråga på min förra kommentar: Ja, man får byta MVC precis när man vill under graviditeten. Och man får även byta BM inom samma BVC om det inte känns ok med den man har fått. Fast jag tyckte det var svårt att veta om BM var ok eller inte förrän i senare delen av graviditeten eftersom man knappt träffar personen fram till vecka 25. (Fast det kanske är tätare kontroller i början vid ÄD-graviditet?)

    SvaraRadera
  3. JMamamia brukar alltid ringa upp den tid jag får.

    Du har verkligen otur med sjukvården. Jag hoppas verkligen att det går bättre.

    Jag hoppas att du går till båda BM. Så att du kan jämföra och bestämma vilken du ska gå till. Du kan ju gå på fler ställen också om du orkar tills du hittar rätt.

    SvaraRadera
  4. vad jättekonstigt med hon i växeln på MM, vadå vecka 2?? då skulle du ju inte ens ha kunnat testa än, v. 2 är väl när man har ägglossningen (eller ET då). gud vad knäpp. hon måste varit en vikarie. när jag ringde till MM var det ett helt annat bemötande, en tjej som hade koll. jag hade iofs varit på UL när jag skrev in mig, så jag visste precis vilken vecka jag var i, när de frågade när min sista mens var sa jag bara att nej jag har gjort ÄD och har fått besked idag från kliniken att jag är i 7+1 idag (eller vad det nu var). Det godtog de utan problem. Och hon kändes förstående och liksom, snäll. Jag tror nog det blir bättre när du är där, barnnmorskan kommer ju ha mkt bättre koll än tjejen i växeln som nog bara är receptionist utan utbildning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det märkligt, gud vilken konstig människa.

      Men du fick en annan BM än mig? verkade hon bra?

      Radera
    2. ja jag har fått den här Susanne. de "gav" henne till mig när jag sa att jag gjort ÄD och frågade om de var vana vid det då sa de jaaa absolut, vi har MÅNGA sådana patienter (alltså, det var nog lite salesman på henne, jag menar så himla många ÄD-patienter finns det inte ens...), du kan få en tid hos Susanne här hos oss som har väldigt mycket ivf- och äd-patienter... så jag liksom fick henne utan att behöva be. Men, jag tror att de allra flesta är bra. Alltså, klart det finns knäppisar men de flesta bm jag träffat, har ju ändå varit en del under alla ivf:er, är vänliga och empatiska människor. Så jag tror det blir bra. och känns det inte bra, så bara att byta! det jag tyckte vara bra med mama mia var att de inte håller på och larva sig med det här med hälsosamtal som jag förstått att vissa gör. man skrevs in direkt. jag menar, om man nu kämpat för det där jädra plusset i miljoner år, som vi, då känner jag inte att jag behöver sitta och få veta att det är inte bra att äta brieost och man ska inte röka. Vi kan allt sånt! Jag vägrar sitta i nån grupp och bli undervisad. jag vet mer om gravidkost och träning än de flesta. man har ju haft ngra år på sig att lära sig liksom...

      Radera
  5. Men fy! Vilken Mama Mia var det? Jag hade funderat på den på Karlavägen, men har faktiskt också hört av andra att vissa på Mama Mia ibland är lite okänsliga och har konstig attityd.
    Annars har jag funderat på Ultragyn Odenplan eller BB Stockholm Family på Riddargatan. Men har inte ringt till någon än. Vet inte om jag ska avvakta efter jag gjort det tidiga VUL:et som jag får göra hos min distansläkare i Sthlm som hjälpt vid IVF:en. Du och jag är nog ungefär lika i graviditeten, jag är enl min "gravidapp" i vecka 4 + 2. Ska bli kul att följas.
    Hoppas det löser sig för dig med MVC. Det måste ju KÄNNAS bra. Detta är ju bland det viktigaste i livet.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var till karlavägen jag ringde.

      ÅHH, vad roligt, då kan vi följas åt :)

      Vad har du för gravidapp? Jag har inte vågat skaffa någon ännu...

      Kram!

      Radera
    2. Haha, jag har inte bestämt mig än. Har laddat ner flera stycken. De två som leder just nu är en svensk som heter just Gravid App (lila symbol) gjord av Babygruppen. Där finns info både riktat till blivande mamma, partner och fostrets utveckling.
      Sedan har jag även en engelspråkig app som heter Pregnancy (röd-orange symbol med en baby i en mage). Där finns väldigt fina bilder och nyttig info.
      1177 har också en app som heter Tema Gravid, verkar bra men lite tråkig.
      Tror jag gillar den förstnämnda bäst än så länge (laddade ner igår dock...).
      Jag har bestämt mig för att vara glad och våga tro. Tror inte att jag man kan förbereda sig och bli mindre ledsen om man går och oroar sig i förväg. Bättre att glädjas när man kan och ta sorgerna när de kommer.
      Kram!

      Radera
    3. Åhhh..Då måste jag spana. Tack:)

      Har du oxå en blogg? för när jag klickar på dig så kommer jag ingenstans :/

      Kram

      Radera
    4. Jaa, det har jag. Adressen är: meumvita.blogspot.se :-) Välkommen dit!

      Radera
  6. Men... Är de inte kloka? Skulle så gärna vilja höra hur hon tänkte när hon kom på att du skulle vara i vecka 2, hur skulle man kunna plussa då? En mycket dålig dag på jobbet :-(

    Jag gick hos Mama Mia vid Karlaplan "för massor med år sedan" och var inte imponerad. Hon jag gick hos pratade mest om sina barnbarn och efteråt ångrade jag så att jag inte bytte, byt direkt om det inte känns bra det blir inte bättre...

    Kan du inte testa att ringa någon i grannkommunen, jag skulle inte vilja gå där jag riskerade möta klienter eller i mitt fall då, kunder. Mama Mia finns i Kista också, vet dock inte hur de är.

    Lycka till i stallet i kväll.

    Kram Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur. Hon måste vara ny pöå jobbet :-)

      Har nog hittat en i kungsholmen, ska ringa dit på måndag.

      Det var inte stallet i kväll. Det var nästa vecka:)

      Förvirrad.

      Kram

      Radera
  7. måste bara säga en sak till - tänk så här att det är inte så himla bråttom med inskrivningen. du kan ju fundera på detta ett tag till, jag menar inskrivning är ju ändå inte aktuellt på ett par veckor ännu. Precis när man plussat är man ju lite upp och ned, orolig, glad och extra skör. Egentligen fel tid att sitta och ta en massa beslut. Och du ska ju ändå inte gå på ett tag ännu. Så låt veckorna rulla på litegrann. Jag ringde som sagt BM efter mitt VUL i v. 8, då kändes det mer ok och det hela hade sjunkit in lite mer. Man går ju ändå inte dit förrän i v. 8-12, så varför rodda med det innan, liksom (jag fick som jag skrev tidigare tid en knapp vecka efter jag ringde så det var inga problem med kö). Vet du var du ska göra VUL, det är hos din vanliga gyn va?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet:/ Men jag är så i gasen efter allt och jag vill ha nån att hålla i handen på vägen. Då tämnker jag att det är det Bm är till för?

      Ja, jag tror jag bokar hos henne till v 8

      Radera
  8. Grattis än en gång. Du kanske inte ska stressa upp dig så mkt med att få hcg provet utan istället försöka få ett tidigt ultraljud? Bara ett tips men jag förstår du vill veta NU. På min privata ivf klinik med försöket som lyckades gjordes inga hcg prov utan man tog grav.test hemma och ringde. Sedan fick jag ultraljud i vecka 6-7 och då såg de hjärtat som slog. Där fick jag med ett datum jag skulle uppge som sista mens för BM och då var det inga problem. Kan du inte maila din klinik och få sista mens datum att uppge? Min BM hade ingen erfarenhet alls av Ivf men var den underbaraste Bm jag kunde få. Tyvärr ej Sthlm.Du kan alltid byta om du inte trivs. Får man inte special mvc vid äggd. med? Det brukar vara på sjukhuset (jag fick gå s.mvc pga högt blodtryck) och där borde de ju vara mera insatta i äggd. Det är din Bm som remitterar dig dit sen i så fall. Kramar Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har så rätt. Nu ska jag bara aaaaanndas :-)

      Kram

      Radera
  9. Stort grattis! Jag gick hos Barnmorskorna Västermalm, de finns även i gamla stan. De var helt underbara och jag blev så bra bemött från första stund. Jag hade en otroligt jobbig graviditet och fick så mycket stöd av min barnmorska. Om du inte känner att Mamma Mia bemött dig bra så ring dem och se hur de känns. Jag har hört mycket dåligt om Mamma Mia så valde bort dem på grund av det. Stort Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag flera tips på dem, så jag ska ringa dit på måndag

      Tack!

      Radera
  10. Haha, din make, roligt!!!
    Men... snart får du ge mig numret till Mamma Mia så ringer jag upp dem åt dig! Vad f*n är problemet med alla??? Klart som korvspa att du ska komma till någon som kan ÄD om den möjligheten finns!
    Hoppas du får en mysig helg nu, med dina två familjemedlemmar :)
    Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering