Tjock!

Jag blir så full i skratt när jag läser mitt blogg inlägg från igår (och vissa andra dagar), mitt i meningen har jag rusat i väg och lämnat den oskriven. Så att säga. Så är det jämt när jag bloggar, nåt händer, telefonen ringer eller jag ska iväg. Och i stället för att spara till senare så publicerar jag inlägget. Jaja, det blir som det blir i bland.

****
Vi bråkar inte särskilt ofta här hemma, men igår rök vi hop om en väldigt löjlig grej, somsen förstörde hela dan. SÅ himla trist. Jag bli ofta väldigt ledsen och sårad efteråt medans maken tycker att om man inte pratar om det så finns det inte. Jag är dessutom ganska långsint så även i dag känner jag att jag håller mig på min kant och inte känner mig så glad.

Trist som sagt.

****
Ännu mer trista saker är att jag vägde mig i morse, jag har gått upp 2,5 kilo sen november och 4,7 kilo sen augusti.

Jag fick både panik och hjärtklappning. Vi har ju en gräns hur mycket man får väga när man rider och vi ska vägas in snart. och med ridkläder och stålskorna så kommer jag inte klara den. Dessutom är det ingen bra början på nästa försök.

PANIK!

Vad ska jag göra? Var ska jag börja?

Nu är det enda jag tänker på. Det ENDA. FAAAAN.

 Ett sätt att hålla mig i skinnet är att skriva vad jag äter här. Så det ska jag försöka göra.


Frukost: 1 ägg, en halv rågmacka med rökt kalkon och 1 ostskiva. (inget smör)
Fika: en halv rågmacka med rökt kalkon
Lunch: Boggryta gjort i lergryta med råris, sallad
Fika: 1 morot
Middag: köttfärsbiff med potatismos med mjölk och kokt broccoli och blomkål
1 apelsin, 1 banan

Motion: cykel till och från jobbet 5 km (ca 20-30 min totalt, ca 200 kcal)
Kvällspromenad 40 min, 3,2 km

Kommentarer

  1. Usch! Vad drygt att du lägger på dig så mycket nu...!
    Det är bra att du får träffa dietisten snart. Ni måste ju med gemensamma krafter kunna få bed dig ett par kilo eller två!
    Ha en bra måndag!!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas också att dietisten kan hjälpa dig. Det känns som att vissa personer som jag går upp i vikt väldigt lätt. Det är nog något med generna kanske.

    Jag använder metformin. Har du testat det? Man måste dock få det utskrivet av en läkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig hört talas om, är inte det för dem som har diabetes?

      Radera
  3. ja det är väl inte direkt ditt fel, det här med vikten. Hur blev det nu med klimakteriet eftersom du var tvungen att opereras pga endometrios. Du behöver kanske extra hjälp med medicin för att gå ner i vikt snabbt, du har ju inte hela livet på dig att bli gravid, jag menar att du har fortfarande tid kvar.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog både och. Kankse?

      Vi har en värdelös vårdcentral. Jag vågar knappt ringa dit ju.

      Radera
  4. Alltså jag tipsar igen om appen shapeup, den är jättebra! Där fyller du i vad du äter, och vad du gör - tex går, springer, rider el cyklar osv. Och hur mycket du vill gå ner, då räknar appen ut hur många kalorier du får äta om dan, och den räknar ut hur många kalorier du har kvar när du ätit det du ätit, och motionen gör ju att du får äta mer så man tänker verkligen på vad man äter och att man rör sig så man kan äta lite mer om man vill!
    Jag gick ner från 78 kg till 63 kg på 3 månader. Då tränade jag thaiboxning 1 ggr/vecka och sprang 2 ggr i veckan...
    Och förresten, finns det viktgräns när man rider?? Jag har ridit i hela mitt liv å haft egen häst och aldrig hört talas om det???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är den nedladdad och jag ska prova den. Tack för bra tips!

      Ja, tyvärr så finns det en viktgräns, alla istallet vägs in varje termin.

      Radera
    2. Kul! Hoppas du tycker den är lika bra och att den hjälper dig lika mycket som den hjälpt mig :)

      Men det där med stallet har jag aldrig hört talas om!? Det verkar ju helt sjukt! Vägs alla in? Och om man väger för mycket, vad händer då? Det är ju vuxenmobbning! Får det verkligen vara så? Hur mycket är för mycket då?

      Usch vad arg jag blev nu.,, orättvisor!

      Radera
    3. Jo, tyvärr:-( Om man väger för mkt får man inte rida. Och framförallt inte hoppa, för den viktgränsen är 5 kg mindre.

      Det är väl för att spara på höstarna förmodar jag?

      Radera
  5. Bifogar en länk där det står lite om shape up, jag har bara haft appen, alltså inte betalar för att gå med i "klubben" och det funkar. Prova! :)

    http://www.shapeupclub.com/LearnMore.aspx

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är lite svårt att hitta maten och veta att man väljer rätt mat. och hur mkt man ätit.

      Radera
    2. Det går att skanna in maten om du har ajfån, kanske med iPad oxå? Och hur mkt är bara att mäta. På viss mat står det tex "1 skiva" osv...

      Radera
  6. Heja, heja! Glöm inte att dricka vatten och meditera lite. Hade liknande panik inför läkarundersökning till adoptionsmedgivande, var alldeles för tung och allt bara låste sig. Funkar inte så bra under stress kan man väl säga. Håller tummarna för dig!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering