Vecka 15 (14+0)

Hurrraaaa! Vecka 15! Magiskt! Det betyder enligt min app att jag är i trimester 2. Det säger mig inte så mycket men det är säkert jättebra.

*****
Vaknade med huvudvärk i dag igen, nu har jag haft huvudvärk från och till i nästan en vecka. Jag brukar aldrig ha huvudvärk annars. Jag kan ju inte låta bli att bli lite hypokondrisk och fundera på om blodtrycket kanske är lite högt.

Denna veckas gravidkrämpor  under vecka 14 kan annars sammanfattas med:

-Sura uppstötningar
-Flåsandes (som en bulldog ungefär)
-Huvudvärk
-Hjärtklappning
-kvällströtthet
-Lite ilsk
-Växande mage
-Nysningar (kraftiga så hjärnan följer med en bit varje gång)
-törst

****
Jag är superskitdålig att skriva min orosdagbok, det mesta av oron kretsar bara kring tvillingarna och vår framtid. Det är som jag är i en lite bubbla där världen fortsätter kring mig men jag är inte alls med.

Jag fyller tom med år nästa vecka och brukar vilja ha massor av presenter och kalas, då var dessutom tanken att vi skulle resa i väg.

Men inte ens det har jag fått tummen ur att göra. Jag går liksom bara och väntar..

Nästa händelse är barnmorskan den 11 mars, det ser jag fram emot. Jag har massor att fråga och ta upp.

Jag pumpade mina fantastiska Riga kompisar som också gjort ÄD och en del av dem har tvillingar. Jag fick så mkt tips och idéer, så himla bra!

Tack dessutom du anonyma med tips på böcker och hemsidor!

****
Maken var i väg med Katten Robban häromdagen, de tog konstigt nog inte blodprover utan kände bara igenom honom. Han är ju mkt piggare. Men han ska få äta kortison resten av livet, ursofalk däremot ska vi sluta med.

Hon tyckte vi skulle byta mat till RC hypoallergenic igen, för den är mindre kalorier och han behöver gå ner i vikt.

Vi hade den i början och jag tyckte han kräktes mer av den. Kanske vi måste ge den en chans till?

****
Idag måste jag åka och handla ny BH, min passar inte längre då jag verkar blivit bredare över bröstkorgen. Jag har hyskor i men då glider BH bandet ner hela tiden.

Det är mitt enda måste idag. Underbara fantastiska fredag!

****
Barnet
Fostret växer snabbt och väger knappt 100 gram. Den här veckan blir det ungefär 14 centimeter långt, mätt från topp till tå. Nu kan fostret få in tummen i munnen, men fortfarande inte styra sina rörelser eftersom nervsystemet ännu är så pass outvecklat. Läpparna börjar få en fylligare form.

Mamma
Det börjar synas mer att det är något på gång och många måste köpa större kläder. Vissa som har fött barn tidigare tycker sig känna redan nu att barnet rör sig, men det är fortfarande ganska ovanligt.

Eftersom fostret lagrar kalcium kan du under den här perioden bli sugen på mjölk. Drick gärna mjölk både nu och senare.

Hjärtkapaciteten ökar för att klara syretillförseln till både dig och fostret. Fram till och med vecka 32 kommer hjärtats kapacitet att öka med 30 till 50 procent.

De flesta kvinnor pendlar under den här tiden av känslor mellan lycka och förtvivlan. Reaktionerna kan vara häftiga, ungefär som tonårstidens humörsvängningar. Tankar och fantasier om barnet är vanliga. Många drömmer mycket nattetid och minns ofta drömmarna bättre än annars.

Många kvinnor som har barn tidigare tycker att de ägnar barnet i magen för lite uppmärksamhet, vilket skapar skuldkänslor. Det är naturligt att inte vara lika uppfylld av sin graviditet när det samtidigt finns äldre barn att ta hand om. Njut när du kan och hinner. Läs mer om att vara gravid igen.

Pappa/partner
Stundtals kan det vara besvärligt att leva med en gravid kvinna. Humörsvängningarna kan vara stora – ena stunden kan hon vara hur glad som helst, nästa stund kan allt vara botten. Eftersom du står närmast kan du få klä skott för en del av hennes nedstämdhet. Du kan påverkas av detta och själv bli både ledsen, arg och frustrerad och undra hur det här ska gå.

Under graviditeten kommer ni båda mer eller mindre att genomgå en psykologisk utveckling. Nästan alla relationer förändras på något sätt. I parrelationen kan nya beteendemönster tvingas fram. Nu, om inte förr, kan ni träna er i kompromissandets konst. Förmågan att arbeta sig igenom svårigheter är mycket stor under graviditeten, allt arbete som utförs under denna tid gör att ni står bättre rustade inför det som väntar. Ta er tid för varandra och våga prata med varandra om hur ni känner och tänker.


Kommentarer

  1. Hurra för 15 veckor! Jisses.. Tänk att du väntar tvillingar.. Vem kunde ana det för nåt år sedan.. Hoppas att du ska få må bra trots vissa gravidkrämpor. Är inne varje dag och kollar hur du och de små mår..och håller tummarna i tankarna mest hela tiden.
    Ha en underbar fredag..

    Kramar från Lena och missarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt, jag kan inte ens tro det själv.

      Tack och ha en fantastisk födelsedag i dag. Grattis :-)

      Radera
  2. Låter ungefär som mina gravidkrämpor med mina tvillingar !
    Men blodtrycet borde du kanske kolla innan 11/3. Det kan vara smart. Det kan du ju göra på vilken vårdcentral som helst, eller till och med själv om du har rätta grejor.
    Kram
    Ahm66

    SvaraRadera
  3. Vecka 15, hurra! Tänk vad tiden går fort. :)
    Tycker också du ska gå och kontrollera blodtrycket innan den 11/3.

    Trevlig helg!

    Kramar ❤️

    SvaraRadera
  4. V. 15, va roligt! Älskar att följa, läsa o glädjas åt din graviditet. Din huvudvärk KAN bero på allt som händer i din kropp just nu vad gäller hormoner. Hormonell migrän/kraftig huvudvärk är inte ovanligt. Hade jag iaf periodvis i mina två graviditeter! Ja kolla blodtrycket, det tycker jag låter vettigt. :-)

    Tänker på dig och nu när det är helg äter jag också mina få godisbitar- inspirerades av dig hihi! :-)
    Ha' en fin helg.
    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det förstås vara, otrevligt är det i alla fall.

      Härligt att höra, visst funkar det bra!

      Kram

      Radera
  5. Grattis vad underbart med v15!!!!
    Kram Nenne

    SvaraRadera
  6. Hjärtklappning tyckte jag var riktigt obehagligt, kändes liksom som stress och det ville jag inte ha under graviditeten. Men... tycks som att många har det så... I övrigt, såååå roligt att följa dig. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, den är väldigt otrevlig.

      Kram

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering