ABC-kurs- Alla barn i centrum

I går var jag på den första kursen av kommunens ABC-kurs. Det är en föräldrautbildning fyra måndagar framöver tillsammans med 9 andra mammor och pappor.


 Syftet är att främja barns positiva utveckling genom att stärka relationen mellan föräldrar och barn. Innehållet utgår från forskning kring föräldraskap och barns utveckling samt FNs barnkonvention. Du får med dig: Insikter och tips som underlättar din vardag hemma. En möjlighet att diskutera och dela erfarenheter med andra föräldrar.


Första kursen handlar om att visa kärlek- hur visar vi kärlek och värme, hur vill mitt barn bli älskat?


Om man inte hade skuldkänslor innan så får man absolut det efter denna kurs samt en tacksamhet att man kommit till insikt över att en kan göra om och göra annorlunda. det som också var skönt var att höra hur andra hade det, och att våra upplevelser var snarlika.


Kurs 2 handlar om att vara med; Hur påverkar vi varandra i det dagliga samspelet? Hur kan vi förebygga konflikter med våra barn?


Efter kursen var jag rejält trött, funderade mycket och vi har även en hemläxa. Jag ska rikta in mig på Alfred och ha honom i åtanke under kursen. För uppenbarligen hittar vi inte kommunikationen med varandra.


 Såhär dan efter så känner jag mig rätt hjärndöd, vad var det vi sa och vad skulle man göra? I morse var Alfred på sitt mindre glada humör och säga åt honom att vänta för att läsa i boken var ingen smart plan. Nä...Läsa igenom allt i kväll igen och reflektera över dagen och nytt försök i morgon.


****
På jobbet är jag överkörd som ett godståg, på torsdag påbörjar jag den andra tjänsten. Jag har ingen aning om hur det fungerar, det var 10 år sen jag jobbade med det. Trots jag läst på så är allt så oklart vad som ska göras, hur allt funkar så det är bara att kasta sig in i karusellen och göra sitt bästa. If you cant beat them-join them :-)


Om inte annat lär jag känna kommunen bättre, fler kollegor och får pröva mina vingar på olika tjänster.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering