Kan själv!

Ett genomgående tema de senaste månaderna är KAN SJÄLV! Allt ska de fixa själva och twinsen blir skriförbannade om vi råkar göra något före dem. Tex spola i toaletten, öppna dörren, gå ner för trappen osv.


Alfred är den som mest vill kunna själv och är naturligtvis den som också blir rasande vid eventuell hjälp. Han är också väldigt närhetsbehövande just nu och vill att vi ska vara med hela tiden, överallt vilket är oerhört mysigt då han förut var tvärtom. Alfred är även väldigt noga med kläderna, han ska välja själv och vi får inte hjälpa. han får plocka fram kläder kvällen innan då han annars aldrig blir klar på morgonen.


Det är svårt att inte använda ordet inte, det känns som att de flesta meningar vi använder är NEEEJ, INTE där osv. Jag försöker verkligen tänka på det och låta dem prova det mesta och inte komma med pekpinnar. Vi försöker också bekräfta, peppa och berömma när det behövs, att man måste öva på vissa saker för att sen kunna.


Det är verkligen en svår balansgång det här med föräldraskap. Hur man än gör...


Jag vill att de ska ha verktyg med sig i livet, våga och ha god självkänsla och inte föra över ens egna bagage man har.


****
Jag har i helgen pillat bort mina gelénaglar. Det är med långa naglar och fula naglar när de växer ut är verkligen inget för mig.


Under allt gelé ser de trasiga, slitna och fula ut. Men de är åtminstone mina!


*****
I helgen har vi varit på vår första cykeltur med cykelvagnen, det finns så mycket att upptäcka och vår nya kommun är enorm till ytan. Vädret har varit fantastiskt och nu är alla miljoner fönster på huset även putsade!


Vi älskar verkligen vår nya kommun, vårt fina hus och allt runtom. Det enda som möjligen saknas är lite lekparker. Inte ens förskolor och skolor har bra lekplatser...











Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering