Julefrid och arg på dagis

I morgon är sista dagen på jobbet inför julledigheten, jag är åter på arbetet 9 januari. Det känns väldigt länge men ska å andra sidan bli skönt med lite ledighet.


Nu vet jag inte om ledighet kan räknas med tvillingar på 3,5 en halt katt och en hjärtsjuk katt. :-)
Men jag ska försöka njuta av familjen och tillvaron. Jag har lite planer på vad vi ska hitta på under ledigheten, tex  naturhistoriska, bad, lekland, mulle meck och så ska Klaras bästa kompis från gamla dagiset komma och leka.


Möjligen ska jag åka upp en sväng till mamma då hon fyller år dan innan julafton, möjligen tar jag med ett av barnen på den resan.


I övrigt blir det nog utelek och vardagen som kommer ta över. En av mellandagarna ska jag på dressyrkurs i stallet, det ser jag framemot!


****
Under en längre tid men främst hela förra veckan så hade barnen, framförallt Alfred svårt att somna. Det härjades, lektes, väckte Klara och var allmänt kaos. På morgonen var Alfred såklart medvetslös. Eftersom båda av oss är borta på aktiviteter/har jour så lägger oftast 1 förälder barnen vilket nu en tid varit en omöjlighet.


Eftersom jag varit extremt tydlig med att barnen inte ska sova på dagis så slog inte den tanken mig först. Men...


Jag konfronterade förskolan och mycket riktigt, de hade sovit minst 45 min varje dag!! Jag höll på få spader, seriöst! Jag berättade att det är helt ohållbart och det håller på förstöra hela vår familj. Jag tycker det inte heller är acceptabelt att mina barn ska sova bara för att ALLA barn ska det. Tvillingarna har inte sovit dagtid på två år...


Kidsen går på en storbarnsavdelning där barnen är 3,5-5 år. De har som regel att alla barn måste vila/sova varje dag. Madrasser tas fram, hela avdelningen släcks ner och rullgardiner dras ner. ALLA måste vila minst 30 minuter. De har inte läsning eller något utan avslappningsmusik.


Jag mailade förskolechefen och talade återigen om för personalen att mina barn INTE ska sova.


Så...


Nu får vi se.


God jul på er om vi inte hörs före julafton!



Kommentarer

  1. God Jul på dig också!!
    (brukar inte säga det i förväg, men läser kanske inte mer här före själva jul...)

    KRAM

    SvaraRadera
  2. Usch vad tråkigt och jobbigt det är när det inte fungerar som man önskar på dagis. Bra att du sa ifrån, det är verkligen inget som borde vara ett problem.
    God Jul!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering