Funderar kring byte till dagmamma

I torsdags var vi lediga för att åka och hälsa på dagmammorna. Vi skulle vara där 9.30 och inte ha med något, de skulle bjuda på mellis. 

När vi kom fick vi Stå och vänta på parkeringen på den andra dagmamman, de slår samman sina grupper och är varannan dag hemma hos den ena eller andra. Det ä 6 barn/grupp plus familjernas egna i bland. Den ena hade 6 barn själv. ( jag som tycker det är många med två;) Deras motto är ur o skur och de är alltid ute i skogen eller ängarna och finnns väldigt dåligt med lekplatser där. De är ute hela dagarna förutom lunchen. 

När den andra dagmamman kom med sina barn så gick vi till den enda lekplats som finns o det var 3 gungor o en sandlåda. Deras barn började genast rusa ut i skogen, klättra i träd osv. Var någon kissnödig fick de kissa på kissträdet. 

Efter en stund var det sång och musiklek och så fick barnen lite vatten. De hade inget mellis för de tyckte det var så mkt getingar. Vilken tur att jag tog med mig! Mina var såklart hungriga för det var ju några timmar kvar till lunch. 

Vid 11 skiljdes vi åt, de skulle träffa andra familjer i kön och vi stod långt bak tydligen. Så nästa vecka får vi veta. 

Men jag vet faktiskt inte. Saker jag funderade på är Hur löser de pottningen? Blöjbyte i skogen? Vi försöker ju få våra torra. ( det går sådär men ändå) 

Just nu har vår förskola 16 barn på tre fröknar. Tror jag. Men dagmammornas barn är större. 1 barn på 1,5 och 1 på 2 år och resten på 3-5. Men de har 12 barn på 2 vuxna. 

Jag vet inte varför jag tvekar, jag tyckte om den ena men den andra fick jag ingen kläm på. 

De verkar vara mkt barnvana och trygga, även barnen verkade trygga och glada. Sjukdomar och semester försöker de lösa mellan varandra och en tredje dagmamma. 


******

Sen åkte jag och red ett mkt svettigt pass på en ponny på kvällen. Hade ont i rumpan på kvällen och dan efter kunde jag inte sitta. Efter en noggrann inspektion av kollegan så konstaterade vi att jag hade ridsår. Vafan. Ridsår!? 

Fick sitta på ena skinkan hela dan och även idag. Nåja. Någon gång ska vara den första. 





Kommentarer

  1. 12 dagbarn plus egna barn på två vuxna låter helt galet i mina öron! Det låter som en gigantisk uppgift att hålla så många barn under uppsikt och då i ej inhägnat område. Ett ögonblick av ouppmärksamhet och något barn kan ge sig iväg på egna upptåg. Jag förstår verkligen om du tvekar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är äldre o går i skolan. Men de var med när vi var där.

      Radera
  2. Om de är ute så mkt.. Missar de inte en del med det finmotoriska som att pärla, måla, pyssla osv? Sitta och mysa i soffan och läsa en bok? Leka med leksaker? Tänk till också om du vill vara ute hela dagen? Om inte, tror du dina barn vill det? I ur och skur? Låter dessutom som en stor grupp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske på morgonen innan de går ut? Jag tror de är inne när de små ska sova. Men jag vet inte.

      Eller hur. Hmm.

      Radera
  3. Jag hade haft kvar mina på förskolan. Alt. sökt annan förskola och haft kvar barnen i väntan på omplacering. Följer dagmammorna läroplanen? Bara att de inte hade med mellis får mig att dra öronen åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi står i varenda kö i hela kommunen. Vissa har vi stått i två år men de flesta sen 2015.

      Jäkla tur att jag hade med mig. Men de andra barnen fick ju inget. De måste ju oxå varit hungriga?

      Radera
    2. Jag tänker också på din son som likt min dotter är lite känslig för dagar som inte följer rutiner. Förskolan har ju ganska tydliga och lika rutiner vilket kan vara väldigt bra för lite känsligare barn. Eller hur man ska välja att kalla di små liven. Dagmammor i all ära men det är nog lite mer fri lek där än organiserad lek. Min dotter gillar bäst organiserad lek och att vara ute på en lekplats som tillåter att byta aktivitet ofta dvs inte bara gungor och fritt spring i skog. Hu nu låter jag negativ. Hoppas ni får en förskola där ni och ffa barnen trivs bättre med pedagogerna. Det finns liksom ingen som helst möjlighet att bli omplacerad om man trycker lite på att din son inte verkar trivas?

      Radera
  4. Jag hade INTE bytt till dagmamma. Iaf inte i den konstellationen som de verkar ha :/
    Jag hade letat vidare <3

    Annika K

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är de enda som finns i hela kommunen.
      Jag letar ;)

      Radera
    2. Ojdå! :O
      Jag hade nog väntat med byte då ni ska flytta så småningom. Eller så hade jag bytt förskola. Det ska kännas bra i magen <3

      Annika K

      Radera
  5. Men den där tredje dagmamman då? Kanske bara jobbar deltid?

    SvaraRadera
  6. Jag tänkte på att jag vill att förskolan ska ett komplement till hemmiljön. Jag är ute mycket och då blev det naturligt att jag valde att sätta mitt barn på en "vanlig" förskola i stället för ur-och-skur.
    Att tänka på när det gäller de större barnen är att de är lediga från skolan relativt mycket/ofta. Jag tror skolan i vår kommun har 8 lediga vardagar denna höst (inkl höstlovet). Vad gör de då? Vem anpassas verksamheten för de dagarna? På våren är det ännu fler dagar.
    Sen finns det ju en trygghet i att barnen kan gå kvar hos samma dagmamma även när de börjat skolan. Kommer dina barn oavsett behöva byta när ni flyttar till huset så kanske det är bättre att vänta

    SvaraRadera
  7. Jag har haft dagmamma i fem år. Det har varit så fantastisk. Tycker det låter toppen, hos oss är det 12 barn på två stycken, jäklar vilken stenkoll det har. Fantastisk att få vara ute så mycket! Men det ska kännas bra för dig. Svårt det där att veta.

    SvaraRadera
  8. Om dagbarnvårdarna har ett Ur o skur-tänk så har de säkert också en plan för det. 2 av mina barnbarn går i en grupp med just den inriktningen hos en dagbarnvårdare. De är 2 stycken och har många fasta rutiner. Barnen har mattermosar som klarar varm och kall mat. Potta med plastpåse i. Liggunderlag o fårskinnsfällar att sova på i ett hägn. De räknar o skriver med det som naturen skänker, lär sig om djur o natur. Detta erfordrar bra kläder från föräldrarna. Som också har valt detta och ställer upp på 100 %. Fotografering ute i skogen av fotograf, de gör allt som förekommer enl läroplanen. Jag är full av beundran och barnen stortrivs. De har astma båda två och det har inneburit färre snuvor o mindre astma. Den äldsta var till en början på vanlig förskola först men var sjuk hela tiden med andningsbesvär. Så bytet har bara varit ett plus. De kan även ta en dag hemma på gården, eller leka i den ena dagmammans stora lekrum. Inget är huggit i sten. De känner också väl till alla smultronställen i närmiljön där de leker o upptäcker.

    Mina andra barnbarn har 3 av 6 gått på ur o skur. Mest pga astman och mycket aktiva barn.

    SvaraRadera
  9. Tycker det verkar liye sådär med den där dagmamman. Kolla av med dom vad det är för rutiner och tänk kring aktiviteter osv. Mina barn har stormtrivts hos sin dagmamma och hon kör enligt läroplanen. Min äldsta behöver rutiner och trivdes inte med olika personal som det är på förskolan men hos dagmamman har det fungerat klockrent. De är väldigt mkt ute. De är på lekplatser på stan i skogen biblioteket... listan kan göras jättelång men följer ändå ett schema och rutinerna är samma oavsett var de är och även aktiviteterna har ett mönster. Måndag-nattisdag, tisdag lekplatser, onsdag gympa, torsdag -alltid samma plats och mkt lära, fredag -utforska närområdet. Kolla hur den dagmamman ni pratat med jobbar.
    Mvh Tina

    SvaraRadera
  10. Tycker det verkar liye sådär med den där dagmamman. Kolla av med dom vad det är för rutiner och tänk kring aktiviteter osv. Mina barn har stormtrivts hos sin dagmamma och hon kör enligt läroplanen. Min äldsta behöver rutiner och trivdes inte med olika personal som det är på förskolan men hos dagmamman har det fungerat klockrent. De är väldigt mkt ute. De är på lekplatser på stan i skogen biblioteket... listan kan göras jättelång men följer ändå ett schema och rutinerna är samma oavsett var de är och även aktiviteterna har ett mönster. Måndag-nattisdag, tisdag lekplatser, onsdag gympa, torsdag -alltid samma plats och mkt lära, fredag -utforska närområdet. Kolla hur den dagmamman ni pratat med jobbar.
    Mvh Tina

    SvaraRadera
  11. Tycker det verkar liye sådär med den där dagmamman. Kolla av med dom vad det är för rutiner och tänk kring aktiviteter osv. Mina barn har stormtrivts hos sin dagmamma och hon kör enligt läroplanen. Min äldsta behöver rutiner och trivdes inte med olika personal som det är på förskolan men hos dagmamman har det fungerat klockrent. De är väldigt mkt ute. De är på lekplatser på stan i skogen biblioteket... listan kan göras jättelång men följer ändå ett schema och rutinerna är samma oavsett var de är och även aktiviteterna har ett mönster. Måndag-nattisdag, tisdag lekplatser, onsdag gympa, torsdag -alltid samma plats och mkt lära, fredag -utforska närområdet. Kolla hur den dagmamman ni pratat med jobbar.
    Mvh Tina

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering