Alfred sjuk

När jag tog upp Alfred i morse var han rätt gnällig och ledsen. Ingen feber. Men sen hörde jag flåsandes, han låter som han joggat en mil ungefär. 

Så nu blir det att kontakta vårdcentralen, hoppas verkligen de kan hjälpa.  Jag känner mig inte trygg med nån vård och funderar starkt på det här privata sjukhuset för massor av pengar i månaden, där är det ingen väntetid på flera månader, man får trygg hjälp direkt. Som det är nu är det lite som en rysk roulett. 

Klara hostade oxå en massa i natt men verkar inte vara så förkyld. Hon är pigg och glad. 

Jag å andra sidan vaknade sur trots en bra dag i går. Men är arg på maken som inte tar ansvar, jag ska både jobba en hel dag och planera och sköta hem o hus. Sånt retar mig. 

Vi hade besök av två kompisar i går kväll. Så himla trevligt! Jag gillar när det är människor omkring mig, jag saknar min familj och vänner. 

I dag får vi städat. Tack och lov! Jag tycker jag städar hela tiden men det hjälper ju inte. 

Hör av mig sen om det är nåt. Kram i solen! 


Kommentarer

  1. Kolla om Alfred har indragningar när han andas. Man ser det lättast på revben och halsgrop, huden åker in mellan revbenen när man andas in. Det betyder att man måste jobba hårt för att andas och barn behöver kollas upp och kanske få luftrörsvidgande. Det behöver inte vara farligt, men barn kan snabbt bli sämre och därför ska man kolla upp direkt.

    Om det är så, tjata på VC och ifall de tjafsar, ta barnakuten.

    /Dustpuppy

    SvaraRadera
  2. Jag tänker att man är två om att forma en relation. Så länge du fortsätter att planera och sköta hem och hus, så finns det ju ingen anledning för din man att ta något ansvar för det.

    Jag gissar att ni har diskuterat detta ett antal gånger utan att det har blivit någon förändring i din mans beteende, men som jag ser det måste även du inta en ny hållning.

    Låt det haverera några gånger - skriv inga inköpslistor, åk inte och handla, laga inte mat, plocka och städa inte, strunta i disk och tvätt (tvätta åtminstone inte din mans kläder). Jag höll på att bli vansinnig på att min man la sin tvätt OVANPÅ locket till tvättkorgen. Det hjälpte inte vad jag sa - han fortsatte. Då gjorde jag helt sonika så, att varje gång jag hittade hans kläder på tvättkorgslocket, lade jag dem i en påse. Till slut fanns det mesta av hans persedlar i påsen, och han kom på att han inte hade ens ett par rena kalsonger att ta på sig. Jag tog fram påsen och föreslog att han skulle tvätta. Efter det lyfte han på locket och lade kläderna i korgen.

    Sedan slutade jag plocka in disk i diskmaskinen. När det kom folk på besök, konstaterade jag bara att "ni får ursäkta röran, men X har inte diskat på några dagar". Mycket effektivt. Jag körde samma metod med städningen. Det tog ett tag, men till sist såg även mannen att det rullade dammråttor, vilket han också påpekade. "Du hanterar mer komplicerade maskiner än en dammsugare, så det borde du kunna lösa" var mitt svar.

    Man ändrar inte inrotade mönster i en handvändning, men man måste vara beredd på att förändra även sig själv om man skall kunna förvänta sig en förändring av motparten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med! Att själv backa är mer effektivt än att tjata eller lägga energi på att irritera sig i onödan. Viktigt dock också att tänka på att ens eget sätt att planera/städa inte nödvändigtvis är det enda rätta. Man kan ha olika nivåer på städönskemål osv. utan att den ena har "rätt". Jag är mer planerande medan min sambo får gjort lika mycket eller mer när han varit föräldraledig, utan att för den skull göra listor osv. såsom jag gjorde.

      F ö är min erfarenhet att vården generellt funkar super när det kommer till barnen. Vår VC såväl som barnakuterna tar allt på största allvar och vi har alltid fått komma till direkt. Personligen skulle jag lägga pengarna på annat än privatvård.

      Radera
  3. Martina kliniken är fantastisk! Värt varje krona för oss över nojiga morsor�� fantastisk personal och personligt bemötande, man blir alltid tagen på allvar. Synd att inte alla har tillgång ��

    SvaraRadera
  4. Glömde skriva att när vår bebis var sådär flåsig ca 10 mån gammal fattade vi ingenting. Inte ens jag som själv har astma kopplade. Trodde att han var "hostig". När han plötsligt fick 40 graders feber blev det närakuten som skickade oss direkt till barnakuten och han fick medicin för förkylningsastma direkt. Hoppas det inte behövs för Alfred men skönt att det finns. Kram!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering