Luciamorgon och sämre syn

Hu, så mysigt det är att sitta här alldeles allena och titta på Luciamorgon på tv. Jag älskar körsång och blir väldigt rörd av de vackra stämmorna. I min ungdom sjöng jag oxå i kyrkokör så jag kan fortfarande varenda låt som sjöngs under högtiderna. Jag brukar sakna sången och allt som hör dalarna till även om det numer är mer sällan.

Jag har alltid sagt att jag ska flytta hem när jag får barn, för dalarna ser jag fortfarande som mitt hem. Men jag tror inte det blir så, maken vill inte flytta och han har svårare att få jobb än mig där uppe. Vi var ju på väg för något år sen men det blev inget av med det.

Kanske jag ska ta upp sången en dag i alla fall? Nån dag så....

*****
Oj, vad Klara vänder sig nu till mage. Hon har verkligen kommit på tricket och försöker vända sig hela tiden, även på skötbordet :) Hon har även börjat med kryprörelser! OMG!

 Alfred däremot är mer som en strandad säl och visar inga såna tendenser.

****
Maken hade ju bokat tid hos optikern hos mig för han tröttnat på mitt gnäll att jag inget ser. Följande konversationer har utspelat sig:

-"Titta, Titta! Ett rådjur", ropar jag glatt till maken!
-"Hmm, säger maken. Jag tror inte det."
När vi kommer närmare visar det sig att det är en parksoffa..Inget rådjur :/

Så har jag gjort flera gånger nu. Ytterst pinsamt. Jag måste även har starkare ljus som jag avskyr och kisar trots glasögonen.

Så i går var det dags och det visar sig att min astigmatism blivit värre och dessutom har jag fått åldersynhet. Så nu har jag tre val.

-Progressiva, dyra och man måste vänja sig vid dem
-Nya glas och speciella läsglasögon (jag kan ju inte ha såna från ok pga brytningsfel)
-Ignorera några månader tills vi har bättre ekonomi

Problemet är att jag är lite skeptisk till progressiva. Hur vet jag om det kommer bli bra? Dessutom konstra det en massa pengar vi inte riktigt har just nu.

Jag tog i alla fall hem lite bågar, svårt att välja måste jag säga.. Mina gamla glasögon är slitna och jag måste tyvärr ha nya.

****
I dag ska vi till killkompisen och kika på hans hus som han håller på bygga. Det är snart klart och inflytt i januari. Spännande!


Kommentarer

  1. Smarteyes har bra priser och många bågar att välja på..

    SvaraRadera
  2. Köp proggisar nu! Det är lättare att vänja sig nu än om 5 år!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag började med progressiva glasögon för ett år sen ungefär. Det skulle ta ett par veckor att vänja sig, och det gjorde det nog. Men jag var duktig, och det gick bra mycket bättre än jag trodde!! Nu funkar det SÅ BRA!! Är verkligen helnöjd. Man kan ju välja hyfsat stora glasögon också, allts inte de allra allra minsta och smalaste. Ju större yta, desto enklare är det att vänja sig. Helt klart värt pengarna!! I början hade jag kvar mina gamla, för de använde jag när jag kollade på teve i sängen. Men det behöver jag inte längre. Man lär sig.

    Och som fler sagt, det är enklare att vänja sig NU än om fem år....

    KRAM på dig!!

    SvaraRadera
  4. Kolla om du inte kan få hjälp med att köpa glasögonen via din arbetsplats, det får man enligt mitt kollektivavtal.

    SvaraRadera
  5. Tänk att jag varit så anti mot progressiva. Tack för era input.

    Jag tror vi har rätt till er,inalglasögon. Det är inte samma sak?

    SvaraRadera
  6. Terminalglasögon ska det stå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, "avstånds"-progressiva (alltså vanliga) och läsglasögon har arbetet ingen skyldighet att hjälpa till med. Om man däremot sitter en timma eller mer vid datorn och optikern anser att man behöver glasögon speciellt för detta avstånd, så är arbetsgivaren skyldig att betala dessa.
      Det är värt att tänka på när det blir dags att börja jobba igen.

      Kram

      Radera
  7. Ah!! Nej det var nog jag som blandade ihop med terminalglasögon, sorry!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering