Mammagrupp

Då var det dags för mammagruppen igen, jag tycker de är sådär. Jag får inte ut så mkt av dem, de är betydligt yngre än mig, har lite andra perspektiv på tillvaron och jag är den enda tvillingmamman. Det skiljer ju en del på våra vardagar så att säga. Men mest är det för min mesiga BVC tant håller i träffen, jag blir så oerhört irriterad på henne, hon behandlar oss som...sämre vetande.

Jag har i alla fall luskat ut en annan BVC så jag klurar lite på att byta till. Den kräver bilåkning men vi går ju bara varannan månad. Hur ofta gick ni andra med era 4 mån bebisar? Jag tycker det är lite, jag har funderingar och frågor och hade jag inte haft era bloggare skulle jag få googla ihjäl mig.

Och maken har halvdag i dag så jag behöver inte ta med mig båda två utan får njuta av egentid med en tvilling :-)

****
Alfred var lite gladare i går, men Klara var lite pipigare och trots det så har vi skapat oss några sorts rutiner här på dagarna. Rutiner gillar jag och då funkar både dem och jag bättre.

Vi brukar ju vaska av dem i diskhon i bland men nu är Alfred alldeles för stor och släpa fram baljan varje gång är inte kul Skulle vara bra om man kunde vaska/duscha honom i duschakabinen på något sätt. Har ni nån bra ide?

****
Alfred går verkligen igenom en utveckling just nu, han kämpar och grejar och upptäcker allt. Klara däremot..

Oj..Nu vaknade dem..

fortsättning följer.

Kommentarer

  1. Ärligt talat badade jag min lilla jättesällan de första månaderna. Som du själv skriver, hade hon bajsat sköljde jag henne i vasken, hon fick plaska i diskhon ibland och ibland bada med mig. Har aldrig tvättat henne med tvål eller olja ens. Hennes hy är kanon och har aldrig haft utslag eller röd rumpa (hon är idag 1,5 år). Jag använder dock badskum för att det är kul. Hos mormor får hon plaska i en badbalja som hon älskar, kan det vara något? Ja nu badar vi henne typ varannan dag för hon älskar det.

    SvaraRadera
  2. Mina barn har vi bara duschat. Jag brukar antingen stå upp å ha dom mot mig så vattnet jamnar på detas rygg. Eller så sitter jag ner å har mina ben korsade å lägger dom där i, så man kan ha båda händerna fria. Bumbostolen fungerar bra annats. Även att den inte ska vara i vatten ��. Funkar kanon!

    SvaraRadera
  3. En uppblåsbar barnpool, såna som man hade förr ute till sina små, innan alla skaffade flådiga pooler i trädgården. Sätt upp en stor krok, typ garagekrok, i närheten av duschen som du kan hänga den på så slipper du blåsa upp den varje gång.
    Jag tyckte det funkade jättebra och både mina barn och barnbarn har tyckt det har varit kul.
    Hälsningar Skåne.

    SvaraRadera
  4. Jag badar min dotter max en gång per vecka och har alltid gjort det. Hon är strax åtta månader. I förra veckan blev det inget bad utan hon fick sig en dusch tillsammans med mig i min famn.

    SvaraRadera
  5. Sitter de nåt? I så fall rekommenderas denna varmt: http://www.pinkorblue.se/Vaard-Kost/Bada/Badhjaelp/KETER-KIDS-Badstol-Safe-T-Ring-blaa-1.html?adword=Google/PLA&RefID=SEM_650&gclid=CKaowe-_msICFeeQcgodjlMAPQ
    Står visst från sju månader, men det måste ju bero på barnet...
    /Malin

    SvaraRadera
  6. Hej jag tog med mig Märta in i duschen igår, funkade mkt bra o hon skrek ingenting som hon gör när man badar. Jag hade också en minipool i duschen till mina andra barn som de tyckte var skoj kram Emma

    SvaraRadera
  7. Vi ställde baljan inne i duschkabinen!

    SvaraRadera
  8. Tror inte jag badade min dotter förrens hon var kanske fem- sex månader. Jag körde tvättlappar som jag doppa i ljummet vatten. Funkade kanon. Hon fick alltid beröm för sin fina hy hos BVC. Har aldrig haft utslag eller röd rumpa. Ang. mammagruppen så kände jag likadant. Kände mig aldrig hemma där så mitt tips är kanske hitta likasinnade på Facebook. /Lina

    SvaraRadera
  9. Vi har bara dusch inget badkar. När våra killar var små ställde vi bara badbaljan med badstöd där inne. När de blev större fick bad baljan räcka. Sedan har de sutiit och plaskat och lekt.

    SvaraRadera
  10. Har aldrig heller badat mina barn ofta. Tvättar med tvättlapp o vatten. De har fått sitta i badet ett fåtal ggr i badstol bara för att få plaska lite. Aldrig haft några prickar eller eksem. Alltid fått beröm av bvc för deras fina hy. Man torkar bara ut huden med att bada o tvätta för mycket..

    SvaraRadera
  11. Mina har badat varje dag sedan födsel, också fått massa beröm för deras hud och aldrig haft problem.... Det där är individuellt. Bada du dina barn så ofta du vill. Idag duschar/badar den äldre gärna flera gånger om dagen och i timmar. Han älskar det!

    Jag la en handduk i duschen som jag sedan blötte med duschslangen och la sedan ner knoddarna på den och lät vattnet hela tiden strömma över deras små kroppar... Satt bara på golvet brevid/utanför duschen. Fungerade super för oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med föregående talare.......Gör som du själv vill angående bad eller annat.
      Mina tre har badat eller duschat dagligen i alla år.
      Själv skulle jag tycka det var bökigare det där med tvättlappar men som sagt......Var och en gör som den vill.
      Hälsningar Skåne.

      Radera
  12. Mitt inlägg om tvättlappar var absolut inte menat som kritik. Har aldrig skrivit att hon badar dem för ofta. Självklart gör man som man vill och vad som behövs. Cecilia ville ha idéer och jag skrev hur jag gör. Badstolen är som sagt toppen både i badet och i duschen. Lite svårt att komma åt att tvätta rumpan bara. ;-) Tycker du är en toppen mamma som klarar detta med 2 samtidigt. Tyckte det var tillräckligt med 1 åt gången..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering