Vecka 22 (21+0)

Åh, så skönt att veckorna går framåt, tänk att det redan är vecka 22 idag!

Jag tror jag inte har haft en enda sammandragning sen jag började med antibiotikan så då var det uppenbarligen en UVI som spökade. Däremot har jag fortfarande ont vid höger revben i typ levern. Jag vaknade i natt av att det gjorde så jäkla ont. Men efter att ha snurrat runt lite och svurit så släppte det nog.

Jag ska ju träffa MVC läkaren nästa vecka så då ska jag ta upp det med henne och be de tar leverprover.

Jag har inte heller haft ett svimningsanfall (ett litet då) sen jag började med niferexen,  och jag är inte hård i magen utan tvärtom. Jag brukar må lite konstigt efter jag tagit den men det är ok, jag vet ju att den gör nytta.

****
I går var jag och besökte den nya barnbutiken lekmer.se, de hade så mkt roliga och trevliga grejer. Men de var verkligen nyöppnade för det fanns inte många prislappar inte. Jag hittade en del saker (ok, massor då:) jag vill ha och önskar mig men jag köpte ingenting eftersom jag är i sparläge nu. För jag har fortfarande inte fått en krona från FK och lönen lär inte bli mkt nu när jag jobbar halvtid.

Sen åkte jag hem och vilade och tog itu med garderoberna i kommande barnrummet. Det tog verkligen tid för jag är ju rätt otymplig, och måla som gravid är verkligen inte det lättaste. Jag passade på att tömma den och flytta alla städsaker.

Nu har jag i alla fall grundat den ena och ska måla den idag. Sen är den en till kvar.

Hoppas maken skruvar byråerna så vi kan börja tvätta och packa ner kläder.

****
I går kväll pep jag till maken att jag inte orkar mer, det är ju 20 veckor kvar! Jag blir så frustrerad över att ha ont, vara orolig och otymplig. Alla gravida ser så lyckliga och vackra ut, tillfreds och fräscha. Jag är mer som ett vrak :)

Sammanfattning av Gravidkrämpor vecka 21

-Sammandragningar
-UVI (3e gången)
-trött och sliten, energilös
-Ont i levern
-Gnällig
-Inga bebisrörelser :(


****

Från Pampers.se

Användbara ögonbryn. Precis som när man ska lösa ett klurigt mattetal, så kan barnet nu rynka på pannan/ögonbrynen. Barnet utvecklar nu ögonbryn som det verkligen kan använda! Dessa fina hårstrån, precis som håret på huvudet, har ännu inget pigment utan är alldeles vita. ögonlocken är också fullt utvecklade, även om de förblir slutna till 28:e veckan.

Livmoder-workout. " Att slänga med armar och ben är kul!" Nu när armar och ben fått de rätta proportionerna (men inte den rätta storleken), vill han förstås använda de mycket energiskt - sparka, böja och slå med händerna. På tal om händer så täcker nu naglarna fingertopparna, precis som dina egna. Och de fortsätter att växa. Det är faktiskt så att du kanske behöver klippa naglarna på ditt barn direkt efter födseln, annars kan han eller hon riva sig själv.

Var beredd på fettlagring. Trots att ditt barn nu är mer än 20 centimeter så väger det inte särskilt mycket, cirka 370 gram. I detta stadium har barnet bara 1 procent kroppsfett. Men från och med nu kommer det att lägga sig till med flera lager fett vilka hjälper till att producera?? och behålla kroppstemperaturen. Det lilla barnets fett liknar det sorts fett som du själv lägger på dig under graviditeten. Det kallas brunt fett och omvandlas snabbt till energi för att hålla både dig och barnet i balans.


Välkommet andrum. Trots tillfälligt ont här och där är denna period av graviditeten rolig! Din mage har vuxit tillräckligt för att du ska känna att du verkligen är gravid och resten av omgivningen vet också om det. Men du är ännu inte så stor att du har problem med att resa dig ur stolen eller att knyta skorna. Illamåendet på morgnarna har förmodligen upphört och din aptit är tillbaka, kanske riktigt ordentligt till och med. Ta vara på den här tiden!

Är du lite krasslig? För det mesta kanske du mår bra men då och då blir vi alla sjuka. Om du blir förkyld eller får influensa ska du först och främst kontakta din vårdcentral. Ta ingen receptbelagd medicin utan att din barnmorska eller läkare ger dig klartecken. Vila påskyndar tillfrisknandet. Och försök tänk på att fortsätta att äta nyttig och näringsriktig mat. Det är dock inte skadligt för barnet om du inte äter ordentligt under några dagar, men drick rikligt.

Så säger experterna. Allteftersom din graviditet fortskrider kan du få ont i bäckenet . "Bäckensmärtor som har med blygdsammanväxning att göra, d v s sammanfogningen i blygdbenet - är inget ovanligt under en graviditet," säger Elaine Zwelling. "Graviditetshormonerna lösgör fogarna så att bäckenbenet kan vidga sig under förlossningen. Detta ökar din flexibilitet men kan också orsaka en del smärta."

Först kommer magen, sen jag :)

Åh, vad fin den var! Till önskelistan!

Kommentarer

  1. Nej, de flesta gravida känner sig som vrak! ;-)

    SvaraRadera
  2. Det fanns perioder under graviditeten som man njöt lite extra men annars var det inget kul alls. O konstigt nog nu när man sitter här med bebis i famnen så saknar man den tjocka magen. Det är nåt speciellt att vara gravid, så jag önskar dig att försöka njuta lite av det iaf!

    Tips! Inte för att min man är butikschef på Lidl men barnkläderna där ifrån är jättebra! De är om inget annat bra som hemmakläder i kräk & bajs-tider! Jag har länge köpt till mina pojkar därifrån. :-)

    http://www.lidl.se/cps/rde/www_lidl_se/hs.xsl/2715.htm?id=106

    Hoppas det ordnat upp sig med sammandragningarna. <3 OM INTE.. Snälla vännen VILA- med det menas ryggläge, bokstavligen. Min första var på väg ut för tidigt o andra for jag fram och tillbaka mellan hemmet o kvinnokliniken.
    Säger det av ren omtanke!
    Kram från Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är verkligen inge vidare. Men det är speciellt och spännande!

      Oj, vilket bra tips! Tack!

      Jag vilar massor! Jag lovar!

      Kram

      Radera
  3. Det skötbordet har jag också spanat in. :) Jättefint!
    /Anna (gravid i v 28 efter 10 ivf-försök)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis :-)

      Visst är det fint, det var nedsatt från 1700 till 900!

      Men det får vänta...

      Radera
    2. Oj, där jag såg det kostade det 3395 kr (!).

      Radera
  4. I Norge är full termin med tvillingar 37 veckor.
    Du får hoppas du slipper gå längre än det. Tvillingtermin är alltid kortare.
    Skönt att sammandragningarna slutat.
    Jag hade också tv2.på tvärs uppe men tv1 sparkade konstant på njurarna och det var inte skönt....
    Men nu är det glömt :)

    Kram ahm66

    SvaraRadera
  5. Har ett tag nu velat kommentera och be dig ta det lugnt och nu kan jag inte låta bli längre. Du har fått en chans att bli mamma till två små bebisar och jag hoppas du lyssnar på kroppen och inte gör mer än du orkar. Din barnmorska tyckte ju att det var för mycket att jobba 50% och som du beskriver hur du mår efter en jobbdag tycker jag du skulle sluta helt nu. Det kanske också är onödigt att göra de jobbiga resorna till KBT just nu? Bebisarna kommer inte heller bry sig om ifall garderoberna är ommålade innan de föds...
    De pengar du ev förlorar på att sluta jobba nu har du hela livet sen på dig att tjäna in och om du har svårt att ligga still på soffan så är det ju för att bebisarna ska må bra och det är bara några veckor det handlar om!
    Naturligtvis behöver du inte bry dig ett dugg om vad jag tycker men nu mår i alla fall jag bättre när jag skrivit ner det :)
    Kram och lycka till!
    /Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar det lugnt, den mesta av min tid tillbringas i fåtöljen. Men det skriver jag ju inte här för hur roligt är det att läsa om? :)

      KBT ska jag nog säga nästa gång att jag inte ska gå mer. Tyvärr måste man få ny remiss sen för att börja om, det är ju tråkigt att man inte kan återuppta. Men jag tänker att KBT är också för bebisarna skull för att jag ska bli en sån bra mamma som möjligt.

      Kram och tack för ditt input!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering