Vecka 18 (17+0)

Åh, ännu en vecka, så skönt! Varje dag är som en liten seger, men tro inte jag kan slappna av, nejdå inte denna hjärna inte.

Magen är JÄTTEstor :) Jag har liksom fått en liten hylla nu där katten Robban kan stå, och varje dag är det nån på jobbet som säger; Men herregud vad den växt sen igår.

Herrejösses, var ska det här sluta? Jag kommer bli som en valross! Redan nu börjar jag bli otymlig, lite svårt att sitta bra i stolar, kan inte luta mig framåt så bra (ursvårt att äta soppa då)

Jag tycker jag mår kanske, kanske lite bättre. Om jag sov bra på nätterna skulle jag förmodligen må ännu bättre.

Vecka 17 gravidkrämpor kan sammanfattas följande:

-Trött
-Halsbränna (novalucol har slutat fungera)
-Sura uppstötningar som smakar kräk
-Stooooor mage
-Bebisrörelser (fortfarande lite oklart)

Det var inte många symptom denna vecka måste jag säga. Skönt!

****
I går var jag i stallet och träffade mina ridkompisar (två av dem, en vet redan), de började fråga lite kring hur bebisarna kom till så jag berättade om endometrios, äggdonation och att vi åkt till Riga. De såg väldigt förvånade och lite ställda ut, men hade massa frågor.

 Jag blev lite stressad för jag är inte riktigt säker på att de riktigt kunde ta in allt och tyckte det var okey. Sen tog tiden slut och de skulle ut och rida så vi hann inte prata mer.

Så jag tror det var en del obesvarade frågor, jag är inte heller säker på att jag fick fram allt. Jag förstår att tanken kan vara konstig om man aldrig hört talas om det och man inte har kunskaper.

Nåja, vi får se om det kommer följdfrågor nästa vecka :)

****
Nu är det lite turbulent på jobbet igen, två har sagt upp sig och fler är på väg, det skapar oro och fler börjar ju såklart fundera på om de verkligen ska vara kvar. Det håller på att rekryteras men det är onekligen lite stressande.

När jag kommer tillbaka från mammaledigheten, kommer jag känna någon då?

****
I dag kommer syster med familj, de kommer senare i kväll. I morgon blir det lakritsfestivalen och shopping. Och förmodligen pappa en sväng (suckar).

Sen är det ny arbetsvecka igen. Jösses vad tiden går!

****
Från pampers.se

Varje människa är unik. Den här veckan utvecklar ditt barn ett av de kännetecken som kommer att göra det unikt, fingeravtrycken. Kuddar av fett som samlas på fingertopparna och tårna kommer att förvandlas till virvlande linjer som särskiljer ditt barn från andra människor.

Förberedelse för tarmsystem. "Vad händer när den här maten kommer ned i min mage?" Tjocktarmen har skjutits ned till bakre delen av bukväggen och flera matsmältningskörtlar bildas. Det matsmältningssystem som håller på att utvecklas har visat vad det går för sedan flera veckor tillbaka. Fostret sväljer fostervatten, som sedan styr sin färd genom magen och tarmarna. Det förenas med döda celler och sekret i tarmarna för att bilda mekonium. Mekonium, eller barnbeck, är det svarta, tjärartade ämne som såsmåningom kommer att utgöra ditt barns första avföring efter födseln.

Vikt och längd. Fostret väger upp till 200 gram och mäter omkring 16,5 till 18 centimeter från topp till tå.
överöst med råd. Du kommer säkert märka att alla, från din svärmor till "främlingar på gatan", känner sig tvungna att ge dig goda råd om din graviditet. Hur mycket du ska träna, vad du ska äta, hur länge du ska arbeta – det verkar som om inget område är tabu. Trots att oönskade råd kan vara besvärande så försök att ta det med fattning och känn inte att du måste förklara dina beslut. Ett enkelt "Tack, jag ska lägga det på minnet" kan vara bra att ta till. Tänk på att människor blir entusiastiska när ett barn håller på att bli till och att de menar väl. Bli inte heller förvånad om råden skiljer sig från din barnmorskas rekommendationer, då synsättet på graviditet har förändrats mycket genom åren.

Hjälp för de virriga. Känner du dig yr i huvudet ibland? Undra på det när ditt hjärta arbetar 40 till 50 procent hårdare än det gjorde innan du blev gravid. Denna aktivitet kombinerat med trycket på blodkärlen från din växande livmoder kan göra att du emellanåt känner dig svimfärdig, särskilt när du snabbt ska resa dig upp. Se till att du vilar ofta. Lågt blodsocker kan också leda till yrsel. Att äta frukt är ett bra sätt att få tillbaka energin och att undvika sötsaker.

Pyttesmå rörelser. är det gasbubblor eller små fötter som slår mot din mage? De flesta kvinnor känner fostrets rörelser först mellan vecka 16 och vecka 20. Eftersom ditt barn fortfarande är så litet kommer du snarare känna en mjuk rörelse än en kraftfull spark, som om du har fjärilar i magen.

Så säger experterna. Eftersom vaginala flytningar förändras under graviditeten kan det vara svårt att avgöra om du har en infektion. "De flesta gravida kvinnor kommer att lägga märke till en vit, mjölkaktig flytning ", säger Dr Elaine Zwelling. "Denna typ av flytning är normalt och ökar i mängd ju närmare du kommer förlossningen." Om flytningen ändrar färg och konsistens eller åtföljs av en irritation eller av lukt, kan du ha en infektion

Kommentarer

  1. Hej hej

    Ja det är svårt det där, men det är ju faktiskt deras problem om de tycker det är konstigt... Sen när bebisarna är ute kommer ingen fundera på hur de blev till :)

    Du, prova gärna galieve - OBS flytande form!!! - de var en livräddare för mig vad gällde halsbränna osv. Det lägger sig som ett lock under magmunnen så inget ska kunna komma upp!

    Kram
    Jagvilljagkan

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag längtar efter en ny magbild!!

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Anar att du kommer vara riktigt fin när det närmar sig förlossning, även om du kanske kommer få det tungt.

    Losec var min lösning när de lite lättare medlen inte längre fungerade. Prova dig fram lite mellan förslag du får så hittar du förhoppningsvis något som fungerar.

    Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering