Vecka 7 (6+0)

Jag har lovat för mig själv att om jag blir gravid så ska jag inte bli ett sånt där gnällig gravidmonster. mmm.... Det har gått 3 dagar med illamående och jag är redan värre än värst. Jag är även övertygad om att jag kommer dö på kuppen.

Jag är desperat behov av hur man ska dämpa illamående, tips och förslag tack.

I går värkte tuttarna så jag höll på bli galen, det var som om nån stoppat in meloner i tuttarna och sen försökte de spränga sig ut. Jag kommer på mig själv att sitta och hålla i dem i tron att det ska bli bättre, det är inte så smart att göra i offentliga miljöer. Folk tittar så konstigt och jag  måste sluta med det. Genast!

Det känns så annorlunda i kroppen denna gång, allt känns annorlunda. Svårt att sätta fingret på vad det är, men jag känner mig positiv och detta måste nu gå vägen. (gör det inte det så har min hjärna redan planerat vad som ska göras)

I natt vaknade jag kl 02.00 och kunde inte somna om, jag låg och funderade och snurrade och jag tror inte jag somnade förrän vid 4-tiden och då efter en halv lergigan. Så nu känner jag mig helt bombad. Och muntorr.

Ja ni hör. Gnälligt är det.

****
Vi var och träffade min ryska gyn i går, hon hade med sig sina två fantastiskt fina hundar. Hon var på prathumör så nu vet jag återigen mer om henne och hennes familj än jag vill. Men hon var på bra humör i alla fall.

Jag vet inte om det var hon eller maskinen, men det var ursvårt att se något, inte heller kunde hennes maskin se hjärtat. Men efter väldigt mkt om och men hittade hon 2 små bebisar, men i början så den ena lite deformerad ut. Men efter en stund såg den lika ut som den andra.

Så om allt slutar väl kommer vi få tvillingar. Vilken grej! Vilken ära! Jag hade dock det lite på känn då jag har så mkt symptom så tidigt. Hoppas de är friska för det är det jag oroar mig mest för just nu. Att det ska bli som med Isak. Min första tanke var dock; Undra vad katterna kommer säga...Hahaha:)

Jag fick även cyklokapron mot blödningar och remiss på HCG och progesteron. Det tänkte jag ta nästa vecka om det nu behövs. För uppenbarligen är jag gravid så jag vet inte om det är nödvändigt.

Men jag glömde be om progynon, attans också! Är det nån som har hemma som kan dela med sig?

Sen skulle vi åka och byta in biobiljetterna men då ringde micromannen och det var bara att åka hem och möta upp honom. Felet var snabbt avhjälpt då han efter ha plockat bort kåpor osv bytte han lampa och laga flärp.

Sen var jag i stallet och hjälpte ridkompisen och tittade på när de red.

****
Snart ska jag till tandläkaren då jag har en spricka i tanden. Usch. Jag har verkligen tandläkarskräck, så borra och laga är bland det värsta jag vet.

****
Tvillingar. Fattar ni? Vilken grej. (jo, ja..hann knappt komma hem förrän jag googla tvillingar) Men man ser nästan att den ena ser lite avlång ut. Inte rund. Måste nog ringa min BM och be om riktigt VUL

Maken tyckte det såg ut som två näsborrar.

Kommentarer

  1. Åh grattis grattis grattis!

    Jag mår också illa. Som fan faktiskt. Äter lergigan och pyridoxin mot det. Ät ingefära, det brukar hjälpa.

    SvaraRadera
  2. Härligt med tvillingar!
    Jag var på VUL igår, v7+5 och hen såg också ut som något odefinierbart till en början, men inrätta vinkel så såg det ut åtminstone som en liten korv.

    SvaraRadera
  3. Åhh Cecilia, vilken lycka, dubbel lycka! :) Helt fantastiskt, fäller en liten tår för er nu! Massa kramar/N

    SvaraRadera
  4. Grattis Cecilia, så jäkla kul!! Kram, Skade

    SvaraRadera
  5. Åh så härligt. Dubbelt grattis! :-)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Stort stort stort grattis - tvillingar är fantastiskt! Jag håller tummarna fortsatt att allt ska gå fint å att du får h två friska bebisar i magen i åtminstone 25 veckor till!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Jag är så glad för er skull. Grattis.

    SvaraRadera
  8. Åh, så underbart! Jag gjorde också ett positivt VUL igår i 8+6 och jag blev nästan lika glad nu när jag läst om dina små mirakel! Nu håller vi alla tummar vi har för dina små!

    SvaraRadera
  9. Jättegrattis!!! Jag var superillamående under min graviditet (kräktes till v 26) men det som gjorde att jag ändå funkade (jobbade heltid etc) var att småäta (gärna vita kolhydrater (jag vet - supernyttigt :)) som t ex kex) så att blodsockret höll sig uppe samt vara noga med att ta lergigan comp så fort jag vaknade. OBS - det är lergigan comp man ska ta - inte lergigan (inte dagtid iaf eftersom man blir så sömnig av dem). Kram från Frida

    SvaraRadera
  10. Grattis!! Vad härligt med tvillingar! Det kommer gå vägen denna gången!
    Mot illamåendet så levde jag på smörgåsrån och novalucol! Sambon vaknade på nätterna och undrade när min picknick var över =) Små äta hjälpte mig med..

    /Kristina

    SvaraRadera
  11. Men vad underbart, tvillingar!! Stort grattis till er!! Nog måste det gå vägen den här gången, det tror iaf jag.

    SvaraRadera
  12. JAAAAAAAAAA! Visst känns det annorlunda? Fan vad häftigt! Två knoddar! Alltså det kan bara gå väl den här gången.
    Mitt illamående dämpades med varm mat, lite ovanligt kanske, men du kommer själv på vad som dämpar. Ålsjuketabletter ifall de inte gör dig sömnig?
    UL ser konstigt ut bara, lita på doktorn. Lycka till tjejen!!! Kraaam

    SvaraRadera
  13. Vad var det jag sa! Vi får båda tvillingar som kompensation! ;-)

    Jättestort grattis!

    Själv började jag spraya igår, så om åtta veckor kanske även jag kan komma med en glad nyhet!

    Mot illamåendet fungerade det för mig att konstant äta något varannan timme hela vakna dygnet och att ta mina Primperan tre gånger om dagen hela tiden. Om man låter illamåendet utvecklas är det svårt att få bort, men om man motar olle i grind hela tiden, går det mycket bättre. Det är mitt tips.

    SvaraRadera
  14. Stort grattis. Jag håller tummar och tår för att allt ska gå vägen nu! Jag mådde sjukt illa de första 17 veckorna. Att knapra på isbitar tyckte jag hjälpte en del. Åt även en del turkisk peppar och vad som helst annat som min stackars kropp tyckte var okej. Inte någon sund kost alls men allt gick bra ändå :) stor kram

    SvaraRadera
  15. stort grattis! underbart!! och 2 st, spännande!
    har aldrig lämnat någon kommentar men följt din blogg länge.
    jag har progynon kvar som jag gärna skickar till dig, maila din adress så skickar jag idag. ddaaniela@hotmail.com
    kram/daniela

    SvaraRadera
  16. Du din lilla lurifax!
    Hålla oss på halster så där!

    Stort stort stort grattis!

    SvaraRadera
  17. Åh så underbart att läsa, jag är så glad för din skull!

    SvaraRadera
  18. Wow, stort grattis! Men att det ser deformerat ut med UL är helt normalt. Det räcker ju med ett litet tryck av UL-staven eller dopplern för att det ska få en helt annan form än det egentligen har. Så oroa dig inte för det.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och nu hittade jag precis lite Progynon i en låda också. I alla fall två kartor. Jag tror vi bor nära varann (Kungsängen). Maila i så fall: livetistortochsmatt@gmail.com

      Radera
    2. Tack, jag mailar dig. Vi kan antingen ses, lämnas i brevlåda eller i kommunhuset.

      Radera
  19. GRATTIS!
    Så mysigt med två, vi fortsätter såklart att hoppas, tro och hålla tummarna för att det ska gå vägen den här gången. För det SKA det!

    Kram
    /Åsa

    SvaraRadera
  20. men så spännande... ett stort grattis till två små hjärtan :)

    SvaraRadera
  21. stort grattis! Helt fantastiskt underbart med två små bebisar!
    Nu är det verkligen din tur att kunna glädjas! Och din mans förstås!

    SvaraRadera
  22. Det är så som jag höll tummarna för, så himla häftigt! Att få tvillingar är så himla underbart (och jobbigt ibland) men långt ifrån alla som får vara med om. Precis som de ser ut på din bild såg våra ut samtidigt och vi fick se hjärtan slå först någon vecka senare.
    Jag blödde en hel del första veckorna och även runt vecka 20 och det är väldigt mer vanligt med två i magen.
    Än en gång grattis och lycka till!!!
    Många kramar

    SvaraRadera
  23. Grattis!
    Ett tips på en helt fantastisk tvillingblogg är Erikakanberika.se.
    Hon har ett galet vackert språk och det är inte alls en såndär "rolamoln, vad allt är fantastiskt, karameller och praliner"-blogg. Hennes fina ungar är ett resultat av ivf och hon och hennes man gick igenom flertalet missfall innan de blev gravida med tvillingarna.

    Åter igen! Enormt stort grattis! Tvillingar! Dubbel lycka!

    SvaraRadera
  24. Jag visste det, jag kände de på mig! Kan tyckas lite konstigt med mitt utrop, men jag blev så glad, jag har följt er ett tag och lidit med er! Men är alldeles för dålig att kommentera..
    Jag och min man väntar också tvillingar efter äd i åbo, är bosatta i norra norrland.. vi är idag i vecka 8+2 och mitt illamående håller på ta kål på mig ;) är sjukskriven i två veckor till att börja med som tur är! Kan det vara ett alternativ om de blir för illa?
    Stort grattis till er!
    Kram Sara

    SvaraRadera
  25. Grattis! Så roligt! Nu jäklar ska det gå hela vägen!

    SvaraRadera
  26. Tjohooo!! Vad roligt :) Grattis!!!

    Jag kräks ju fortfarande så jag har inga bra tips mot att avhjälpa helt... Men. För mig gjorde varken postafen, lergigan eller lergigan comp någon som helst skillnad. Primperan höll mig på benen även om det var med nöd och näppe emellanåt. Äta konstant, max varje två timmar - och då mackor, mackor, mackor. Ingefära hjälpte mig rätt mycket mot det akuta illamåendet; göra avkok på färsk ingefära, köpa inlagd sushi ingefära, åksjuketabletter med ingefära från hälsokosten. Dock säger de att man ska vara försiktig med mängderna!! Svensk sjukvård rekommenderade det visserligen till mig, men utomlands är de mer försiktiga. Jag åt ju regelbundet men rätt små mängder varje gång...

    När det sen övergick till att trycka på magmunnen mer än att vara regelrätt illamående så använde jag galieve - OBS OBS den flytande!! Tabletterna är vedervärdiga!! - som lägger sig som ett lock under magmunnen och förhindrar uppstötningar. Hjälpte mig massor!

    I övrigt är det nog bara att stå ut och vänta på att det går över...

    Lycka till!!
    Kram
    JVJK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även om ingefära används för graviditetsillamående skall man vara varsam och ej överdosera vid graviditet. Ingefära kan, om man överdoserar, framkalla missfall.

      Vad som är en säker dos vet jag inte...

      Radera
    2. Ja precis! Vilket är intressant med tanke på att sjukvården rekommenderade mig det... Så jag siktade på små intag åt gången. Jag försökte googla "säker dos" men hittade inget. Jag försökte hitta länkar med info om kopplingen mellan ingefära och graviditet och hittade typ bara gamla länkar till familjeliv... Nu är jag ingen stjärna på att söka, andra kanske lyckas bättre :)

      JVJK

      Radera
  27. mamma till 3 och mormor till 103 januari 2014 kl. 12:19

    Stort stort Grattis.
    Lycka till med allt.

    Mot illamående och halsbränna så hjälpte det mig att tugga en bit rå potatis.

    Kram från Trelleborg.

    SvaraRadera
  28. Grattis! Härligt med två små gryn! För mig lindrade småätande också, och kolayrat vatten.
    H. Linda

    SvaraRadera
  29. Elisabeth / MissB på minbebis3 januari 2014 kl. 13:01

    Åh vad roligt!! Grattis. Tummar och tår för att det går hela vägen nu, men det kommer det göra. Det är er tur nu. :)

    SvaraRadera
  30. Grattis!!! Grattis!!!! Grattis!!!
    Underbart!
    /Vivela

    SvaraRadera
  31. Dubbelgrattis! Såååå kul och sååå spännande!

    SvaraRadera
  32. Grattis! Kände det på mig att det skulle vara tvillingar. Tänkte kommentera när du ville byta jobb att en tvilling graviditet är risk grav så då är det bättre sitta lugnt i båten på samma jobb och bli sjukskriven. Håller tummarna så du nu får en stor familj som du så väl förtjänar. Kramar Lina

    SvaraRadera
  33. Fantastiskt :) vad avundsjuk jag blir :) har precis testat en kur pergotime men tyvärr kom mensen på nyår. Och har en visdomstand på väg upp så sitter också med tandvärk ;) trodde inte man fick visdomständer när man är lite äldre men tydligen, blääää. Ha ha kul med den ryska gynen, inte en chans att jag går till henne igen ;) alltså så djävla opproffsig hon var när vi setts, man kan undra om det är hennes problem vi träffas för eller mina :) känner mig fortfarande arg när jag tänker på våra bortslösade besök där. Kram och grattis!! Verkligen, ni förtjänar två små!!

    SvaraRadera
  34. Ett stort grattis till dina små tvillingar. Jag har också fått tvillingar via äggdination i Riga. Jag förstår dig precis när det gäller illamåendet, det var fördjävligt att må illa i nio månader. När man väntar tvillingar mår man oftast mer illa än om man väntar en. Även om min graviditet var jobbig så var det värt allt. Det har fungerat över förväntan, jag tror även att man njuter lite mera efter att ha längtat och kämpat i flera år innan det tar sig. Jag önskar dig all lycka till. Ingen medicin hjälpte för mig men det som dämpade illamåendet lite var när jag tuggade på tuggummi, så jag tuggade hela dagarna. Nu hoppas vi att ditt bästa år blir i år. Det är en stor lycka att få två barn, dom har alltid varandra och för oss som har gjort äggdonation så har de den genetiska kopplingen. Kramar från tvillingmamman

    SvaraRadera
  35. Sååå fantastiskt roligt!!
    Himlans vad glad jag blir för din skull. En riktig hjärtansfröjd!

    Många kramar till dig

    SvaraRadera
  36. underbart underbart. När det väl blir så ska det väl bli lite extra bra tycker jag =).
    Jag har aldrig varit illamående men vet att andra haft nåt vid sängen på morgonen då de vaknar. Kex, gärna lite salta, själv gillar jag Zetas brödkrutonger som finns i påsar med olika smak. Jag äter dem ju även om jag varken är gravid eller illamående. Nåt att dricka till det så kanske du blir av med det värsta. Hellre det än nåt annat medikament som kanske inte är så bra för dina små bäbisar..

    ...och jag håller tummarna. Tur att jag har två, en för varje.

    Kram kram Lena och missarna

    SvaraRadera
  37. Jag brukade starta morgonen med knäckebröd och the i sängen. Det blev faktiskt bättre. Jag avskyr the i vanliga fall.

    SvaraRadera
  38. Hurraaaaaaaa och grattis!! Underbart!

    SvaraRadera
  39. Åh vad härligt! Nu håller jag en tumme för varje filur :-). Stort grattis!!!
    /Linda i Skåne

    SvaraRadera
  40. Fantastiskt! Dubbel-grattis! Var som jag gissade när jag såg dina starka plus så tidigt. ;-)
    /Anna

    SvaraRadera
  41. Ett stort grattis!!! Vad kul att läsa att det blir tvillingar, så fantastiskt!! Hoppas att du får en bra graviditet och att illamåendet avtar framöver. Jag väntar barn nr 3 efter ett sent missfall så jag förstår din oro. Det kommer säkert att gå bra. Jag tycker att äpplen och morötter hjälpte mot illamående och kolsyrat vatten. Godis också. Jag vill inte stoppa i mig tabletter för jag är nojig för biverkningar. Hoppas du hittar nåt som funkar och jag känner på mig att det kommer gå bra med dom små i magen. Många lyckoönskningar kram / G

    SvaraRadera
  42. Så otroligt roligt och så spännande!
    Jättestort grattis! Kram Sanndy

    SvaraRadera
  43. Åh, grattis! Så förpillrat roligt! Och välförtjänt! Jag körde havrekakor i sängen innan jag steg upp mot illamåendet vid mina graviditeter. Och banan samt isbergssallad. Funkade för mig men vi är ju alla olika. :)

    SvaraRadera
  44. Har inte hunnit kommentera på hela dagen, men sedan jag bara snabbt hann kolla bilden har jag haft ett litet leende på läpparna. Stort stort GRATTIS!!! Helt underbara nyheter. Och du - du är inte ensam om tuttontet - känner igen det där med att sitta och hålla i brösten - helknasigt, men det hjälper ju.

    Verkar väl som om du kanske kan få lite hjälp med progynonet med, vilket är skönt.

    Tror att Isak vakar över dig och småsyskonen nu och även om du mår illa så kommer detta att gå vägen.

    Varmaste grattiskramar!

    SvaraRadera
  45. Oj så härligt!! :) Grattis!

    SvaraRadera
  46. Underbart roligt! Rå potatis är ett bra råd. Illamåendet är fruktansvärt (säger jag som bara väntar en i sänder) men med lite tur så vänder det om sex elefantveckor eller så, och då kommer du att må fantastiskt.

    SvaraRadera
  47. Grattis :) och stor kram! Åh vad roligt!

    SvaraRadera
  48. grattis!! Kul att kunna följa någon mer som väntar tvillingar :) Lyckos oss <3

    SvaraRadera
  49. Stort grattis. Jag och min man följer din resa. ( och ger oss hopp att inte ge upp trots tidigare misslyckade ÄD forsök). Var kan vi köpa Cecilia mössan ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, Tack för att ni hänger med :)

      Ni köper den fina mössan på Lilla Vilda på Facebook. https://www.facebook.com/LillaVilda

      Radera
  50. Lägg av, så fantastiskt!! Lyckokramar till er!!!!

    SvaraRadera
  51. Vad kul med två! :-)
    Mot illamående så har det hjälpt för mig med att ta lergigan comp några gånger om dagen, frukt! Allra helst clementiner och apelsiner och att tugga tuggummi. När mitt illamående var som värst så gick jag runt med en påse med massa apelsinklyftor i väskan så jag bara kunde ta när det slog till :-)

    SvaraRadera
  52. Wow, så underbart!! Grattis!
    Kramar!!

    SvaraRadera
  53. Jättegrattis! Underbara nyheter!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering