Vecka 6 (5+4)

Sammanfattning av 2013: 

-Den stora ridresan till Estland, att jag av alla människor vågade åka med okända människor till okänt stället. Det var bland det roligaste jag gjort i hela mitt liv.

- Plusset i maj. Vilken lycka och vilken chock.

-Sen minns jag inget mer förutom Isak, alla undersökningar, skräcken, vänner och avsaknad av vänner, sorgen och avbrytandet.

-det fantastiska nya köket och det totalahaveriet av ekonomin

-Plusset i december som var så förvånande och glädjande och som lyckades krocka med mitt drömjobb.

Av allt som har hänt under de 365 dagarna är detta det enda jag minns. Jag frågade maken och han svarade efter lång betänketid: Isak som var både bra och dåligt. Italienresan.

****
Jag har tänkt mycket på det ridkompisen sa som jobbade med mig i stallet härom fredagen. Att när de hade fått veta om Isak så visste de inte alls hur de skulle bemöta mig, de hade pratat om att skicka blommor, att ingen av dem vågade höra av sig.

Tänk att alla är så rädda för sorgen? För mig att de hellre undviker? Hade jag gjort likadant? Nej, jag tror inte det.

På nåt sätt fastnade hennes ord om deras rädsla.

****
I går köpte jag lite pocketböcker och kunde bara inte låta bli att köpa Handbok för gravida eller allt man inte kan fråga sin doktor om.  Den verkar rolig och jag gillar att det är lite humor blandat med allvar.

Snart ska jag åka till gamla stallet och titta på lite hoppning, sen är det hem till maken för i dag firar vi 20 år som förlovade. Det är inte klokt vad tiden går! Grattis till oss!



Kommentarer

  1. Grattis!!! Fira väl - det är ni värda.

    Vilket år du haft! Enormt många stora händelser så koncentrerade. Kul att du tog upp ridresan med. Utmaningen av dig själv som föll ut så väl.

    Tror din ridkompis annars beskrev det hela väl. Att det inte bara gäller sorg och kriser, men att det vid de tillfällena blir extremt påtagligt. Rädslan. Vi är hellre tysta av rädsla att göra fel. Och tror att tystnaden/avsaknaden av handling är bättre än att "göra fel". För om man frågar (och man är nog väldigt osäker vad man ska fråga) finns risken att den sörjande börjar gråta - och det är läskigt - man vill ju inte att den man bryr sig om ska gråta. Så man låter bli. Tänker att man låter den sörjande få börja prata om den vill. Och man vill inte tränga sig på - kanske är man oönskad.

    Så jag tror att omtanken finns där, även om rädslorna och osäkerheten ofta tar överhanden. Och ibland att det är lätt att tro att man inte behöver prata.

    Efter en livskris jag hade när "alla" försvann började jag fundera över vad jag behövde och valde mycket tydligare de vänner som inte var rädda att finnas och där vi har ett reciprokt förhållande i det. Och vid nya livskriser kan jag med dessa personer vara väldigt ärlig och öppen och säga exakt vad jag behöver och lämna andra åt sidan ett tag.

    Anar att du också har en del av den problematiken - att du är den "starka" i relationen - och när du väl är "svag" vet inte omgivningen hur den ska reagera. Men, bara för att det ofta är så behöver du inte alltid vara stark. Odla dock de relationer där du kan vara både stark och svag.

    Gott nytt år på dig! 2014 som jag tror blir ert år. Varma kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kloka ord och jag hoppad verkligen även 2014 bli ert år. Många kramar

      Radera
  2. Jag önskar dig ett gott 2014 utan det här årets smärta, sorg och drama. Må det kommande året bli lugnt, enkelt (iaf enklare) och lyckligt!!

    Gott nytt år!
    JVJK

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma.

      Många kramar till er lilla familj ❤️

      Radera
  3. Hej!
    Jag har aldrig kommenterat i din blogg men har följt dig sedan Isak. Först och främst; grattis till plusset! Vilket år ni varit med om, en sån berg-och dalbana.
    Önskar er allt gott inför 2014 och personligen hoppas jag att det är två små inneboende i din mage!
    Många kramar från en tvillingmamma (blev det efter 5 års längtan och 7 Ivf).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack. Det har verkligen varit ett omvälvande åt. Hoppas verkligen nästa år blir bättre. Kramar

      Radera
  4. Gott nytt år till dig och din man, och katterna förstås! Jag hoppas och tror att 2014 blir ert år.

    SvaraRadera
  5. Grattis till er högtidsdag. Jag hoppas att det nya året kommer att bli fantastiskt! Ha en riktigt fin nyårsafton och sköt om er.

    Kramar från Lena och missarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma! Många kramar o gott nytt år

      Radera
  6. Grattis och gott nytt år! Hoppas och tror att 2014 blir ert lyckoår!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Som om det inte var nog

Prick del 2 (mystiska utslag)

Uppdatering